پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال منابع به جنوب فارس از اتهاماتی است که برخی برای کوبیدن ما استفاده می‌کنند.

شعارسال: جعفر قادری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در انتخابات برخی از کشورها مدت‌ها فرصت وجود دارد تا مردم کاندیداها را بشناسند و در کشور ما این فرصت بسیار محدود است و باید شعارها و برنامه‌ها را ملاک قرار دهند که هیچ‌کدام معیار معتبری نیست.

وی افزود: سخنان و برنامه‌هایی که کاندیداها در ایام تبلیغات بنابر عرف رایج و نبض جامعه مطرح می‌کنند چندان محکم و محک خورده نیست و از طرفی برنامه‌هایی که اعلام می‌شود تضمینی ندارد چون توسط افراد مختلف نگاشته شده و به سبب عدم وابستگی تشکیلاتی کاندیدا، در آینده نیز مکانیزمی وجود ندارد که به طور دقیق و علمی بررسی کرد که آیا آن برنامه محقق شده است یا خیر.

قادری ادامه داد: مشکل دیگری که در انتخابات ما وجود دارد وضعیت تبلیغات است که کاندیدا در این شرایط باید در پستوها و خانه‌ها مردم را جمع کند چراکه فرد به‌تنهایی سالن و باشگاه در اختیار ندارد که بتواند برای مردم در آن سخنرانی کند و هزینه‌های زیادی برای این کار نیاز است و با توجه به این موارد نیاز است اصلاحاتی در قانون انتخابات انجام شود و قبل از آن باید سیاست‌های مدنظر مقام معظم رهبری در مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی‌شده و چارچوب‌های کلی اصلاح نظام انتخاباتی تدوین شود.

قادری بیان کرد: واگذاری اصلاح قانون انتخابات به مجلس به سبب آن که خود ذی‌نفع است کار چندان صحیحی نخواهد بود بلکه مناسب است چارچوب کلی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه‌ شده و در آن چارچوب مجلس برود و قوانین عادی کار را تصویب کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: در اصلاح قانون انتخابات که اخیراً در مجلس مطرح شد پیشنهاد شده صحبت از بحث انتخابات حتی در محافل خصوصی نیز ممنوع شود و مشخص است که این کار گسترش جرم‌انگاری را در پی دارد و باید ضمن پیش‌گیری از ملتهب شدن فضای جامعه به دلیل آغاز زود هنگام تبلیغات غیررسمی، فرصت کافی برای شناختن کاندیداها نیز ایجاد شود.

وی متذکر شد: در جامعه‌ای که فرهنگ مطالعه ضعیف است و بسیاری نمی‌توانند از طریق مؤلفه‌های نوشتاری و کتبی سوابق کاندیداها را شناسایی کنند، تبلیغات چهره به چهره بیشترین کاربرد را دارد.

*افزایش زمان تبلیغات چهره به چهره قابل‌ تأمل است

به گفته وی، برای تبلیغات چهره به چهره زمان بیشتری نیاز است و می‌توان این امکان را فراهم کرد که دو تا سه ماه کاندیداها از فضای تکایا و مساجد برای مناظره و پرسش و پاسخ استفاده کنند و چاپ پوستر و برنوشته به یک هفته آخر موکول شود که این کار در ایجاد شور انتخاباتی نیز اثرگذار است.

قادری ادامه داد: در مورد تائید صلاحیت‌ها نیز باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام موارد اصلاحی طرح و بررسی و چارچوب مشخص شود که اگر افراد رد صلاحیت می‌شوند دلایل رد صلاحیت شفاف بیان شود تا ذهنیت جامعه مخدوش نشود.

وی در مورد تعدد کاندیدها نیز اظهارنظر کرد و گفت: این‌که برای هر کرسی نمایندگی در شیراز بیش از 20 نفر کاندیدا وجود دارد صحیح نیست و شاید حاکمیت ناچار شود محدودیت‌هایی را بگذارد.

قادری با بیان این‌که تعدد کاندیداها باعث اخلال در شناخت مردم می‌شود، ابراز داشت: مردم واقعاً نمی‌توانند در مورد 100 نفر شناخت پیدا کنند و از طرفی در شرایط فعلی گفته می‌شود چون تعداد کاندیداها زیاد است نمی‌توانیم اجازه دهیم نمایندگان کاندیدها سر صندوق‌ها حاضر شوند که این امر منجر به تضییع حق افراد مدعی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها کاندیداها باید تعدادی امضا جمع کنند یا هزینه‌هایی را با عنوان هزینه برگزاری انتخابات از افراد می‌گیرند که اگر درصد مشخصی از آرا را کسب نکند باید آن مبلغ را بپردازد، راه دیگر نیز شاید این باشد شرایط ثبت‌نام سخت‌تر شود تا در شناخت مردم اخلال ایجاد نشود.

نماینده مردم شیراز در مجلس در مورد وجود اختلاف بین نمایندگان فارس نیز تصریح کرد: در همه مجامع اختلاف‌نظر وجود دارد اما بسیاری از مسائل به نبود ساختارهای حزبی ربط دارد که نماینده‌ای که انتخاب می‌شود وقتی در آسمان و زمین رها شود و وابستگی تشکیلاتی نداشته باشد و وارد چندین لیست شود، چون سهم لیست‌ها و مواضع آنها به طور دقیق مشخص نیست، در مقابل رفتار خود پاسخگو نخواهد بود.

وی متذکر شد: در انتخابات مجلس به سبب آن که انتخابات در هر حوزه تک نماینده‌ای است امکان تناسبی شدن نظام انتخابات وجود ندارد اما برای انتخابات شوراها این طرح را داده‌ایم که فرد یا باید مستقل وارد شود یا در قالب یک ائتلاف وارد شود و حق عضویت در چند ائتلاف را نخواهد داشت هر رأی‌دهنده نیز حق رأی دادن به یک نفر را خواهد داشت و پس از شمارش آرا متناسب با سهم آن ائتلاف، از کل نمایندگان به آن سهمیه می‌دهند.

*انتقال منابع به جنوب فارس اتهام انتخاباتی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی سپس اظهار داشت: انتقال منابع به جنوب فارس از اتهاماتی است که برخی برای کوبیدن ما استفاده می‌کنند درصورتی‌که هیچ اعتباری از طرف دولت نیامده و آنچه دولت داده اعتبارات عمرانی است و طرح‌هایی که در جنوب استان اجراشده طرح‌های سرمایه‌گذاری است و نمی‌توان به سرمایه‌گذار گفت کجا برود.

وی افزود: سرمایه‌گذار آلومینیوم جنوب شرکت غدیر است که این شرکت در استان فارس در پتروشیمی مرودشت، نیکل بوانات و فولاد نی‌ریز، پالایشگاه دوم شیراز و پروژه بین‌الحرمین سرمایه‌گذاری کرده و یکی از سرمایه‌گذاری‌هایش در آلومینیوم جنوب است.

قادری اضافه کرد: مناسب‌ترین نقطه برای سرمایه‌گذاری صنایع آلومینیوم، جنوب است چون اکسید را باید از جنوب بیاوریم تا هزینه حمل و نقل توجیه داشته باشد و اگر فارس به دریا اتصال داشت احداث پروژه حتی 10 کیلومتر دورتر از دریا هم منطقی نبود اما چون این امکان نبوده، در آخرین نقطه استان که نزدیک دریا بوده این کار انجام شده است.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این دو پروژه مرتبط آلومینیوم و نیروگاه متعلق به سال 84 و دولت قبل است که من حتی نماینده نبوده‌ام و با پیگیری آقای طهماسبی که اهل استان فارس و وزیر صنایع بود این کار محقق شده و بخشی از پروژه در سال 84 افتتاح شده بود اما برای آن که همراهی دولت را داشته باشد و بتواند از فاینانس استفاده کند مجدد کلنگ‌زنی شده است.

قادری ابراز داشت: پروژه دیگر هم که در جنوب محل اتهام بوده، مربوط به ستاد اجرای فرمان امام (ره) است که این هم از اعتبارات استانی نیست و از طرفی گاز پارسیان از جنوب استان است و با وجود همین گاز چهار پروژه در فسا، داراب، جهرم و فیروزآباد و واحد پنجم در استهبان احداث می‌شود و این که از 11 پروژه، هشت مورد خارج از جنوب استان، یکی در کنار پالایشگاه پارسیان و سه مورد در عسلویه باشد و حتی یک یا دو مورد به محل استخراج گاز اختصاص نیابد بی‌انصافی است که گاز از حوزه‌ای استخراج شود اما در آن شهرستان یک اشتغال ایجاد نشود.

وی بیان کرد: هر جا در استان سرمایه‌گذاری صورت گرفت باید از آن حمایت کنیم و من در بحث نیکل بوانات، فولاد اقلید، سیمان نی‌ریز، سیمان قیر و کارزین، فولاد نی‌ریز، فولاد کوار، کربنات سدیم فیروزآباد و موارد متعدد دیگر کمک کرده‌ام و این تخریب‌های قومیت‌مدار را بی‌انصافی می‌دانم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی شیرازه، تاریخ انتشار: 26بهمن1394، کدخبر: 84174: www.shiraze.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین