پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
یک روانشناس بالینی درباره ویژگی خانواده زهرایی و سبک زندگی فاطمی در ارتباط با خانواده گفت: چهار محور اساسی در خصوص این خانواده وجود دارد که می توانیم آنها را در زندگی خودمان و ارتباط با خانواده خودمان اجرا کنیم.

شعارسال:یک روانشناس بالینی درباره ویژگی خانواده زهرایی و سبک زندگی فاطمی در ارتباط با خانواده گفت: چهار محور اساسی در خصوص این خانواده وجود دارد که می توانیم آنها را در زندگی خودمان و ارتباط با خانواده خودمان اجرا کنیم.

محمدرضا کمن درباره ویژگی خانواده زهرایی و سبک زندگی فاطمی در ارتباط با خانواده اظهار داشت: چهار محور اساسی در خصوص این خانواده وجود دارد که می توانیم آنها را در زندگی خودمان و ارتباط با خانواده خودمان اجرا کنیم.

وی افزود: نخستین محور در سبک زندگی فاطمی محور عواطف بوده به گونه‌ای که حضرت فاطمه سلام‌الله نهایت عاطفه و احساس را نسبت به خانواده خودش داشت تا جایی که در خطاب کردن فرزندانش آنها را با کلامی زیبا مثل میوه‌ دلم و نور چشمم صدا می‌‌کردند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: یکی از نکات برجسته در عواطف کلامی در این خانواده گرانقدر، این است که یکدیگر را در برخی اوقات با "ی نسبت" صدا می‌زدند. در فارسی برای این منظور چه نیکوست که در برخی اوقات در فضای صمیمی‌، یکدیگر را با "م نسبت" صدا بزنیم؛ چه همسر و چه فرزندان‌؛ همچون‌: همسرم، فرزندم، عزیزم، محمدم، حسنم، میوه دلم، بزرگوارم، جوادم و ...

کمن به سلیم نیوز گفت: حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام نیز درباره حضرت فاطمه سلام‌الله جمله‌ای می‌فرمایند که در ارتباط با همسر بسیار کاربردی است. حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: هر گاه چشمم به فاطمه می‌افتاد تمام غم و اندوه از وجودم رخت می‌بست. باید ببینیم که حضرت فاطمه سلام‌الله چه می‌کردند که حضرت امیر این توجه و نگاه را به ایشان داشتند که این قدر باعث آرامش همسر خود می‌شدند.

وی در خصوص محور دوم سبک زندگی فاطمی ابراز داشت: عدم توقع و انتظار از همدیگر از دیگر نکاتی است که در این خانواده به چشم می‌خورد. در این خانواده همه اعضای خانواده بدون هیچ توقعی از همدیگر به وظایف خود در برابر خدا عمل می‌کردند و هیچ وقت با هم معامله نمی‌کردند و از هم طلبکار نبودند.

این روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه چه خوب است در خانواده از همدیگر توقع نداشته و طلبکار نباشیم، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله در لحظات پایانی عمر خود و در وداع به حضرت علی علیه السلام می‌‌فرمایند: مرا حلال کن! و حضرت علی علیه السلام نیز در پاسخ به ایشان می‌فرمایند: ای فاطمه تو 9 سال در خانه من بودی و هیچ چیزی از من نخواستی و تو باید مرا حلال کنی.

‌کمن افزود: همچنین حسنین و زینبین نیز از پدر و مادر خود هیچ مطالبه و درخواستی نداشتند و آنها را همراهی می‌کردند.

وی محور سوم را ایثار و فداکاری در این خانواده خواند و عنوان کرد: ایثار و فداکاری این خانواده در برابر همدیگر و حتی غریبه‌ها مثال زدنی است که تا قیامت نیز اینگونه ایثار تکرار نمی‌شود.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: ‌این خانواده سه روز روزه گرفتند و هر روز در زمان افطار فقیر و مسکین آمد و آنها افطار خود را به آن بخشیدند. این نکته بسیار مهم است که از خود در برابر دیگران می‌گذشتند.

‌‌‌‌کمن در خصوص محور چهارم مطرح کرد: احترام مهمترین نکته‌ای است که در این خانواده به چشم می‌خورد و بسیار نسبت به یکدیگر احترام قائل بودند.

وی تأکید کرد: خیلی از مواقع فکر می‌کنیم در روابط خود با همسر، فرزندان و پدر و مادر چون صمیمی هستیم هر گونه می‌توانیم همدیگر را خطاب کنیم در صورتی که حضرت علی علیه‌السلام فرمودند همدیگر را زیبا صدا بزنید و حتماً پاسخ زیبا دریافت خواهید کرد.

این روانشناس بالینی در ادامه اظهار داشت: در حدیث شریف کساء هم می‌بینیم وقتی حسنین می‌خواهند زیر عبا و در کنار پدربزرگشان قرار گیرند، اجازه می‌خواستند‌ و این نکته بسیار جالب است که در عین احترام در مسائل مختلف از همدیگر مشورت می‌گرفتند و در شرایطی که نیاز به همراهی همدیگر داشتند، در عین تکریم و احترام همدیگر را همراهی می‌کردند.

‌کمن با تأکید بر اینکه باید سبک زندگی فاطمی را الگوی خودمان قرار دهیم، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در زمینه همسرداری، فرزندپروری و حتی ارتباط با پدر و مادر، با خانواده خود با حفظ احترام حتی در کلام برخورد کنیم و سطح انتظارات خود را در برابر همدیگر کم کرده و یکدیگر را همراهی کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 1 اسفند 96،کدخبر: 1662017، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین