پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۷
براساس اعلام پزشکی قانونی ، بیشتر موارد غرق شدگی ،مرگ آبی در نواحی ساحلی در آب های شیرین (مانند رودخانه ها و استخرها) رخ داده است به گونه ای که در9 ماهه گذشته رودخانه های کشور با 260 کشته دارای بالاترین آمار غرق شدگی است.
شعارسال: حال که عمده موارد غرق شدگی در آب های شیرین (مانند رودخانه ها و استخرها) اتفاق می افتد، فکر می کنید غرق شدن در کدام یک خطرناک تر باشد،غرق شدن در آب شور یا آب شیرین؟ شاید بسیاری بر این باور باشند که غرق شدن در آب دریا خطرناک تر باشد این در حالی است که غرق شدن در آب شیرین و واردکردن مقدار زیادی از آب استخر یا رودخانه به داخل ریه و معده بسیار خطرناک تر از بلعیدن حجم زیادی از آب دریاست.

ورود یا «آسپیراسیون »آب یا هر مایع دیگر به داخل ریه ها را غرق شدگی می نامند ،شایعترین غرق شدگی با آب شیرین صورت می گیرد و این غرق شدگی بخصوص در بین کودکان نوپا و پسران جوان و کودکان مبتلا به انواع تشنج شایع تر است و در بعضی موارد غرق شدگی در مقدار کمی آب مثلا وان حمام هم اتفاق می افتد .

بیشترین خطر در فصل تابستان مربوط به نوجوانانی است که با اصول صحیح شنا و شیرجه اطلاعی ندارند و در آب های رودخانه و دریا و بدون مراقبت اقدام به شنا می کنند .

یکی از مواردی که جان شناگران و افراد در حال غرق را تهدید می کند، اختلالات قلبی و نارسایی کلیوی است که مدتی پس از خارج شدن از آب برایشان به وجود می آید.

**علایم غرق شدگی

دیدن کسی که در آب به طور غیرطبیعی دست و پا می زند یا سرش مدام به زیر آب می رود و بالا می آید و یا کسی که مدت زیادی صورتش در داخل آب قرار دارد، می تواند هشداری باشد به این معنی که با یک مورد غرق شدگی مواجه هستیم.

در هنگام غرق شدگی ابتدا فرد به علت کمبود اکسیژن دچار استرس و هراس می شود و به طور غیرطبیعی تقلا می کند.

سه دقیقه پس از ماندن در زیر آب، کاهش هوشیاری رخ می دهد و پس از بازگشت 6 دقیقه آسیب های مغزی شروع می شود. چند دقیقه بعد ضربان قلب هم نامنظم و پمپاژ خون مختل می شود. لب ها و پوست رنگ پریده یا آبی رنگ، سرفه همراه با خلط، کاهش هوشیاری، قطع تنفس و یا دشواری تنفس و ضربان قلب نامنظم برای کسی که حتی در کنار ساحل و خارج از آب قرار دارد هم می تواند علامت غرق شدگی باشد.

با این همه بسته به سن و جنس، وضعیت جسمانی، دمای آب و مدت قرارداشتن در زیر آب شدت علایم برای افراد گوناگون متفاوت است.

** 903تن در نه ماهه امسال درکشور به دلیل غرق شدگی فوت کردند

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان 903تن در9ماهه امسال درکشور به دلیل غرق شدگی فوت کردند که از این شمار جانباخته،142تن زن و 761 تن مرد بودند .

به جز رودخانه که طی 9 ماهه امسال 260 فوتی ناشی از غرق شدگی داشت ،

در این مدت دریاچه ها 13 ،حوض و حوضچه 25 ،چاه 32 ،استخر شنا 66،دریاچه مصنوعی و سد 71 ،کانال 86،استخر کشاورزی 96 و دریاها 143و سایر موارد دارای 111مورد جانباخته غرق شدگی داشتند .

از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال ،تیر ماه با 152 فوتی دارای بیشترین جانباختگان غرق شدگی درکشور بود، آبان ماه با 44 کشته دارای کمترین ماه غرق شدگی در کشور بود .

همچنین فروردین 116،اردیبهشت 83،خرداد 98 ،مرداد 150،شهریور 129 ،مهر78و آذرماه نیز دارای 53 جان باخته بود.

**استان خوزستان دارای بیشترین شمار غرق شدگان

در ادامه این گزارش آمده است : در بین استان های کشور استان خوزستان با 139فوت شده به دلیل غرق شدگی دارای بالاترین آمار در 9ماهه امسال است .

مازندران دارای 94،فارس 73،آذربایجان شرقی 66،اصفهان 54، گیلان 56 و تهران 41 غرق شدگی بود .

**مرگ 913تن براثرغرق شدگی درسال گذشته

سازمان پزشکی قانونی ازغرق شدن و مرگ 913 هموطن درسال گذشته (1395) خبرداد ،این شمار غرق شده درمقایسه با سال قبل از آن(1394) که شمار تلفات غرق‌شدگی 879 تن بود، 9 / 3 درصد افزایش یافته است.

**خوزستان و مازندران دارای بیشترین شمار غرق شدگی

براساس این گزارش دراین مدت(سال 95) استان های خوزستان و مازندران هرکدام با 135، گیلان با 81 و فارس با 56 فوتی بیشترین و استان های خراسان شمالی با 2، قم با سه و سمنان با چهار فوتی کمترین آمارتلفات غرق‌شدگی را داشته اند.

همچنین درسال گذشته بیشترین آمارمرگ بر اثر غرق‌شدگی با 142 مورد در مرداد ماه و کمترین آن با 30 مورد در دی ماه ثبت شده است.

**توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی

- آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

- بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- از شوخی های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

- در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

- بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری سلامت نیوز  ، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1396، کدخبر: 237629،www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین