پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۷۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
معاون میراث‌فرهنگی در نهمین نشست پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: «با اینکه پایگاه‌های ملی و جهانی کشور در سالیان اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند، وقت آن رسیده که پایگاه‌ها تبدیل به محلی برای ایده‌های نو و کشفیات جدید در علوم مختلف شوند و پژواک فعالیت آنها جهانی شود.»

شعارسال: نهمین نشست پایگاه‌های میراث جهانی و میراث‌فرهنگی کشور امروز 25 بهمن 96 با حضور مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی کثیر از مدیران، پیشکسوتان و کارشناسان پایگاه‌های ملی و جهانی کشور برگزار شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 90 پایگاه در کشور وجود دارد که دارای ساختار و برنامه مدیریتی منظمی هستند اعلام کرد: «با اینکه پایگاه‌ها در سال‌های گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشتند و در برهه‌ای برخی از آن‌ها متوقف و برخی دیگر رها شده بودند اما هم اکنون به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اهداف پایگاه‌های کشور با ساختار مشخص، برنامه مدیریتی مناسب و چشم انداز بلندمدت پیش برده شوند.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور تاکید کرد: «اگر قرار است به اهداف پایگاه‌ها دست پیدا کنیم در وهله اول لازم است که اثر و ارزش‌های آن را به درستی بشناسیم و اینکه به صورت مداوم در پایگاه حضور داشته باشیم تا به تبادل اطلاعات بپردازیم.»

او پایگاه‌های ملی و جهانی را محلی برای تولید علم دانست و افزود: «پایگاه‌های ملی و جهانی کشور باید محلی برای تولید علم و ایده‌های نو باشند بنابراین نیاز به تشکیلات دائم دارند. همچنین این پایگاه‌ها مرکز جمع‌آوری اطلاعات دست اول آن مجموعه هستند و باید به گونه‌ای فعالیت کنند که کشفیات جدید آنها پژواک جهانی داشته باشد.»

طالبیان پایگاه‌های کشور را ظرفیتی مهم عنوان کرد که درحال حاضر می‌توانند پیشقراول برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشند.

او افزود: «درحال حاضر پایگاه‌ها دیگر مختص سازمان میراث‌فرهنگی نیستند و سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر پایگاه‌های میراث‌فرهنگی را توسعه می‌دهند. این روند با افزایش دانش و فعالیت‌های میان‌رشته‌ای توسعه بیشتری پیدا کرده و خوشبختانه هر دستگاهی که ورود پیدا کرده است، متوجه جریان مدیریتی و تاثیرگذاری آن شده است. به طوری که در پرونده جنگل‌های هیرکانی دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست مدیریت جدی دارند و در پرونده راه‌آهن سازمان میراث‌فرهنگی صرفا به موضوعات تخصصی می‌پردازد و موضوعات تکنیکی به‌عهده دستگاه مربوطه است.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور در نهمین نشست پایگاه‌های جهانی و ملی بر فعالیت‌های چندرشته‌ای پایگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: «در پایگاه‌های ملی و جهانی برای آنکه اهداف خود را به درستی پیش ببریم باید به موضوع فعالیت‌های چند رشته‌ای بیشتر بپردازیم. وقتی قرار است مسیرهای جدیدی برای گردشگران تعریف شود لازم است که حتما مسیرهای کهن شناسایی شود.»

او افزود: «پیش از آنکه پایگاه‌ها تشکیل شوند فقط سایت تاریخی مورد توجه قرار می‌گرفت. اما با ایجاد پایگاه‌ها مدیران و کارشناسان بدون آنکه خود را صرفا به سایت محدود کنند با یکپارچگی منظر و محیط و ساختارهای مختلف درگیر شدند.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور معتقد است، در حال حاضر دیگر پایگاه‌ها برای خود ماموریت ندارند آنها در شرایط فعلی به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند به سایر پایگاه‌ها خدمات دهند به‌عنوان مثال تجهیزات کامل آزمایشگاه خشت و گل در بم باعث شده بسیاری از کارشناسان برای آزمایش به بم مراجعه کنند.

طالبیان تاکید کرد: «درحال حاضر آنچه که برای ما مهم است صرفا ثبت نیست بلکه فرآیند ثبت است.»

او افزود: «در حال حاضر بیش از 100 موضوع در فهرست موقت وجود دارد و فرایند ثبت جهانی هم در حوزه مدیریت، حفاظت هر روز سخت‌تر می‌شود. ما باید سایت‌های خود را به استاندارد ملی و جهانی برسانیم و با زبان و چگونگی گفت و گو و انتشارات بین‌المللی آشنایی کامل داشته باشیم. در این میان کارشناسان پایگاه‌ها نیز لازم است اشراف کامل به کنوانسیون‌ها، دستورالعمل و راهنماها داشته باشند و کاملا با معیارها و اصول آنها آشنا باشند.»

طالبیان گفت: «انتظار سازمان میراث‌فرهنگی این است که پایگاه تبدیل به محلی برای رجوع تمام اقشار علمی که دنبال اطلاعات علمی و دست اول هستند، شوند.»

معاون میراث‌فرهنگی کمترین مداخله را بهترین روش حفاظت از مجموعه‌های تاریخی توصیف کرد.

به گفته او، هیچ‌کس انتظار ندارد یک مجموعه تاریخی را نونوار ببیند بلکه بسیاری از مردم تمایل دارند که حقیقت تاریخ را ببینند بنابراین بهترین روش در کنار انضباط سایت و حفاظت‌های درست از مجموعه حداقل مداخله است.

طالبیان به تقویم رویدادهای سال اشاره کرد و از مدیران پایگاه‌ها خواست تا این تقویم را با دقت هر چه بیشتر آماده و ارسال کنند.

او گفت: «در خصوص موضوعات مهمی چون جشن آیینی نوروز که خیلی اهمیت دارد باید پایگاه‌ها بهترین عملکرد را ارائه کنند. در میدان امام اصفهان حتی می‌توان در ایام نوروز که پیک سفر است و تعداد زیادی گردشگر از این مجموعه جهانی بازدید می‌کنند روند مرمت عالی‌قاپو به نمایش گذاشته شود.»

او با اعلام اینکه پایگاه‌های باید گزارش‌های پایش را جدی بگیرند به برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی تاکید کرد و افزود: «یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هم اکنون وجود دارد بحث آموزش و اطلاع رسانی است. اینکه مدیران پایگاه‌ها چگونه اطلاع‌رسانی کنند بسیار اهمیت دارد. همچنین موضوع آموزش از جمله موارد مهمی است که باید در کنار معرفی لحاظ شود. در این میان بهترین معرفی، کارگاه‌های زنده است بنابراین ایام نوروز نیز بهتر است که چند کارگاه مرمتی در سایت‌های کشور دایر باشند تا مردم با روند مرمت از نزدیک آشنا شوند.»

معاون میراث‌فرهنگی همچنین بر مسائل حفاظتی سایت‌های تاریخی بسیار تاکید کرد و افزود: «لازم است که سایت‌های تاریخی تمیز و دارای انضباط باشند. پایگاه‌ها باید این سایت‌ها را به درستی به مردم معرفی کنند و حتما نیز از مردم نظرخواهی شود تا نقاط ضعف هرچه سریع‌تر برطرف شود.»

او همچنین حضور فعال مدیران پایگاه‌ها را در ستادهای نوروزی ضروری عنوان کرد و افزود: «در ایام نوروز لازم است که نماینده فعال در پایگاه‌ها حضور داشته باشد تا فعالیت و عملکرد پایگاه‌ها در ایام نوورز با نظارت دقیق همراه باشد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری میراث آریا ، تاریخ انتشار: 25 بهمن 1396 ، کدخبر: 131472 ، www.chtn.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
تنها راه افزایش این پژواک تغییر در سیاست های افراطی و کاهش تنش با کشور های اروپایی است ، امیدداریم تا دولت روحانی بتواند گام های موثری در این زمینه بردارد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
باید ایران را با صلح و آرامش آن بشناسند تا به این کشور سفر کنند و تبلیغ مثبتی برای ایران در کشور خود کنند
ا.ح75
ناشناس
United States
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
ایران کشوریست که هیچ فعالیتی در زمینه تبلیغات در جهان نمیکند و در کشور های اروپایی هنوز فکر میکنند که در ایران مردم با شتر و اسب جا به جا میشوند و این بی کفایتی تبلیغاتی کشور را نشان میدهد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین