پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۱۱۰۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای به نظام بانکی اجازه داد که از امروز گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله منتشر کند؛ اما تفاوت این اوراق با اوراق ریالی چیست؟

شعارسال:بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای به نظام بانکی اجازه داد که از امروز گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله منتشر کند؛ اما تفاوت این اوراق با اوراق ریالی چیست؟

بانک مرکزی در بسته جدید مدیریت بازار ارز که طی روزهای اخیر از آن رونمایی کرد به شبکه بانکی کشور اجازه داد گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله منتشر کنند.

بر این اساس نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب 4 و 4.5 درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

مشاهدات میدانی از شعب بانکی حکایت از آن دارد که از امروز تعدادی از مردم که بازار مناسبی برای سرمایه گذاری نداشتند، بار دیگر راهی بانک ها شده اند تا در جریان جزئیات طرح های بانک مرکزی قرار گیرند.

در خصوص اوراق گواهی سپرده ریالی ارز بنیان باید این نکته را متذکر شویم که گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز به معنای فروش اوراق نیست و نوعی سپرده گذاری محسوب می شود. به این معنی که در زمان سپرده گذاری ریالی، معادل ارزش روز بازار ارز، مبلغ سپرده تعیین می شود و در زمان بازپرداخت نیز مبلغ سپرده معادل ارزش روز بازار ارز پرداخت می شود.

بر همین اساس خریداران این گواهی بر اساس مقررات بانک مرکزی در بانک ها افتتاح حساب کرده و به قیمت میانگین یک ماه قبل که در سامانه سنا به ثبت رسیده سپرده گذاری انجام می دهند به عنوان مثال اگر میانگین قیمت دلار در سامانه سنا در یک ماه معادل 4600 تومان باشد برای سپرده گذار در ازای هر 4600 تومان یک دلار محاسبه می شود.

همچنین به سپرده گذاران در پایان دوره سپرده گذاری بر اساس متوسط یک هفته قبل سامانه سنا که عددی متفاوت با نرخ خرید آن است سود و سپرده بعلاوه 4 تا 4.5 درصد معادل ریالی آن در روز سر رسید ارایه می شود.

 بانک مرکزی بخشنامه اجرایی گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز را به نظام بانکی ابلاغ کرد؛ در این بخشنامه امده است:

2‏-1‏- فروش و انتشار این گواهی از روز شنبه مورخ 28‏‏‏.11‏‏.1396 تا اطلاع ثانوی انجام خواهد شد. گواهی­های سپرده مزبور به صورت با نام برای هر شخص، حداقل به میزان معادل ریالی یکصد یورو‏ دلار صادر خواهند شد.

2‏-2‏- فروش این گواهی، با دریافت معادل ریالی گواهی سپرده ارزی انجام خواهد شد. نحوه محاسبه معادل ریالی به این صورت است که بانک پس از محاسبه میانگین نرخ فروش سامانه سنا در 30 روز تقویمی منتهی به روز قبل از فروش، نسبت به دریافت معادل ریالی ارز از مشتری اقدام و گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز را صادر و به مشتری ارایه می­ کند.

2‏-3‏- بازپرداخت اصل مبلغ این گواهی، بر اساس میانگین نرخ فروش سامانه سنا در یک هفته تقویمی منتهی به روز قبل از سررسید خواهد بود که توسط بانک صادر کننده محاسبه و در تاریخ سررسید به صورت ریالی (اصل به علاوه سود) به دارنده گواهی سپرده پرداخت می­ شود.

2‏-4‏- نرخ سود گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز، برای گواهی­های یک ساله 4 درصد و برای گواهی­ های دو ساله 4.5 درصد در سال خواهد بود که در مواعد زمانی 6 ماهه پرداخت می­شود. نحوه محاسبه سود به این صورت است که بانک در روز تعیین شده برای پرداخت سود، میانگین یک هفته تقویمی قبل نرخ فروش سامانه سنا را محاسبه کرده و معادل ریالی آن را به دارنده گواهی سپرده پرداخت می­ کند.

2‏-5‏- بانک­ های صادر کننده گواهی سپرده مکلفند در پایان هر روز کاری، منابع ریالی حاصل از فروش گواهی را به شماره حسابی نزد اداره معاملات ریالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که متعاقباً اعلام خواهد شد، واریز کنند.

2‏-6‏- بازفروش از محل گواهی های بازخرید شده، ممنوع است.

2‏-7‏- کارمزد عاملیت بانک برای انتشار و عملیات گواهی سپرده موضوع این بند، متعاقباً اعلام خواهد شد.

2‏‏-8‏‏- نقل و انتقال این گواهی به غیر، به اشکال مختلف ممنوع است.

2‏‏-9‏‏- مبنای محاسبه سود گواهی، 365 روز خواهد بود.

2‏‏-10‏‏- امکان بازخرید قسمتی از گواهی سپرده وجود دارد.

2‏‏-11‏‏- بازپرداخت اصل و پرداخت سود این گواهی در سررسید و یا در صورت بازخرید به ریال خواهد بود.

2‏‏-12‏‏- در صورت بازخرید پیش از سررسید، گواهی مذکور به سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ریالی با نرخ 10 درصد سالانه تبدیل خواهد شد. لذا اصل مبلغ ریالی روز خرید گواهی به همراه 10 درصد سود روز شمار سالانه پس از کسر کلیه پرداخت‌ها بابت سود به خریدار پرداخت خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت اقتصاد ایران آنلاین ، تاریخ انتشار28بهمن 96، کدخبر: 330944، www.eghtesadeiranonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
این گواهی های سپرده یه مرهم کوتاه مدته و راه وروش درمان اصلی این مشکل چیز دیگه ایه واقعا
ا.ف75
ناشناس
United States
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
ارزش ریال ایران در مقایسه با چندسال گذشته چند صد درصد کاهش پیا کرده ، چقدر راحت با پول ملی یک کشور بازی میشود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین