پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
چادرنشینی متکدیان در میادین بروجرد حکایت گداهایی است که کنگر خورده و لنگر انداخته‌اند.

شعار سال: این روزها مشاهده متکدیانی که در میادین شهر بروجرد چادر زده اند و بدون دردسر به حرفه چندین ساله خود مشغول هستند، به امری عادی تبدیل شده است؛ متکدیانی که کنگر خورده و لنگر انداخته اند و در مقابل هشدارهای مسئولان نیز کوتاه نیامده و به زندگی بی دردسر خود ادامه می دهند.

چادرنشینی متکدیان در میادین اصلی شهر فریاد مردم را هم بلند کرده و اهالی شهر از اینکه می بینند اسکان متکدیان در معابر اصلی به روالی عادی تبدیل شده ناراحت و ناراضی هستند. این در حالی است که مسئولان از زندگی غیررسمی چندین ساله این متکدیان در بروجرد خبر می دهند.

محمدابراهیم بیاتی در ارتباط با سکونت‌گاهی که اخیراً در میدان «آیت‌الله بروجردی» ایجادشده است و افرادی در زیر چادر زندگی می‌کنند، اظهار داشت: بنده حدود چند ماه پیش شخص شهردار بروجرد را به آن مکان بردم تا از نزدیک با این معضلات آشنا شویم و تصمیمی درست بابت این مسئله گرفته شود.

متکدیانی که به‌راحتی در میدان «آیت‌الله بروجردی» زندگی می‌کنند

وی تصریح کرد: ما در فصل تابستان به آنجا رفتیم و تعداد این افراد یک خانوار نبودند و بیش از این تعداد بود که در آنجا به‌راحتی و بدون هیچ مانعی زندگی می‌کردند.

رئیس شورای شهر بروجرد افزود: بنده تحقیق زیادی در این رابطه نکردم که بدانم این افرادی که به‌راحتی در این مناطق سکونت‌گاه غیررسمی تشکیل داده‌اند فامیل هستند یا فامیل نیستند اما مشاهدات کسبه و کارخانه‌دارانی که در آن محله مشغول به کار بودند نشان می‌دهد این افراد چندین سال است به‌صورت غیررسمی در بروجرد زندگی می‌کنند.

بیاتی عنوان کرد:حتی زمانی که ما با شهردار به آن منطقه رفتیم مشاهده کردیم در فضای باز گروهی از این افراد در حال استحمام هم بودند که در همان زمان شهرداری به این افراد اخطار داد که باید این مکان را ترک کنند.

وی افزود: پس‌ازآن اخطار برخی خانواده‌ها آنجا را ترک کردند و به روستای «جهان‌آباد» رفتند که یا در آنجا خانه اجاره گرفتند و یا اینکه در آنجا خانه ساختند اما برخی از آن‌ها چند ماه زمان خواستند که شهرداری در مقابل هیچ‌گونه فرصتی نداد.

رئیس شورای شهر بروجرد گفت: این افرادی که بنده مشاهده کردم زنان بی‌سرپرست نبودند بلکه شوهر داشتند و حرفه‌شان تکدی گری بود که البته بیشتر خانم‌ها و کودکانشان مشغول این حرفه بودند.

فرمانداری از طریق اداره بهزیستی به دنبال این است که متکدیان از میدان «آیت‌الله بروجردی» برچیده شوند

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه بروجرد نیز با تائید این موضوع گفت: فرمانداری از طریق اداره بهزیستی به دنبال این موضوع است که این افراد از میدان «آیت‌الله بروجردی» برچیده شوند.

احمد گودرزیان گفت: این افراد خیلی وقت است در این منطقه زندگی می‌کنند و بسیار راحت هستند و کسی کاری به کارشان ندارد و درنهایت هر کاری بخواهند انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: فرمانداری با تمام توان برای رفع این موضوع در حال تلاش است و مراحل آن در حال انجام است تا دیگر شاهد این‌گونه معضلات در سطح شهرستان نباشیم.

معاون سیاسی فرمانداری بروجرد در واکنش به این موضوع که افرادی به‌راحتی در حاشیه شهر اقدام به نگهداری دام می‌کنند نیز گفت: طبق ماده ۲۰ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف است همه مکان‌هایی که در شهر گوسفند و دام نگهداری می‌شود به بیرون از شهر انتقال دهند و یک مکان به نام «دام شهر» ایجاد شود تا دیگر شاهد این‌گونه مشکلات در سطح شهر نباشیم.

برای متکدیان حرفه‌ای نمی‌توانیم کاری انجام دهیم

رضا پیردایه رئیس اداره بهزیستی شهرستان بروجرد در همین رابطه گفت: سازمان بهزیستی به افرادی که مشکلاتی داشته باشند همچون خانواده‌های بی‌سرپرست، بد سرپرست، کودکان خیابانی و... که به‌طور کل بی‌سرپناه باشند کمک می‌کنند اما بعضاً مشاهده می‌شود افرادی که به این شکل هر جا چادر می‌زنند و به این شیوه زندگی می‌کنند به‌نوعی در حال ادامه یک حرفه هستند و نمی‌توان با آن‌ها کاری کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست در بروجرد به کجا می‌توانند مراجعه کنند، عنوان کرد: برای کسانی که آواره هستند و اقوامی ندارند اگر اورژانس اجتماعی شناسایی کند این افراد ساماندهی می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد افزود: در استان فقط یک مرکز نگهداری از زنان و دختران بی‌سرپرست و بد سرپرست وجود دارد که در صورت مشاهده در بروجرد این افراد به مرکز استان اعزام می‌شوند.

پیردایه با تائید این موضوع که این مراکز محدودیت‌های زیادی دارند اما به‌هرحال بروجرد فاقد این مراکز است و تنها برای پسران ۱۲تا ۱۸ سال یک مرکز وجود دارد.

وی عنوان کرد: برای معتادان خیابانی آقا و خانم دو مرکز وجود دارد که درب آن از شب باز می‌شود تا صبح در کنار این مرکز یک مرکز کاهش آسیب اجتماعی داریم که در روز برای معتادانی است که قادر و یا حاضر به ترک اعتیاد نیستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 2 اسفند 96، کد مطلب: 4233190، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین