پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۰۸۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر، روش غلطی است، گفت: به خاطر 15 هزار دانش آموز، 7.5 میلیون دانش آموز را در یک ماراتن سخت وارد می کردیم.
شعارسال:معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر، روش غلطی است، گفت: به خاطر 15 هزار دانش آموز، 7.5 میلیون دانش آموز را در یک ماراتن سخت وارد می کردیم.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در مناظره شبکه یک سیما در خصوص حذف مدارس سمپاد متوسطه اول، اظهار داشت: دولت و آموزش و پرورش امکانات ویژه ای را برای دانش آموزان استعدادهای درخشان فراهم کرده است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف نظام تعلیم و تربیت، پاسخگویی به ویژگی های خاص دانش آموزان است و این وزارتخانه باید شرایطی را فراهم کند تا در این خصوص پاسخگویی و ارائه طریق دهد و آن اقداماتی است که انجام دادیم و به شناسایی و آموزش دانش آموزان استعدادهای برتر می پردازد.

زرافشان با اشاره به مصوبه حذف آزمون گفت: هدف از این مصوبه، حذف آزمون از مدارس ابتدایی به جهت آسیب های این آزمون هاست که در دبستان ها ایجاد می کرد و این در حالیست که آزمون و امتحان باید در خدمت یادگیری باشد.

وی افزود: آزمون های مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در مسیری که رشد اجتماعی دانش آموزان را در پی داشت، حرکت نمی کرد به عنوان مثال در آزمون استعدادهای درخشان از 250 هزار شرکت کننده، 15 هزار نفر پذیرفته می شدند که عدد 16 به یک بود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر در کنکور تجربی از هر دو نفر، یک نفر پذیرفته می شود و این در حالیست که در این آزمون فرد 18 ساله شرکت می کند اما در آزمون سمپاد متوسطه اول باید دانش آموز 12 ساله در یک ماراتن نفسگیر شرکت کند.

وی اضافه کرد: در آزمون مدارس نمونه دولتی از 350 هزار دانش آموز شرکت کننده، 50 هزار نفر پذیرفته می شوند که از هر 7 نفر، یک نفر است؛ به عبارت دیگر این فشار آزمون، آموزش ابتدایی را از مسیر خود خارج کرده بود.

زرافشان با بیان اینکه در مصاحبه ها هم افراد مختلف بر آسیب زا بودن روش شناسایی دانش آموزان تیزهوش که روش برگزاری آزمون است، تأکید کردند، گفت: 160 نماینده مجلس به رئیس جمهور نامه نوشتند و در آن نامه به مشکل برگزاری صرفا آزمون کتبی برای شناسایی نخبگان و نگرانی اولیا و صرف هزینه برای حضور دانش آموزان در مدارس سمپاد تأکید کردند.

وی با اشاره به اینکه در آزمون سمپاد به جای آنکه ملاک استعداد باشد، مهارت های تست زنی است، افزود: حتی این مهارت های تست زنی از کلاس های اول و دوم شروع شده بود که نتجه آن صرفا تک بعدی شدن و دور شدن از آموزش است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اجماع حرف ها نیز در این جلسه این است که روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر، روش غلطی است.

وی در خصوص روش های جایگزین به جای سمپاد گفت: 3 جلسه بحث بر سر این بود که روش های جایگزین چه باشد که جز طرح شهاب، 2 روش درون مدرسه ای و برون مدرسه ای مطرح شد.

زرافشان ادامه داد: در روش درون مدرسه ای، غنی سازی است و برون مدرسه ای نیز مثل مسابقات، جشنواره ها و نمایشگاه ها است. مثلا جشنواره های جابربن حیان، نوجوان و جوان خوارزمی، مسیر شناسایی استعدادهاست اما در آزمون فقط هوش ریاضی را می سنجد و به ابعاد دیگر هوش توجه ندارد.

وی در پاسخ به اینم پرسش که بهتر نیست برای دانش آموزان پایه های پنجم و ششم آزمون های استعدادیابی برگزار شود، اظهار داشت: ما یک جامعه آزمون زده هستیم و فکر می کنیم همه راه حل ها به آزمون ختم می شود بلکه می توان شناسایی استعداد در موقعیت، پوشه کار و فعالیت ها و جشنواره ها صورت گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلایل حذف آزمون گفت: ما به خاطر 15 هزار دانش آموز، 7.5 میلیون دانش آموز را در یک ماراتن سخت وارد می کردیم؛ البته به دنبال روش جایگزین برای آزمون سمپاد بودیم اما چون جمعیت 200 هزار نفری بود، روش جایگزین وجود نداشت و راه های دیگر را برای شناسایی استعدادها انتخاب کردیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 27 بهمن 96، کدخبر: 13961127000212، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
ما هم با اینکار بخش بزرگی از سرمایه های خودمون رو در سمپاد ها از دست میدیم اما همین که جلوی این موسسات که از این راه برای خودشون درامد زایی میکردن رو گرفتیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین