پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۱۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سال ۹۲ در ۱۰ پروژه ‌اصلی در حوزه معدن حدود ۵۶۰ میلیارد تومان هزینه شده و تاکنون حدود 7000 میلیارد تومان در حوزه فرآوری مواد معدنی سرمایه‌گذاری و هزینه کرده‌ایم.

شعارسال: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سال ۹۲ در ۱۰ پروژه ‌اصلی در حوزه معدن حدود ۵۶۰ میلیارد تومان هزینه شده و تاکنون حدود 7000 میلیارد تومان در حوزه فرآوری مواد معدنی سرمایه‌گذاری و هزینه کرده‌ایم.

راضیه علیرضایی در خصوص اینکه از سال ۹۲ تاکنون معادن در خراسان رضوی بالاترین جذب سرمایه‌گذاری در کل کشور را داشته اظهار کرد: ما در حوزه فرآوری مواد معدنی ظرفیتی جدید حدود ۲۵ میلیون تن ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین معادن استان معادن سنگ‌ آهن است، تصریح کرد: در سال ۹۲ برداشت ما از معادن سنگ آهن به صورت سنگ‌آهن خام بوده و حدود ۹۰۰ هزار تن کنسانتره آهن از استان خارج می‌شود ولی در حال حاضر ظرفیتی نزدیک ۱۰ میلیون تن گندله آهن داریم که در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین نزدیک به ۱۰ میلیون تن گندله آهن به صورت دو واحد ۵ میلیون تنی گندله آهن در استان به بهره‌برداری رسید. هم‌اکنون حدود ۹ میلیون تن ظرفیت کنسانتره در استان ایجاد شده است. براساس برنامه‌ریزی‌ها چرخه ۲۲.۵ میلیون تنی کنسانتره آهن، ۲۰ میلیون تنی گندله آهن و حدود ۵۳ میلیون تنی سنگ آهن در استان مد نظر قرار گرفته که نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان در این پروژه‌ها هزینه شده است.

علیرضایی با بیان اینکه در سال ۹۲ در ۱۰ پروژه ‌اصلی در حوزه معدن، حدود ۵۶۰ میلیارد تومان هزینه شده، عنوان کرد: تاکنون ما حدود 7000 میلیارد تومان در حوزه فرآوری مواد معدنی سرمایه‌گذاری و هزینه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات موثری در حوزه افزایش تولید مس در استان صورت گرفته خاطرنشان کرد: ما ظرفیت فرآوری مس را در استان به ۲۶ هزار تن رسانده‌ایم که این ظرفیت یک ظرفیت بی‌سابقه نسبت به گذشته است. ما برای شناسایی این معادن و ظرفیت‌ها اقدامی بزرگ انجام داده‌ایم. حدود ۱۲ هزار کیلومتر مربع از استان برای این امر مورد مطالعه قرار گرفته و 4600 کیلومتر مربع به عنوان پهنه به اکتشافات واگذار کرده‌ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به حقوق دولتی در خصوص معادن استان اظهار کرد: براساس وصول حقوق دولتی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم این وصول را به یک رویه سیستماتیک طی سال‌ها که از ظرفیت‌هایی که به طور قانونی استفاده کنیم. در نهایت رویه دریافت حقوق دولتی خود را طبق نظر دستگاه‌های نظارتی منسجم کردیم.

علیرضایی افزود: ما تلاش کردیم در برنامه ششم از برگشت حقوق دولتی از مناطق معدنی برای توسعه همان منطقه که معدن واقع شده است، استفاده شود؛ در این راستا مصوبه‌ای در برنامه ششم تصویب و مقرر شده که بر اساس حقوق دولتی در مناطق معدنی و متناسب با محل وقوع معدن، بودجه برای زیربناهای همان معدن هزینه می‌شود. امیدواریم که در اجرا و رویه‌های دیگر بتوانیم این اتفاق را پیگیری کنیم که از این ظرفیت در آینده نزدیک استفاده شود. همچنین بتوانیم در تامین زیربناهای معدن فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر تلاش ما این است که بخشی از بخشودگی قانونی حقوق دولتی برای فعالیت‌های زیست محیطی در حوزه معدن استفاده کنیم؛ بر اساس قانون معادن تا ۲۰ درصد از حقوق دولتی معادن می‌تواند صرف بهبود مسائل زیست‌محیطی و اتخاذ رویه‌های نوین زیست محیطی باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اولین جلسه شورای معادن استان با حضور استاندار تشکیل شده و ۲ دستور کار این شورا موضوعات زیست محیطی معادن بوده است. بنابراین توجه به حوزه معدن گره‌گشا توسعه صنعتی و اقتصادی استان بوده که ارزش افزوده در حوزه معادن با این فرآوری‌های صورت گرفته، اتفاق افتاده است.

علیرضایی با بیان اینکه دو واحد فرآوری سیلیس در استان ایجاد شده، عنوان کرد: دو واحد ۲۰۰ هزار تنی و ۲۵۰ هزار تنی شیشه در استان ایجاد شده که یکی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و به زودی افتتاح خواهد شد. دیگر واحد آن نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. این واحدهای فرآوری سیلیس استان یک تحول جدی ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به معادن استان تصریح کرد: ما مشکلاتی زیادی بر سر راه خود داریم چراکه معدن بخشی است که کارکرد سخت دارد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توان بر روی صنایعی که وابسته به مواد خارجی است، سرمایه‌گذاری کنیم و خواستار یک توسعه متوازن بودیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: با توسعه متوازن نمی‌توان صنایع دیگر را هدایت کرد. معادن به طور طبیعی در مناطق محروم گسترده‌اند. در شهرستان‌هایی مانند خواف و بردسکن واحدهای صنعتی بارز، موفق و در حال کار داریم. این توسعه و توازن امری بود که تنها با مبنای معدن انجام‌پذیر است. ما در حوزه معدن مسیر خوبی را طی کرده‌ایم و همچنان مسیری طولانی در پیش داریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1396، کدخبر: 96112413420، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
اقدامات موثری صورت گرفته و اشتغال زایی مناسبی هم ایجاد شده ولی ظرفیت های منطقه بیشتر از این حرف هاست
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین