پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
گفت‌وگوی ملی از هر زمانی بیشتر مورد توجه فعالان سیاسی و شخصیت‌های کشور قرار گرفته است. روز گذشته در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن، برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی به اظهار نظر درباره ایده «گفت‌وگوی ملی» و راهبردهای تحقق آن پرداختند. در این میان برخی چهره‌های سیاسی معتقدند برای به نتیجه رسیدن این ایده و عملی شدن گفت‌وگوی ملی باید همه گروه‌ها و نهاد‌های نظام پیشقدم شوند و عده‌ای دیگر علاوه بر پیشقدم شدن، التزام گروه‌های سیاسی به مواضع کشور را اصل می‌دانند.

شعار سال: شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی به جماران گفت: انقلاب اسلامی وارد چهلمین سال پیروزی خودش شده است و به نظر می‌رسد که ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و به سن پختگی انقلاب اسلامی رسیده‌ایم و می‌توانیم با درس گرفتن از گذشته و با تحولاتی که در این چهار دهه تجربه کرده‌ایم، مسیر حرکت کشور را تبیین کنیم. وی ادامه داد: تنها سازکاری که می‌تواند در این راه به ما کمک کند همین گفت‌وگوی ملی است.
همان طور که در ابتدای انقلاب با تمام تفاوت‌ها همه ایرانیان در کنار هم قرار گرفتند و یکصدا و یکدل بزرگ‌ترین انقلاب نرم جهان را رقم زدند امروز هم به نظر می‌رسد که برای ادامه حرکت نیاز به این گفت‌وگو داریم که در سطح ملی باید مورد توجه قرار گیرد. مولاوردی تأکید کرد: این موضوع می‌تواند بسیاری از سوء تفاهم‌ها را رفع کند و راهگشای بسیاری از چالش‌ها در کشور باشد.

موافقت عضو سابق انصار حزب‌الله با گفت‌وگوی ملی
حسین الله‌کرم نیز روز گذشته درباره ضرورت گفتوگوی ملی بین جریانهای سیاسی گفت: هرگونه گفتوگوی ملی یا غیر ملی، خرد یا کلان مورد موافقت من است، خصوصاً وقتی هدف بحث رسیدگی و حل مسائل و مشکلات مردم مورد توجه باشد. اما برای آنکه گفتوگو به نتیجه برسد، نیازمند روشن شدن پیشفرض‌هایی است. زمانی یک گفتوگو نتیجه بخش خواهد بود که مواضع افراد درباره موضوع مورد بحث مشخص و قالب آن هم معین باشد. وی افزود: برای حل مشکلات کشور، گروهی راهکار سیاست خارجی و نگاه به غرب را در پیش گرفتند و در این راه موفق نبوده و نتوانستند به اهداف طرح شده دست پیدا کنند. این افراد چگونه می‌خواهند با کسانی که نگاهشان به سمت داخل است، گفت‌وگو کنند؟ حالا اگر هم صحبت کنند معلوم نیست بحث‌ها و صحبت‌های آنها به کدام سمت برود، چون نگاهشان متفاوت است. این فعال سیاسی اصولگرا درباره مؤثر بودن گفت‌وگوی ملی برای اینکه دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب همدیگر را به عنوان رقیب سیاسی به رسمیت بشناسند، به سایت رویداد گفت: پیشفرض هر دو گروه براساس رقابت شکل می‌گیرد و حرف‌هایی که به یکدیگر نسبت می‌دهند، براساس رقابت است. معتقدم اصلاح‌طلبان تا موضع خود را درباره 88 روشن نکنند، نمی‌توانند وارد رقابت سیاسی شود، حتی اگر شورای نگهبان بپذیرد، من مخالفم.
شورایی از روحانیون برای عملیاتی کردن گفت‌وگوی ملی
پروانه مافی نیز روز گذشته با اشاره به راهبرد گفت‌وگوی ملی گفت: گفت‌وگو همیشه لازم است. گفت‌وگوی ملی نه فقط اندیشه‌ها، بلکه دل‌ها را نیز به هم نزدیک می‌کند. ما نیاز داریم با هم گفت‌وگو کنیم. کشور را نمی‌توان با یک جناح و یک تفکر اداره کرد. نمی‌توان دست رد به اندیشه‌های دیگر زد. نمی‌توان گفت آنچه من به تنهایی فکر می‌کنم، درست است و بس. اشکالاتی وجود دارد که راه برطرف کردن آن از گفت‌وگوی ملی می‌گذرد.
این نماینده مجلس با اشاره به ساز و کار عملیاتی شدن گفت‌و‌گوی ملی تأکید کرد: باید شورای حکمیت تشکیل شود. شورایی از روحانیون اصلاح‌طلب و اصولگرا تشکیل شود. آقایان سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، حسن روحانی از اصلاح‌طلبان و آقایان موحدی کرمانی، آملی لاریجانی و محمد یزدی از اصولگرایان. به نظرم این شش بزرگوار به دور از همه اختلاف نظرها، مصالح مردم و انقلاب را در نظر بگیرند و کنار هم بنشینند. جلسات مختلفی را برگزار کنند. گفت‌وگوهای آنان قطعاً کارگشا خواهد بود.
گفت‌وگوی ملی از شعار به عمل تبدیل شود
حسین کاشفی نیز معتقد است که گفت‌وگوی ملی باید از حوزه شعار به عمل برسد. وی درباره دلایل لزوم توجه به گفت‌وگوی ملی گفت: مردم می‌گویند ما انقلاب کرده‌ایم که برخی مسائل و مشکلات نباشد. ما باید امانتدار مردم باشیم و احزاب بتوانند نظرات مردم را بیان کنند. این درست نیست تا کسی حرف می‌زند، بگوییم که خارج از دین و نظام شده است. شما دیدید با اصلاح‌طلبان چه کردند تا یک گروه حرف می‌زند گروه مقابل در برابر آن جبهه می‌گیرد. باید بحث گفت‌وگوی ملی را از شعار به عمل تبدیل کنیم.

گفت‌وگوی ملی از جانب سپاه و شورای نگهبان شروع شود
صادق زیباکلام هم درباره شرایط تحقق گفت‌وگوی ملی در کشور گفت: اگر گفت‌وگوی ملی از جانب سپاه، شورای نگهبان و چهره‌های شاخص و تندروی اصولگرا مطرح شود، باید آن را جدی گرفت. این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب با اظهار اینکه «گفت‌وگوی ملی نمی‌تواند به صورت جدی راه به جایی ببرد و بویژه اینکه منجر به آشتی ملی شود»، گفت: «دلیلش هم واضح است چون اصولگرایان و بخصوص جریان‌های تندرو اصولگرا که قدرت را در دست دارند اساساً نیازی به گفت‌وگوی ملی و به دنبال آن آشتی ملی نمی‌بینند. همیشه هم این طور بوده است؛ کسانی که در قدرت هستند معتقدند دیگران به سمت ما بیایند و مانند ما فکر کنند. خودشان حاضر نیستند گامی در جهت گفت‌وگو بردارند.» زیباکلام تصریح کرد: «بحث گفت‌وگوی ملی همواره در ایران از جانب جریان‌هایی که در قدرت نبودند مطرح شده است؛ یعنی از جانب اصلاح‌طلبان مطرح شده و همواره هم از جانب اصحاب قدرت با سردی مواجه شده است؛ حتی اگر برخی از اصولگرایان صحبت از آشتی ملی می‌کنند، اصولگرایان معتدل و میانه‌رو هستند. در مقابل جریان‌های تندرو که قدرت بیشتری دارند اعتقادی به گفت‌وگوی ملی و آشتی ملی ندارند چون قدرت را در دست دارند و نیازی به آن نمی‌بینند
پیش از این هم بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از جناح‌های مختلف بر لزوم توجه به گفت‌وگوی ملی تأکید کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ -، کد مطلب: 457645


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
پیشرفت و آبادانی یک ملت در گرو همکاری و همدلی تمام گروه ها و جریان های سیاسی آن ملت است ، امید داریم با بحث گفت و گوی ملی بسیاری از اختلاف ها میان احزاب و گروه های مختلف حل شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین