شعار سال: شما هنگام برخورد با کارمند خود درباره یک مشکل مهم، روی مرز تصحیح این رفتار و صرفاً بدتر کردن اوضاع قرار دارید.
اگر کنترل خود را به دست چنین موقعیتی بسپارید، ممکن است در آینده وجهه و حسن شهرت خود به عنوان رهبری معقول را قربانی رفتاری کنید که میتوانست به شکل بهتری بروز پیدا کند.
نه کارآفرین شورای کارآفرینان جوان امریکا در مورد رفتارهایی که مدیران خوب هنگام برخورد با نقایص کارمندانشان نباید از خود بروز دهند و راههای جایگزین آنها به بحث پرداختهاند که نتایج این بحث را در ادامه خواهید خواند.
1- همه تقصیر را به گردن او نیندازید
«وقتی در یک کسبوکار اوضاع اشتباه پیش میرود، هر کسی ممکن است بخواهد تقصیر را از گردن خود باز کند و به گردن دیگران بیندازد. پیش از آنکه از مسیر درست خود خارج شوید و تمام مسئولیت یک اشتباه را به گردن یک کارمند خود بیندازید، موقعیت را بیطرفانه بررسی کنید. آیا واقعاً خود شما یا دیگر رهبران، شرکا و یا همکاران شرکت نباید بخشی از مسئولیت را بر عهده بگیرید؟ هنگام برخورد با کارمند خاطی، ابتدا مسئولیت و نقش خود را در اشتباه به وجود آمده بر عهده بگیرید و سپس با او برخورد کنید».
2- با متهم کردن کارمند خاطی به سراغ مشکل نروید
«وقتی با متهم کردن آنها به خاطر اشتباهی که مرتکب شدهاند شروع کنید (حتی اگر شواهد قابل اتکایی هم برای این اتهام وجود داشته باشد)، بلافاصله فضایی دفاعی شکل میگیرد که در آن همه دیوار دفاعی خود را بالا میگیرند. بهجای نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دیگران، باید با احتیاط و تمرکز روی چراییِ مشکل به وجود آمده و راهحلهای احتمالی آن به آنها نزدیک شوید تا کمک کنید دیگر مرتکب چنین اشتباهی نشوند».
3- کاری نکنید احساس بدی پیدا کند
«وقتی مشکلی به وجود میآید، متهم کردن کارمند خاطی و یا قرار دادن او در موقعیتی ناخوشایند هیچ کمکی به بهتر شدن اوضاع نمیکند. نشان دادن یک اشتباه و یا مسئله باید بهعنوان یک فرصت یادگیری مورداستفاده قرار بگیرد. اگر به کارمند خود نشان دهید هنوز برای کارشان ارزش قائلید، فرصت این را خواهید داشت که رویهی تازهای بنا کنید تا از تکرار نشدن آن اشتباه اطمینان حاصل شود».
4- پیش همکارانش او را سرزنش نکنید
«وقتی کارمندی اشتباه بزرگی مرتکب شده، بهاحتمال زیاد خودش از این موضوع آگاهی دارد. پس هیچگاه اشتباه او را پیش همکارانش به رخ نکشید؛ این کار او را وارد حالت دفاعی میکند و میتواند روح حاکم بر شرکت را در هم بشکند. در عوض، برای صحبت کردن با او بهصورت خصوصی وقت کافی اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید بهجای اتهام زدن بیموقع، در فضایی آرام به این موضوع پرداخته میشود؛ فضایی که هر دوی شما را به سمت پیدا کردن یک راه حل هدایت میکند».
5- مدام آمار اشتباهات او را نگه ندارید
«الآن زمان خوبی برای فهرست کردن تمام اشتباهاتی که او در طول دوران کار خود مرتکب شده نیست. در عوض، اطمینان حاصل کنید او از مشکل به وجود آمده درک درستی دارد و با یکدیگر به این موضوع فکر کنید که برای برطرف کردن موضوع، چه راهحلی میتوان پیدا کرد. او را با نگاهی مثبت و یک نتیجهگیری عملی ترک کنید. این کار تشویش کمتری به او تحمیل میکند و درعینحال ابزارهای لازم برای برطرف کردن مشکل را در اختیارش قرار میدهد»
6- موضوع را شخصی نکنید
«هرکسی مرتکب اشتباه میشود. گاهی اوقات این اشتباهات یک کسبوکار را در معرض خطر قرار میدهند و بسیاری از مؤسسان و مدیران ممکن است موضوع را به خودشان بگیرند و آن را عمدی و شخصی تلقی کنند. هر تصمیمی که در مورد آیندهی کارمند موردنظر گرفته میشود، تمرکز همیشه باید روی مسائل موجود باشد، نه روی شخصیت افراد و دخیل کردن آن در موضوع. اشتباهات را برای کارمند موردنظر و خود شرکت به یک فرصت یادگیری بدل کنید. تغییر یک فرایند میتواند به جلوگیری از تکرار آن اشتباه در آینده کمک کند».
7- بلافاصله با او برخورد نکنید
«هنگامیکه تحت تأثیر احساسات خود قرار دارید با کارمند خود برخورد نکنید. اجازه دهید پیش از مطرح کردن موضوع با او، عصبانیتتان فروبنشیند. چه یک ساعت، چه یک روز و یا یک هفته، اجازه دهید زمان لازم برای فراهم شدن زمینهی برخوردی مناسب با موضوع سپری شود. واکنشهای آنی برای هیچیک از طرفین مفید نخواهند بود».
8- تحت هیچ عنوان توهین نکنید
«هنگام برخورد با یک کارمند خاطی هیچگاه به او توهین نکنید. عملکرد او هر چقدر هم که بد بوده باشد، توهین به او هیچ توجیهی نخواهد داشت. اگر هدف شما از صحبت کردن با او، فهم اتفاق روی داده و رسیدن به یک نتیجهی مثبت است، توهین هیچوقت راه مناسبی برای این کار نیست. به حرفهای کارمند خود نیز گوش دهید و با پیشفرض وارد مکالمه با او نشوید. شاید شنیدن حرفهای او زوایای تازهای از موضوع را برایتان روشن کند».
9- به دنبال پیدا کردن مقصر نباشید
«خیلیها روی پیدا کردن مقصر تمرکز میکنند و این یک اشتباه بزرگ است. تمرکز شما باید روی پیدا کردن راهحلهای درازمدت و به کارگیری رویههایی باشد که بتوانند از تکرار اشتباهات در کسبوکار شما جلوگیری کنند. از کارمند خود بپرسید پیشنهادش برای بهبود اوضاع چیست. بهاینترتیب بیشتر احساس بهحساب آورده شدن خواهد کرد»
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری یافته، تاریخ انتشار 12 آبان 96، کد مطلب: -، www.yaftenews.ir
ا.ف75