پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
با انتشار تأیید شدگان و رد صلاحیت شدگان می توانیم بررسی بهتری از صف بندی احزاب مختلف در سه شهرستان داشته باشیم.

شعار سال:عارف ابراهیمی با انتشار یاد داشتی در سایتپرگونشهرستان قیروکارزین نوشت:

با نزدیک شدن به 7 اسفند، صف بندی کاندیداهایی که قد علم کرده اند قوی تر شده است. از با تجربه ها گرفته تا جوانانی که تازه وارد این عرصه شده اند و به طور کاملاً حرفه ای رقابت خود را آغاز نموده اند.

با یک نگاه اجمالی به نوع حمایت مردم از کاندیداها ، به یک واقعیت تلخ می رسیم و آنهم اینست که بسیاری از مردم شهرستان های ما هنوز پیرو تعصبات قومی و قبیله ای خویش هستند و نگاهی کلان به مسئله ی انتخابات و تأثیر آن در کل کشور ندارند. شاید اعتماد به برخی لیستها که ویژگی های آن را مقام معظم رهبری عنوان کرده اند، تا حدی از این مسئله بکاهد.

با یک نگاه به کسانی که در این دوره نامزد شده اند و تا کنون تأیید صلاحیت، رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده اند درمیابیم که این دوره نیز رقابت میان دو طیف اصولگرایان و اعتدالیون مایل به اصلاحات است.

به توجه به رد صلاحیت لیدر جریان اصلاحات در میان کاندیداهای فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین، باید منتظر بمانیم که این جریان مانند چهارسال قبل از چه شخصی حمایت می کنند. لیدری که دوره ی قبل نیز تأثیرگذاری خویش را ثابت کرد و با حمایت از نماینده ی فعلی وی را راهی بهارستان کرد. امّا با توجه به اختلافاتی که در این چهارسال میان نماینده ی فعلی و این فعال اصلاح طلب بروز کرد، بعید است که مانند چهار سال گذشته بتوانند با یکدیگر به توافق برسند. احتمالاً این جریان به دنبال کسی میگردد تابتواند بر روی وی اجماع کرده و مقابل نماینده ی فعلی قرار دهد.

پس منتظر می مانیم تا ببینیم آینده ی این جریان در ادامه ی رقابت چه خواهد شد و چه کسی از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهد کرد که علاوه بر داشتن قدرت رقابت، به این جریان نیز نزدیک باشد.

امااین اختلافات شاید نوید دهنده ی اخبار خوبی برای اصولگرایان باشد. اصولگرایانی که با چند کاندیدا وارد عرصه ی رقابت شده اند. شایدبتوان گفت که لیدر اصلی این جریان چهره ای شناخته شده در سه شهرستان است که قبلاً هم دو دوره تجربه ی ورود به بهارستان را دارد. البته این دوره در میان اصولگرایان چهره های دیگری هم بروز کرده اند که هم نوید بخش آینده ای روشن برای این جریان است، و هم می تواند زنگ خطری برای عدم تجمیع آراء در سبد اصولگرایان باشد.

اگر اصولگرایان بخواهند تجربه ی انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را نادیده بگیرند قطعاً در این انتخابات نیز ضربه میخورند و ناگفته معلوم است که شانس اصولگرایان برای پیروزیدر گرو ائتلاف حداکثری در هر سه شهرستان است. نادیده گرفتن آراء برخی از چهره های جوان اصولگرا که وارد عرصه شده اند نیز می تواند برای این طیف خطرساز باشد. این جریان که همیشه داعیه ی پیروی از ولایت و منافع انقلاب را داشته، باید بداند که برای رسیدن به نتیجه راهی جز ائتلاف ندارد. ائتلافی که با توجه به دو دستگی در جریان مقابل ، بیش از پیش برای اصولگرایان ضروری به نظر میرسد تا بتوانند پیروز این انتخابات باشند.

پیش بینی اوضاعفیروزآبادیها با تأیید چندین کاندیدا کمیسخت به نظر میرسد. حضور چهره ای اصولگرا که سابقه هایی را نیز در دادگستری داشته، حضور نماینده ی فعلی که به نظر میرسد مورد حمایت دولت نیز قرار بگیرد و سردرگمی جریان اصلاحات در این شهرستان اوضاع این شهرستان را پیچیده ساخته است. ضمن اینکه بخش میمند نیز کاندیدا معرفی کرده که باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تا آخر در رقابت خواهد ماندیا خیر. شاید سبد رأی نماینده ی فعلی از چهار سال گذشته بدلیل اختلاف با لیدر اصلاح طلبان کمتر باشد، ولی به هر حال ایشان از یک پایگاه مردمی برخوردار است که آن را مدیون حضور چهارساله در بهارستان است.

فراشبندی هاهیچ کاندیدای تأیید صلاحیت شده ای ندارند و منتظر روزهای آینده هستند تا ببینند آیا چند نامزد عدم احراز صلاحیت شده ی فراشبندی ، تأیید می شوند یا خیر؟یکی از سایتهای محلی فراشبند در تحلیلی عنوان کرده است کهبا توجه به نارضایتی عمومی از عملکرد چهارسال گذشته ، نماینده ی فعلی آراء چشم گیری در فراشبند نخواهد داشت. ضمن اینکه اصولگرایان در فراشبند نیز به اجماع رسیده اند و تقریباً کاندیدای مورد حمایت خود را نیز انتخاب کرده اند.

قیروکارزین سومین شهرستان این حوزه ی انتخابیه هست. شهرستانی که همیشه انتخاباتی داغ را پشت سر گذاشته است. از قیروکارزین نیز چند نامزد حضور دارند که دو نفر تأیید، یک نفر عدم احراز و یکی هم انصراف داده است.

با توجه به اینکه اصلاح طلبان در این شهرستان کاندیدایخاصی ندارندو گرایش به نماینده ی فعلی نیز بدلیل عملکرد چهارسال گذشته ی ایشان کمتر از قبل شده است ، همانند دوره های قبل شانس اول رأی آوری در این شهرستان اصولگراها هستند.

علیرغم اینکه رأی آوری چهره های جوانی که از قیروکارزین بروز کرده اند را باید بعید دانست، امّا اصل حضور این طیف در چنین عرصه هایی را باید به فال نیک گرفت و بدین ترتیب میتوان آینده ی سیاسی شهرستان را روشن ارزیابی کرد.

در این میان یکی از نامزدها با اینکه گرایشات اصولگرایی دارد، امّا احتیاط را پیشه کرده و خود را مستقل معرفی نموده است. لازم بذکر است که کاندیدای انصرافی نیز از این چهره ی جوان اعلام حمایت نموده است. با توجه به تأیید صلاحیت این چهره که سابقه ی حضور درآموزش و پرورشرا دارد و خود را مستقل معرفی کرده، باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا اصلاح طلبان به سراغ وی میروند یا خیر؟ اصلاح طلبانی که در دوره ی قبل برای شکستن آراء نماینده ی اصولگرای شهرستان و نماینده ی وقت، به سراغ یک چهره ی حوزوی رفتند که از قبل شکست وی را پیش بینی می کردند و از وی حمایت کردند.

یکی دیگر از اصولگرایان نیز عدم احراز صلاحیت شده و باید منتظر ماند تا ببینیم تأیید می شوند یا خیر؟

امّا آنچه بر کسی پوشیده نیست، قدرت رقابت و سبدآراء قابل توجه نماینده ی مجلس هفتم و هشتم در هر سه شهرستان است که به احتمال زیاد جزء لیست اصولگرایان استان و کشور نیز قرار میگیرد. این چهره ی کاملاً شناخته شده، پس از شکست در دوره ی نهم بدلیل ائتلاف غیرقابل پیش بینی در جبهه ی مخالفش ، و بدلیل پخش شایعات سازماندهی شده از طرف رقبایش؛ این دوره با اقبال عمومی باورنکردنی در هر سه شهرستان روبرو شده است. حضور وی زنگ خطری برای همه ی رقبایش به حساب می آید ، چراکه بدلیل حضور 8 ساله در مجلس از پایگاه مردمی خوبی برخوردار است. چیزی که بسیاری ازچهره های سه شهرستان از آن برخوردار نیستند و برای معرفی خود به سایر نقاط سه شهرستان باید تلاش فراوانی را بکار بگیرند. شاید وجه تشابه ایشان و نماینده ی فعلی در همین مورد باشد.

با توجه به همه ی این تحلیل ها، به نظر میرسد این دوره با یک هِرم رقابتی روبرو باشیم که یک ضلع آن را نماینده ی فعلی،یک ضلع را نماینده ی دوره ی هفتم و هشتم، و ضلع سومش را مهره ی اصلاح طلبانی که هنوز آن را شناسایی و معرفی نکرده اند تشکیل میدهد.

در میان این گیرودار حزبی، تعداد قابل توجهی رأی پراکنده در سه شهرستان وجود دارد که باید با ارائه ی برنامه، اهداف، اقدامات سابق و... این طیف راقانع کرد تا بتوان رأیشان را بدست آورد. این رأی را نامزدی تصاحب می کند که اهل وعده و وعید بی اساس، اهل تخریب و توهین دیگران نباشد و ثابت کند برای خدمت وارد این عرصه شده نه برای تصاحب صندلی سبز قدرت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری نخل بیدار، تاریخ انتشار 8 بهمن 1394، کد مطلب: 3072 : www. nakhlebidar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین