پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۲۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶
پادنا منطقه‌ای در جنوب اصفهان و از توابع شهرستان سمیرم است. این منطقه میان استانهای اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه می‌باشد.

شعارسال: منطقه پادنا به دلیل وجود زمینهای حاصلخیز و آب و هوای مناسب طی چند دهه اخیر به یکی از قطب‌های تولید سیب در کشور تبدیل شده‌است.

از زیبائی‌های این منطقه همین بس که در پای رشته کوه بلند بالا و همیشه سپید دنا گسترانیده شده. دنایی که افزون بر ۴۰درصد از بهترین و گواراترین منابع آبی کشور را در دل خود جای داده‌است. وجود چشمه سارها، آبشارها، رودخانه‌های پرآب، پوشش گیاهی و دارویی بی مانند و حیات وحش بی نظیر، از جلوه‌های دناست.

جاذبه‌های طبیعی

آبشار بی بی سیدان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر سمیرم و در موقعیت جغرافیایی N31.19 , E51.45 واقع شده‌است. این آبشار در کنار رودخانه سمیرم (کاسگان) در ورودی تنگه‌ای بنام تنگه نازی به شکلی زیبا جلوه نمائی می‌کند. آبشار بی بی سیدان از فراز صخره‌ای پوشیده از گیاهان زیبا و از میان دیواره‌ای سبزرنگ به درون رودخانه فرود می‌ریزد. گیاه دارویی پرسیاوشان سرتاسر دامنه این آبشار را پوشانده و جلوه خاصی به آن داده‌است.

تخت سلیمان(آبشار آب ملخ)

آبشار آب ملخ در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و در مجاورت روستای آب ملخ قرار دارد. آبشار آب ملخ از دو قسمت تشکیل شده‌است. قسمت اول آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که همچون پلی روی رودخانه ماربر خم شده‌است. وجه تسمیه آبشار به آب ملخ به این دلیل است که در آب این آبشار ترکیبات خاصی وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ‌ها شده و همچون یک آفت‌کش طبیعی برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود. این آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است و دلیل آن این است که در این منطقه یک قطعه سنگ بزرگ و طبیعی وجود دارد که مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته و دو دره را به یکدیگر متصل می‌سازد. برخی از اهالی منطقه نیز اعتقاد دارد که این پل مانند یک تخت، محل استراحتگاه سلیمان پیامبر بوده‌است. پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل نموده‌است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل بهار و تابستان است.

غار دنگزلو

این غار در دامنه ارتفاعات نوول در ۱۲ کیلومتری بیده در جنوب غربی دهستان پادنای علیا در ۱۱۵ کیلومتری جنوب سمیرم قرار دارد. طول این غار ۳۲۰ متر و عمق آن ۱۰ متر می‌باشد. غار دنگزلو از نوع غارهای آهکی است که در آن رودخانه‌ای جریان داشته و دارای استالاکتیت و استالاگمیت‌های فراوان می‌باشد. این غار دارای تالارهای متعدد و چند تالاب است به همین دلیل این غار یکی از منابع مهم آبی منطقه پادنا محسوب می‌شود.

غار پلنگ

این غار در ۱۲ کیلومتری شهر کُمِه از توابع سمیرم واقع شده‌است. دهانه این غار بسیار باریک است و باید به صورت خزیده از آن وارد شد و پس از آن محوطه وسیعی قرار دارد. طول این غار حدود ۱۰۰ متر می‌باشد. در انتهای غار تخته سنگ بزرگی وجود دارد که شکل پلنگی عظیم‌الجثه در حالت خوابیده را در ذهن تداعی می‌کند به همین جهت این غار با نام پلنگ معروف شده‌است.

جاذبه‌های مذهبی

امامزاده میر حسین در۸کیلومتری روستای رهیز درمنطقه قلعه بالا واقع شده. مردم روستا اعتقاد بسیاری به این امامزاده دارن. امامزاده‌ای کوچک با معجزه.

سوغات سفر

مهمترین سوغات پادنا، همان سیب معروف این منطقه است. از دیگر ره آورد‌های منطقه می‌توان به قارا، کشک، روغن حیوانی، عسل و صنایع دستی به ویژه قالی و گلیم اشاره نمود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 29بهمن1396، کدخبر: 6443189: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
جالبه که این همه جاذبه گردشگری در ایران وجود داره ولی ما همه شمال رو میشناسیم فقط
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
غار پلنگ رو من قبلا سفر کرده ام ؛ خیلی این منطقه جاهای دیدنی بسیاری برای سفر کردن دارد که واقعا ارزش یک بار رفتن را حداقل دارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین