پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۶۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
پایگاه هاآرتص در مطلبی نوشته به علت پیشروی و موفقیت‎های اخیر ارتش سوریه و همچنین کاهش نقش آمریکا در تحولات این کشور، سیاست‎های اسرائیل در بلندی‎های جولان تغییر چشم‌گیری کرده‌ است.
شعارسال: وب‌سایت «هاآرتص» در گزارشی نوشته اسرائیل به علت پیشرویهای اخیر ارتش سوریه طی ماه‌های اخیر تغییر چشمگیری در سیاستهای خود در سوریه ایجاد کرده‌ است.

به نوشته هاآرتص اگرچه تنشهای اخیر در مرز سوریه و سرزمینهای اشغالی عمدتاً هوایی بوده اما بنا به تحولات جنگ داخلی سوریه ، تغییرات واقعی و جدی میدانی در بلندیهای جولان نیز در حال وقوع است .

روز شنبه گذشته پدافند هوایی سوریه در پاسخی قاطعانه در واکنش به تجاوز جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی این کشور، جنگنده اف-16 این رژیم را ساقط کرد؛ ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که یک هواپیمای بدون سرنشین که از سوریه به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت کرده را رهگیری کرده است.

هاآرتص درخصوص تغییر بنیادین سیاستهای اسرائیل در سوریه تصریح می‌کند که دولت سوریه، که هم‌اکنون در تحولات میدانی این کشور دست بالا دارد، تمرکز خود را بر حمله به گروه‌های مسلح در شرق دمشق و در شمال استان ادلب قرار داده‌ است، افزون بر این به‌ تدریج حضور خود را در جنوب سوریه از جمله بلندیهای جولان نیز تثبیت می‌کند، این اقدام ارتش سوریه موجب شده تا اسرائیل خود را برای تحولات آتی آماده کند.

این پایگاه اسرائیلی با اشاره به توافق ماه نوامبر سال گذشته بین آمریکا، روسیه، اردن بر سر ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه مدعی است این توافق موجب شده نیروهای تحت حمایت ایران هر چه بیشتر به سرزمینهای اشغالی نزدیک شوند و همچنین نیروهای سوریه ماه گذشته منطقه «بیت جِن» در بلندیهای جولان را از کنترل گروه‌های مسلح خارج کردند، افسران ارتش اسرائیل اعتقاد دارند دیر یا زود، ارتش سوریه بقیه بلندیهای جولان را به کنترل خود درخواهد آورد.

هاآرتص در ادامه به نوشته‌های روزانه «الیزابت تسورکوف» تحلیل‌گر مسائل میدانی سوریه اشاره می‌کند که طی چند سال گذشته از نزدیک تحولات سوریه را دنبال کرده و با حضور در میدانهای جنگ به خصور جنوب سوریه با گروه‌های مختلف مسلح در این کشور گفتگوهای مختلفی انجام داده‌ است.

«تسورکوف» می‌نویسد که در واکنش به موفقیت‌های ارتش سوریه در تحولات میدانی و افزایش نفوذ ایران در این کشور، اسرائیل طی ماه‌های گذشته چرخشی جدی ایجاد کرده‌ است.

ده‌ها نفر از افراد مسلح در گفتگو با «تسورکوف» اذعان می‌کنند که طی ماه‌های گذشته تغییر چشم‌گیری در میزان کمکهای اسرائیل به آنها ایجاد شده‌ است.

به گفته «تسورکوف» هم‌اکنون بیش از 7 سازمان متعلق به گروه‌های مسلح دربلندیهای جولان در سوریه از اسرائیل سلاح و مهمات دریافت می‌کنند و علاوه براین تل‌آویو مقادیر کلانی پول را به آنها داده تا لوازم جنگی اضافی را نیز بخرند.

هاآرتص مدعی است این تغییر در سیاستهای اسرائیل درسوریه هنگامی ایجاد شد که دخالت و درگیری آمریکا در تحولات سوریه به‌ شدت کاهش یافت: در ماه ژانویه دولت ترامپ اتاق عملیات سازمان سیا در پایتخت اردن را تعطیل کرد؛ اتاق عملیات سیا کمک‌رسانی به گروه‌های مسلح و تجهیز آنها در جنوب سوریه را مدیریت مدیریت می‌کرد. با بسته‌شدن این مرکز ده‌ها هزار تن از افراد مسلح از دریافت کمکهای نظامی و مالی محروم شدند.

بنا به گزارش هاآرتص، رژیم صهیونیستی به منظور توقف پیشروی ارتش سوریه در بلندیهای جولان و نزدیک‌ نشدن آنها به مرزهای سرزمینهای اشغالی علاوه بر تجهیز نظامی و مالی سازمان‌های مسلح مخالفت دولت سوریه، طی ماه‌های گذشته حجم زیادی از غذا، لباس و دارو را در اختیار مردم روستاهای بلندیهای جولان که در کنترل گروه‌های مسلح قرار دارند، قرار داده‌ است.

«تسورکوف» نیز تأکید می‌کند که این اقدامهای اسرائیل در جنوب سوریه برای توقف پیشروی ارتش سوریه در بلندیهای جولان و جلوگیری از شکست گروه‌های مسلح در روستاهای نزدیک به مرزهای سرزمینهای اشغالی است.

آنگونه که هاآرتص نوشته هم‌اکنون بخش زیادی از مرز سوریه و سرزمینهای اشغالی در کنترل گروه‌ها و سازمانهای مسلح است.                


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  میزان ، تاریخ انتشار: 1اسفند 1396، کدخبر:398711،www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
امیدواریم زمینه برای بازپس گیری بلندی های جولان توسط سوریه فراهم شود ؛ بعد از داعش کانون توجهات به سمت اسرائیل خواهد رفت و اسرائیل باید خود را برای یک جنگ تمام عیار آماده کند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین