پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۹۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶
برخی از تحلیلگران معتقدند به دنبال تصمیمات اخیر آمریکا در قبال قدس و قطع همکاری تشکیلات خودگردان با واشنگتن، این تشکیلات تلاش می کند تا به روسیه نزدیک شود. سفر «محمود عباس» به مسکو در این چارچوب دیده می شود.

شعارسال: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سفرش به مسکو که در این هفته انجام شد، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، در مورد آخرین وضعیت مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت وگو کرد. او در اظهاراتی گفت: تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس، همانند سیلی بر صورت ما بود.

محمود عباس همچنین خاطر نشان کرد: از زمان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا چهار بار با وی دیدار کرده است و در این تماس ها، ترامپ از معامله ای صحبت کرده بود که ممکن است به مناقشه فلسطین و اسرائیل پایان دهد.

وی افزود: اما ناگهان آمریکا بطور غیرمنتظره تصمیم به بستن دفتر نمایندگی سازمان آزادیبخش فلسطین در این کشور گرفت. ما نیز اعلام کردیم که کنسولگری آمریکا در قدس بسته می شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 15 آذرماه 96 تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت امریکا به این شهر اعلام کرد. طرح انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس پیشتر در 23 اکتبر 1995 از سوی کنگره آمریکا به تصویب رسیده بود که تاکنون دولت های مختلف آمریکا آن را به مرحله اجرا نرسانده بودند.

ولادیمیر پوتین در ابتدای این دیدار با بیان اینکه روسیه همواره از ملت فلسطین حمایت کرده است، افزود: به تازگی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مسکو دیدار داشتم و هم اکنون نیز تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت وگو کردم.

در سطح رسمی، «ریاض المالکی» وزیر امورخارجه و مهاجران فلسطین از رضایت بخش بودن این سفر و نتایج آن سخن گفت که در پی مجموعه دیدارهایی با مقامات روسی و شخصیت های دینی و مذهبی حاصل شد.

مالکی اظهار داشت: ما از ریاست جمهوری روسیه ایده ها و راهکارهای زیادی را شنیدیم که به جدیت تمام و مسئولیت پذیری باید آن ها را به اجرا درآوریم.

«محمود الهباش» قاضی القضات فلسطین و مشاور دینی رئیس تشکیلات خودگردان نیز از علمای روس دعوت کرد تا در کنفرانس بیت المقدس مشارکت داشته باشند که قرار است در ماه آوریل برگزار شود.

محمود عباس با حضور در مسجد جامع مسکو از مسلمانان روسیه خواست از مردم فلسطین در مساله قدس حمایت کنند. وی از آنها خواست تا برای زیارت مسجدالاقصی به قدس بیایند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از بازدید از مسجد جامع مسکو در مقر شورای مفتی های روسیه حاضر شد و با شیخ «راوی عین الدین» رئیس این شورا نیز دیدار کرد. عین الدین گفت: شورا به صورت قاطع تصمیم ترامپ در قبال قدس را مردود می داند. وی تاکید کرد قدس پایتخت فلسطین است.

*ناظران و فعالان فلسطینی چه می گویند؟

اما کارشناسان و تحلیلگران این سفر را دارای اهمیت ویژه ای دانستند به خصوص در این زمان که فشارهای آمریکایی و عربده کشی های رئیس جمهوری آن رو به افزایش است.

در این چارچوب «اسعد العویوی» نویسنده فلسطینی این سفر را رویدادی استثنایی در سطوح مختلف توصیف کرد.

العویوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رام الله گفت: با در نظر داشتن بازتاب تصمیم های خصمانه آمریکا درباره آینده قدس، زمانی که این سفر انجام شده است بسیار اهمیت دارد. علاوه بر اینکه افق های فرایند سیاسی به سبب طرفداری بدون مرز آمریکا از تل آویو بسته شده است. این طرفداری ها راه را برای پذیرفتن هرگونه مذاکرات می بندد.

این نویسنده که نایب رئیس جمعیت دوستی روسی-فلسطینی است با یادآوری روابط دوستانه و تاریخی دو ملت و کشور، اشاره کرد که سفر رسمی این هیات فلسطینی به موسکو برای پایان دادن به یکه تازی آمریکا در به انحصار در آوردن روند مذاکرات در طی سه دهه گذشته است.

العویوی افزود: دیدگاه فدراسیون روسیه تا حد زیادی با موضع ملی فلسطین همخوانی دارد و به دنبال حل اختلاف طبق قانون بین المللی است. این امر باعث می شود تا در این دوره سخت نگاه ها به آن توجه کنند. دوره ای که به خصوص کاخ سفید در آن هیچ قصدی برای عقب نشینی از تصمیم خود نداشته و نشانه ای وجود ندارد که واشنگتن بخواهد رویکرد غلط خود را تغییر دهد.

فلسطینیان نیروهای استعمارگر را همچون طوفان می دانند که کشورشان را درنوردیدند، اما نگاه آنها به روسیه تفاوت دارد. این دیدگاه با مواضع تعدادی از گروه های فلسطینی فعال در عرصه فلسطین یکی است. مواضعی که بر ضرورت رهایی از بند سیطره آمریکا تاکید دارد و معتقد است باید کشورهای تاثیرگذار دیگر را وارد میدان کرد تا اسرائیل را ملزم به پایبندی به قوانین بین المللی کرده و از عربده کشی ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن 1396 ، کدخبر: 82833730 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
دل خود فلسطینیا از زبونی دولتش از این اقا خونه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین