پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۱۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی گفت: این کار دولت خلاف برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

شعار سالیک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی گفت: این کار دولت خلاف برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

جلال محمودزاده در خصوص معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت مالیات، با بیان اینکه، این معافیت نه تنها در مورد چای بلکه در خصوص سایر محصولات مانند شکر، برنج و همچنین محصولات باغی نیز مطرح است، اظهار داشت: ما در حال حاضر در بیشتر محصولات استراتژیک به غیر از روغن، در داخل کشور نزدیک به خودکفایی هستیم. سالانه به حدود ۲۰ هزار تن برنج نیاز داریم که تولید داخل به میزان نیازمان نزدیک است. در رابطه با چای هم همین‌گونه است. در داخل تولید خوبی داریم و به این میزان از واردات نیاز نیست.

وی در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل لابی قوی که وارد کننده‌ها دارند و روابطی که در مجموعه دستگاه‌های اجرایی برقرار می‌کنند، واردات محصولات کشاورزی چندین برابر نیاز کشور است. متاسفانه دولت بدون در نظر گرفتن تولید کنندگان داخلی چه درباره چای یا در برنج و یا سایر محصولات کشاورزی، تعرفه واردات را کاهش می‌دهد و حتی در بعضی از مواقع به صفر نیز می‌رساند که به دنبال آن محصولات زیادی وارد کشور می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس، گفت: برای اینکه محصول داخل کشور قدرت رقابت را با محصول مشابه خارج از کشور داشته باشد دولت باید قیمت تمام شده محصول داخل را پایین بیاورد. اگر اجازه می‌دهد که محصولات با تعرفه پایین وارد کشور شوند باید با پرداخت یارانه، پرداخت تسهیلات کم بهره، خرید ماشین‌آلات ارزان قیمت و سایر اقدامات لازم کاری کند که قیمت تمام شده هر کیلو محصول نیز در داخل کشور پایین بیاید و به قیمت محصول مشابه خارجی برسد.

وی ادامه داد: اگر این اقدامات انجام شود می‌توان پایین آوردن تعرفه واردات محصولات را توجیه کرد ولی در حالی که دولت از بخش کشاورزی حمایت نمی‌کند، پایین آوردن تعرفه واردات باعث می‌شود که قیمت محصول داخلی بالا برود و از محصول مشابه خارجی گرانتر شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: زمانی که دولت تعرفه واردات را کاهش می دهد، محصول خارجی از محصول داخلی ارزانتر می‌شود و به دنبال آن هر سال به محصولات خارجی وابسته‌تر می‌شویم. این امر باعث می‌شود تا اشتغال ما در روستاها با خطر جدی مواجه شود و تولید داخل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به در تضاد بودن این امر با اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی این است که ما تولید داخل را تقویت کنیم، اما کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی از سوی دولت خلاف برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است. این کار کشاورزی داخل را با خطر جدی مواجه می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس تصریح کرد: در این خصوص بارها انتقاد خود را مطرح کرده‌ایم و از وزیر نیز سوال پرسیده‌ایم اما متاسفانه به بهانه تنظیم بازار و جلوگیری از بالا رفتن قیمت محصول برای مصرف کننده این کار را انجام می‌دهند در حالی که این راه درستی نیست. می‌توانند به مصرف کننده سوبسید دهند تا محصول داخلی را بخرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه با بیان اینکه نباید زیر پای تولیدکننده را خالی کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت همواره راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کند و به سراغ واردات محصولات می‌رود. ما باید از محصولات داخلی و کشاورزان حمایت کنیم. پولی که صرف واردات می‌شود و به جیب دلالان و وارد کنندگان می‌رود باید به کشاورزان داده شود. ما باید کاری کنیم تا تولید داخل کشور افزایش یابد و قیمت محصولات داخلی پایین‌تر بیاید.

محمودزاده اظهار داشت: در اقتصاد همیشه بحث درآمد مطرح است. اگر فردی کار اقتصادی انجام دهد و درآمد نداشته باشد انگیزه خود را از دست می‌دهد. وقتی کشاورز می‌بیند که از تولید یک محصول ضرر می‌کند، به سراغ محصول دیگری می‌رود یا مزرعه را رها کرده و اشتغال روستاها تعطیل می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که ما اگر اقتصاد کشاورزی را از دست دهیم، کل تولید را نیز از دست داده‌ایم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر دولت کم‌ترین توجه را به بخش کشاورزی دارد. در بودجه امسال نیز از قیمت خرید تضمینی گندم زده شده است و بودجه صندوق بیمه کشاورزان نیز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. این‌ها یعنی دولت از اعتبارات بخش کشاورزی می‌زند و به سراغ راحت‌ترین کار یعنی واردات می‌رود و به دنبال آن تولید کننده به امان خود رها می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری صنعت غذا و کشاورزی ، تاریخ انتشار 20بهمن 96، کدمطلب: 1982، www.agrofoodnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
کجاست حمایت از باغدارا و برنجکارای شمال؟
همش به ضرر مردم کار میکنن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
محصولات کشاورز رو دستش باد کرده بعد دارن میان و واردات بی رویه میکنن
بعد میگن چرا کشاورزی رو به زواله
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین