پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۰۰۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
شجاعی گفت: دولت با یک فضای هیجان زده به استقبال پیشنهادهای هیئت‌های خارجی رفت، و فضا را به سمت پیشنهادهایی هدایت نکرد که می بایست دولت و در قالب دیپلماسی اقتصادی به هیئت‌ها می‌داد.

شعار سال: سید علی رضا شجاعی معاون وزیر سابق صنعت در رابطه با وضعیت دیپلماسی اقتصادی کشور و ایجاد معاونت اقتصادی وزارت خارجه بیان داشت: کشور ما دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی تجاری مشخصی ندارد، باید دید ساختار جدیدی که ( تاسیس معاونت اقتصادی) اتفاقا با تأخیر هم در وزارت امور خارجه ایجاد شده است چه تأثیری در فضای اقتصادی و تجاری خواهد گذاشت.

وی افزود: البته اگر این فرآیند هم دولتی باشد باز هم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، به طور مثال تمامی رایزنان اقتصادی ما کارمندان دولت هستند، در صورتی که این افراد باید از بخش‌های خصوصی باشند زیرا تجربه بیشتری دارند.

شجاعی خاطرنشان کرد: دولت تمامی تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام قرار داده است و در نهایت نیز متأسفانه برجام نه تنها تأثیری در تعاملات نداشت، بلکه مشکلات گذشته در تجارت از جمله مشکلات بانکی همچنان پابرجا است. حتی سال‌ها است که با چین تعاملات بانکی خوبی داریم اما اخیرا مشکلاتی در این حوزه هم ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: تمامی این‌ها نشان‌دهنده این است که در تعاملات لازم با قدرت وارد عمل نشده‌ایم بنابراین هم حجم و هم تعداد بازار قابل توجهی را از دست داده ایم و تمامی این ها بازگو کننده این موضوع است که تجارت خارجی ما در سال‌های اخیر وضعیت قابل قبولی نداشته است.

معاون وزیر اسبق صنعت تصریح کرد: هیئت‌های خارجی بعد از برجام دائم به ایران رفت و آمد داشتند و اغلب نیز هدفشان این بود تا کالاهای خود را در ایران به فروش برسانند و به جز چند مورد که آن هم به آینده موکول شد، ما سناریوی مشخصی در مذاکره با این هیئت‌ها نداشتیم و دولت هم با هیجان سعی در پذیرش پیشنهادهای آن‌ها داشت تا بتواند توجه کشورهای خارجی را جلب کند، همین هم موجب برخی اعتراض‌ها در بخش‌ تولید داخلی و بخش خصوصی شد.

وی بیان داشت: در واقع دولت با یک فضای هیجان زده به استقبال پیشنهادهای هیئت‌های خارجی رفت، و فضا را به سمت پیشنهادهایی هدایت نکرد که باید دولت و در قالب دیپلماسی اقتصادی به هیئت‌ها می‌داد.

شجاعی با بیان این که باید نگاه ویژه ای به دیپلماسی اقتصادی کرد، گفت: ایجاد ساختار معاونت اقتصادی وزارت خارجه هم از سویی خوب است و از طرف دیگر چندان مطلوب نیست، مطلوب نبودن آن به دلیل تعدد چنین ساختارهایی است که گسستگی این‌ها موجب این می‌شود که تصمیم گیرنده نهایی که بتواند دیپلماسی نهایی را طراحی کند گم می‌شود.

وی تأکید کرد: سازمان توسعه تجارت در حال حاضر سازمانی به شدت دولتی است و انعطاف پذیر نبوده و سرعت و ابتکار عمل لازم را ندارد. به طور مثال زمانی که روابط ترکیه و روسیه به هم خورد با این که فرصت مناسبی برای ایران بود اما در عمل شاهد هیچ اتفاق خاصی نبودیم.

معاون وزیر اسبق صنعت اظهار داشت: تنها به نام، این سازمان توسعه تجارت است در حالی که هیچ یک از ویژگی‌های سازمان های توسعه ای را ندارد، از طرفی باید تعداد رایزنان افزایش یابد. در حال حاضر حدود 20 رایزن داریم، در حالی که سیاست دیپلماسی اقتصادی ما باید این باشد که در تمامی کشورها رایزن قوی و باتجربه داشته باشم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نود اقتصادی، تاریخ انتشار 23 بهمن 96، کد مطلب: 2111519، www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
متاسفانه دولت بعد از برداشتن تحریم ها خیلی عجولانه برای برخی از پروژه های اقتصادی تصمیم گرفت و باعث شد در بعضی جاها ضرر هم داشته باشیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین