پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۹۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷
در سفر به هندوستان حامل پیام برادری و دوستی ملت ایران به ملت بزرگ این کشور هستم، این سخنان دکترحسن روحانی رییس جمهوری ایران در نخستین روز سفربه هند درجمع نخبگان ، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدرآباد بوده است.

شعارسال: دکتر روحانی به دعوت «نارندرا مودی »نخست وزیر هند برای یک دیدار رسمی سه روزه روز پنجشنبه وارد هند شد و سفر خود را از حیدرآباد آغاز کرد.

رئیس جمهوری به هنگام ورود به حیدرآباد مورد استقبال مقامات هند و ایرانیان مقیم این شهر قرار گرفت.گروهی از ایرانیان با خواندن سرود جمهوری اسلامی و سردادن شعار به رئیس جمهوری خوشامد گفتند.

برخی از ایرانیان هم در طول مسیر عبور رییس جمهوری تجمع کرده و پارچه نوشته هایی درباره روابط ایران و هند و همچنین خوشامد گویی به روحانی در دست داشتند.

حیدرآباد خانه گروه بزرگی از ایرانیان است که بیشتر آنها از استان یزد برای تجارت و زندگی در طول چند صد سال گذشته تدریجا به این شهر مهاجرت کرده اند. یزدی های مقیم حیدرآباد با حفظ سنت های اصیل ایرانی هنوز به همان لهجه هموطنان خود در ایران صحبت می کنند و اکثر فرزندانشان با زبان و نوشتار فارسی آشنایی دارند.

حجت الاسلام دکتر روحانی را هیاتی متشکل از محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری و هیاتی مرکب از فعالان اقتصادی و تجاری بخش خصوصی همراهی می کنند.

*رسانه های هندی چه گفتند

رسانه های هند روز پنجشنبه به طور گسترده ورود حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را به شهر حیدر آباد واقع در جنوب هند پوشش دادند و این سفر را مهم و در روابط دوکشور و گسترش همکاری های اقتصادی مهم خواندند.

روزنامه 'ایندین اکسپرس' نوشت: هواپیمای رئیس جمهوری ایران در فرودگاه بگومپت حیدرآباد به زمین نشست و ار کی سینگ وزیر نیروی هند از وی در این فرودگاه استقبال کرد.

این روزنامه افزود: آقای روحانی عصر روز پنجشنبه با رهبران، محققان و اندیشمندان هندی دیدار کرده و فردا ( جمعه) با حضور در مسجد مکه حیدر اباد برای اولین بار از سوی یک مقام بلند پایه ایرانی در نماز جمعه این شهر شرکت کند.

روزنامه اقتصادی 'اکونومیک تایمز' نیز نوشت: حسن روحانی در طول اقامت خود در این شهر علاوه بر دیدار با رهبران اسلامی و سیاسی هند، با مردم و ایرانیان ساکن این شهر و از مناطق تاریخی حیدرآباد دیدن خواهد کرد.

شبکه خبری 'ان دی تی وی' نیز با پوشش لحظه ورود رئیس جمهوری ایران به حیدرآباد در وبگاه خبری خود نوشت: سفر سه روزه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به هند آغاز شد. وی در اولین مرحله سفر خود وارد حیدرآباد واقع در ایالت تلانگانا در جنوب هند شد.

این شبکه خبری به نقل از یک مقام هندی گفت: رئیس جمهوری ایران با گروه های مختلف هندی و همچنین ایرانیان مهاجر و ساکن شهر حیدرآباد دیدار خواهد کرد.

شبکه خبری 'لایو مینت' با پرداختن به برنامه سفر رئیس جمهوری ایران نوشت: وزارت امور خارجه هند اعلام کرده است که در طول سفر حسن روحانی به هند، مقامات ارشد دو طرف پیشرفت های روابط دو جانبه را بررسی و در مورد مسائل منطقه ای مورد علاقه گفت و گو خواهند کرد.

روزنامه 'تایمز هدلاین' به برنامه های رییس جمهوری ایران در این شهر پرداخته و نوشت: در طول سفر وی، مقامات هندی با رئیس جمهوری ایران دیدار خواهند کرد و دو کشور توافقنامه هایی در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی امضا خواهند کرد.

رسانه خبری 'کوینت' هند نیز در این خصوص نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که عصر پنجشنبه وارد حیدرآباد شد، پس از حضور دو روزه در این شهر، روز شنبه 17 فوریه (28 بهمن ماه ) با نارندرا مودی نخست وزیر هند در دهلی نو دیدار خواهد کرد.

کوینت تاکید کرد: هند و ایران دارای روابط بسیار خوب و نزدیکی هستند و انتظار می رود سفر حسن روحانی به تقویت روابط دو جانبه دو کشور کمک کند.

*دویچه وله چه گفت

تارنمای فارسی دویچه وله صدای آلمان نیز نوشت : روحانی سفر خود را از حیدرآباد و ملاقات با چند تن از علمای اسلامی و نیز بازدید از چند مرکز علمی و فرهنگی بازدید شروع کرد.

این رسانه افزود: قرار است روحانی روز شنبه وارد دهلی نو شود. در آنجا از او استقبال رسمی به عمل خواهد آمد. او با نخست‌وزیر و نمایندگان اقتصاد هند گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ایران امیدوار است که هند میلیاردها دلار برای توسعه صنعتی و‌ ساخت کارخانجات پتروشیمی و‌ راه آهن در ایران در کنار ساخت و تکمیل بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند.

دویچه وله نوشت : هند یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران هم است. در اثنای تحریم مالی و نفتی ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ واردات نفت از ایران به هند بسیار کاهش یافت، اما متوقف نشد.

بر اساس گزارش‌ انستیتوی پژوهش‌ها و تحلیل‌های‌ دفاعی در دهلی نو، صادرات نفت خام ایران به هند از ۱۳ درصد در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ۵ درصد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کاهش یافت.

'تایمز اقتصادی' هند می‌نویسد که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، پس از رفع تحریم‌ها، واردات نفت از ایران به هند به رکورد نیم میلیون بشکه نفت در روز رسید.

همچنین نارندرا دامورداس مودی، نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۶ به تهران رفت و با قرارداد سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری هند در بندر چابهار ایران موافقت کرد. انتظار می‌رود که روحانی و مودی پس از دیدار با یکدیگر پیمان‌نامه‌ای را امضا کنند که بر اساس آن نخستین مرحله فعالیت‌های هند در بندر چابهار آغاز خواهد شد.

ایران و هند نیز به طور سنتی از روابط خوبی با یکدیگر برخوردار بوده‌اند. اگرچه هند گاه زیر فشار علائق آمریکا بوده، اما کوشیده تا روابط خوب با ایران را حفظ کند. طبق آخرین گزارش کنگره آمریکا، هند در رابطه با تلاش‌های چندجانبه برای استفاده از تحریم‌ها علیه ایران 'به طور عمومی همکاری کرده است'.

با این حال، هند توانست بخشی از روابط اقتصادی‌اش با ایران را در دوره تحریم‌ها حفظ کند. در نتیجه این کشور از ایرانی‌ها فاصله نگرفت و به محض رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ بار دیگر سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه سرعت گرفتند.

در آستانه دیدار روحانی با مودی، رسانه‌های هند گزارش دادند که هنوز امیدی برای موفقیت این پروژه وجود دارد و اینکه شرکت گاز OVL پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌ای بالغ بر ۶ میلیارد و دویست میلیون دلار برای توسعه میدان کرده است.

اما هند در پی بستن قرارداد بزرگتری با ایران است که بر اساس آن میدان‌های گاز و بازارهای تولیدات آسیای مرکزی را می‌گشاید و منبع مهمی از انرژی و درآمد را به اقتصاد در حال رشد هند می‌افزاید.

*رسانه های ایران چه گفتند

رسانه های ایران نیز به اهمیت این سفر پرداختند و روزنامه ابتکاری در همین راستا نوشت : بنا بر گواه تاریخ، کمتر ملتی به اندازه ایران و هند با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ و قرابت مشترک فرهنگی داشته‌اند. این امر پس از استقلال رسمی هند از انگلستان در سال 1947 میلادی، علیرغم دخیل بودن متغیرهای مختلف و گاهاً متضاد میان دوکشور، چه قبل و چه بعد از انقلاب، وارد چالش جدی نشده و همواره در پی رفع ابهامات و توجه به وابستگی‌های متقابل گام برداشته است.

روزنامه «خراسان» هم به ابعاد سیاسی و اقتصادی روابط ایران و هند پرداخت و عنوان کرد: نخست وزیر هند از روز به قدرت رسیدن تاکنون، همواره در مسیر حفظ و گسترش روابط خود با ایالات متحده آمریکا در رقابت با چین و همچنین حفظ تعادل برای ایجاد تعاملی سازنده با این همسایه قدرتمند شمالی خود حرکت و احتیاط را در روابط با ایران با توجه به حساسیت آمریکا حفظ کرده است. ایران هم به عنوان یک کشور مهم از توسعه منطقه استقبال می کند چرا که توسعه، امنیت و فقر، ناامنی به دنبال خواهد داشت. نکته مهم این است که از مدت ها قبل طرف هندی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران برنامه داشته است اما تحت فشار برخی کشورهای غربی به خصوص آمریکا این امکان را نداشتند اما این سفرمی تواند بسترهای مناسبی برای پیگیری این سرمایه گذاری ها فراهم کند.

در یادداشت «اعتماد» آمده است : برخی پیش بینی‌ها حاکی از این است که در جریان سفر روحانی به هند توافقنامه‌ای امضا خواهد شد که در سایه آن هند اجازه رسمی برای انجام عملیات در فاز نخست بند چابهار را پیدا می‌کند. چابهار در 27 کیلومتری بندر گوادر در پاکستان است که چین در حال تجهیز و توسعه این بندر است. مودی سال گذشته میلادی تاکید کرده بود که دهلی‌نو می‌تواند رقمی بالغ بر 500 میلیون دلار را در پروژه چابهار سرمایه‌گذاری کند، چابهار نخستین سرمایه‌گذاری هند در حوزه توسعه بنادر در خارج از مرزهایش است. دهلی‌نو تلاش می‌کند با توسعه این بندر با ایده یک کمربند- یک راه که طرح چین برای منطقه آسیا است، مقابله کند.

* آقای روحانی در جمع نخبگان

علما و روحانیون حیدراباد نخستین گروهی بودند که آقای روحانی رییس جمهوری ایران در جمع شان قرار گرفت و طی سخنانی گفت که 'پیام ملت ایران، دوستی و روابط نزدیکتر با ملت بزرگ هند است و ما خواهان روابط صمیمانه تر و نزدیکتر با این کشور در تمام زمینه های ممکن هستیم.

ایشان در ادامه به فلسفه ایجاد مذاهب برای انسان ها پرداخته و گفت ادیان برای ترویج خوبی ها و حذف مفاسد آمده اند و بنابراین وظیفه علمای دینی و مسلمانان در ترویج پیام اسلام سنگین است.

وی با تحلیل تلاش های استعمارگران برای سواستفاده از مذاهب برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان افزود: از نظر اسلام، همه برای استقرار خوبی ها در روی زمین و برای از بین بردن بدی ها و مفاسد به پیروی از قران و پیامبر اسلام (ص)در روی زمین مسولیت داریم.

وی افزود: فرامین اسلامی فرادینی است؛ پیامبر اسلام (ص) فرمود اگر مظلومی طلب کمک کند و یاری اش نکنید، در مسیر اسلام نیستید.

روحانی گفت: مسلمانان با هم برادرند و اسلام برای سعادت همه انسانها است.

وی افزود: استعمارگران رابطه ای غیر منصفانه با جوامع اسلامی ایجاد کردند؛ منابع آنها را بردند و فرصت توسعه ندادند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تبیین سیاست های جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تا کنون تاکید کرد ایران همواره سیاست 'نگاه به شرق' را دنبال کرده وندای ملت از روز نخست انقلاب اسلامی، ندای وحدت ، استقلال و اتحاد بوده است.

قرار است در جریان سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به هند 15 توافقنامه و یادداشت همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور امضا شود و یک بیانیه سیاسی مشترک از سوی ایران و هند منتشر خواهد شد و امضای موافقت نامه ارتقا همکاری های کنسولی بین دو کشور و تسهیل روادید از دیگر اهداف این سفر اعلام شده است.

روز شنبه نیز پس از ورود به دهلی نو، مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری به عمل خواهد آمد.

روحانی در این روز با رامنات کنوید رییس جمهوری هند، نارندرا مودی نخست وزیر و سوشما سواراج وزیر خارجه دیدار و همچنین در نشست اقتصادی ایران و هند شرکت خواهد کرد.

نخست وزیر هند سال گذشته به دعوت روحانی از ایران دیدن کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن 1396 ، کدخبر: 82833446 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
ما به راحتی میتونیم شهرسازی و مسایل دیگه ساختاری هند رو متقبل بشیم و درامد زایی کنیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین