پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۴۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کرمان با داشتن 420 معدن فعال از شمال تا جنوب ،شرق و غرب استان سرشار از مواد معدنی است.

شعار سال: استان پهناور کرمان از دیرباز به بهشت معادن ایران شهرت یافته است و بدون تردید معادن یکی از قابلیت های اقتصادی استان به شمار می رود .

معادن مس در رفسنجان و شهربابک ،ذغالسنگ در زرند ، کوهبنان و راور سنگ آهن در سیرجان و زرند کرومیت در اسفندقه ،فاریاب و صوغان و تیتانیوم در جنوب استان و معادن شناسایی شده در شرق باعث انقلابی بزرگ در زمینه اشتغال استان کرمان شده است.


مهدی حسینی نژاد مدیرکل سازمان صنعت،معدن و تجارت استان با اعلام اینکه تاکنون 42 ماده معدنی در استان کرمان شناسایی شده است گفت: 420 معدن در استان پروانه بهره برداری دارند که 63 میلیون تن مواد معدنی سالانه استخرج می شود.


وی افزود: یکی از سیاست های سازمان در سال های اخیر اکتشافات مواد معدنی در سطح کلان بوده که 25 پهنه اکتشافی با وسعتی حدود 46 هزار کیلومتر مربع از مساحت شمال استان زیر پوشش اکتشافات قرار گرفته است .


حسینی نژاد با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی سنگ آهن ،مس و کرومیت برنامه های مهمی در زمینه زنجیره تولید انجام شده است گفت: در بخش زنجیره فولاد در سال های اخیر با تولید 32 تن کنسانتره آهن ،28 میلیون تن گندله آهن ،11 میلیون تن آهن اسفنجی و 11 میلیون تن شمش استان کرمان در افق 1404 بعنوان قطب فولاد کشور خواهد شد.


معدن مس سرچشمه منحصر بفرد ترین معدن روباز دنیا

حسنی مدیر مس منطقه ای کرمان با اعلام اینکه معدن مس سرچشمه در 160 کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار گرفته و بزرگ‌ترین تولید کننده مس ایران است گفت: این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز مس دنیا است که هم‌اکنون حدود 20هزار نفر به‌صورت مستقیم در شرکت ملی مس مشغول به‌کار هستند.


وی افزود: اولین ذوب مس سرچشمه در سوم خرداد 1361 همزمان با پیروزی خرمشهر انجام شد و هم اکنون سالانه 800 هزار تن مس کاتد در مس سرچشمه تولید می شود.


حسنی با اشاره به اینکه در طرح های توسعه ،بهمن 96 با حضور وزیر صنعت، معدن از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد افزود : پروژه کوره فلاش (تغییر تکنولوژی ذوب مجتمع سرچشمه از فرآیند ریورب به فلش) به ظرفیت 282 هزار تن مس آندی راه اندازی شد ،کارخانه پالایشگاه خاتون آباد به ظرفیت سالانه 200 هزار تن مس کاتدی با 143 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 64 میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره برداری رسید.

وی در مورد فاز اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی 500 اظهار کرد: ساخت و نصب سیستم جدید انتقال گاز خروجی کوره های کنورتر سرچشمه ، احداث انبار کنسانتره جدید خاتون آباد به ظرفیت 60 هزار تن کنسانتره مس و پروژه احداث کارخانه آبگیری و بشکه پرکنی مولیبدن به ظرفیت 2700 تن کنسانتره مولیبدن نیز پروژه دیگری بود که افتتاح شد .

وی بیان کرد: توسعه کارخانه اسید سرچشمه از 100 هزار تن به 300 هزار تن احداث پست 132/400 میمند شهربابک از دیگر پروژهای طرح توسعه بودند که راه اندازی شده اند.


گل گهر یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه

محمد محیاپور معاون بهره برداری مجتمع شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌ گهر با اعلام اینکه شرکت گل گهر باهدف ایجاد ارزش افزوده و با توجه به معادن غنی سنگ آهن در منطقه سیرجان، در نزدیک‌ترین فاصله به شرکت صنعتی و معدنی گل‌ گهر در حال احداث شده است گفت: این شرکت یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات تولید آهن و فولاد در سطح منطقه است.


وی افزود: اين ذخاير معدنی در استان كرمان و در 50 كيلومتری جنوب غربی شهرستان سيرجان واقع شده است. آثار موجود و حفاری های باقی مانده در محل كانسار دلالت بر آن دارد كه اين كانسار در قرون گذشته مورد شناسايی و بهره برداری قرار گرفته است.


محیاپور با اشاره به اینکه سن تقريبی يك نمونه از سرباره كوره های قديمی كه از سنگ معدن گل گهر استفاده می نموده است، در حدود 900 سال تخمين زده شده است اظهار کرد: در دوره عمليات اكتشاف و پی جويی طرح سنگ آهن گل گهر در سال 1348 توسط شركت خصوصی ايران باريت آغاز و سپس با همكاری شركت ژاپنی ماروبنی ادامه يافت و از سال 1353 به شركت ملی فولاد ايران واگذار گرديد.


وی بیان کرد: آغاز ساخت و پروژهای گل گهر از 1370 آغاز شد و الان پروژهای و کارخانه های زیادی در گل گهر فعال هستند و برای بیش از 18 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.


معاون بهره برداری گل گهر سیرجان با اعلام اینکه در شرکت گل گهرپروژهای مهی از جمله تولید سنگ آهن ، کنسانتره آهن ، گندله آهن و آهن اسفنجی انجام می شود گفت در سفر رییس جمهمور به شرستان سیرجان خط هفت توليد كنسانتره شركت معدنی و صنعتی گل گهر ظرفيت دو ميليون تن در سال همچنین كارخانه مگامدول اول آهن اسفنجی شركت توسعه آهن و فولاد گل گهر به ظرفيت ١.٧ ميليون تن در سال به بهره برداری رسید.


22 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری معدنی شرکت میدکو در استان کرمان


علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو ) با اعلام اینکه شرکت میدکو در آذرماه سال 1386 تأسیس و آغاز به کار کرده‌است گفت: این هلدینگ تخصصی با هدف سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی کشور فعالیت می‌کند.


وی افزود: سعی ما بر این بود که کاری نو انجام داده و فضای جدیدی را در اقتصاد کشور خلق کنیم، به تعبیری قصد ما ثروت آفرینی بود.


مدیرعامل شرکت میدکو با اشاره به اینکه استان کرمان با توجه به معدن خیز بودن کرمان بیشترین سرمایه گذاری دراین استان انجام شده است اظهار کرد : 22 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کرمان انجام می شود که تاکنون 15 هزار میلیارد آن محقق شده است .

پورمند با بیان اینکه شرکت میدکو در استان کرمان 29معدن و کارخانه در حال استخراج و تولید دارد گفت: تاکنون برای بیش از 10 هزار نفر بصورت مستقیم و برای 150 هزار نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم .


وی تاکید کرد: تولید شمش در کارخانه فولاد زرند ایرانیان در سال 97 مهمترین پروژه میدکو در استان کرمان است که تحولی بزرگ در زمینه فولاد کشور به وجود می آورد .


اصلاح بعضی قوانین و مقررات در قانون معادن وآیین نامه اجرایی به منظور سهولت و تسریع در امر اکتشافات و بهره برداری از مواد معدنی در سطح استان، تلاش جهت ارتباط بین صنعت ومعدن و دانشگاه ها در راستای قانون رفع موانع تولید ،افزایش بهره وری و ایمنی در معادن فعال استان از پروژهای توسعه ای معادن کرمان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 29 بهمن 96، کد مطلب: 6430632: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
با نشاخت ظرفیت های هر استان میشه به راحتی با سرمایه گذاری های حساب شده اون شهر رو از لحاظ مالی تامین کرد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین