پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
تصور كنيد يك روز را بخواهيد بدون موبايل، تلفن، برق و آب بگذرانيد. اين كار چقدر برايتان دشوار است؟! حالا تصور كنيد در هزاره سوم و بيخ گوش ما مردماني كل ايام خود را بدون اين امكانات مي گذرانند.
شعارسال: «چک چک» اینجا نقطه ای از خاک وطنمان است که گویی زمان در آن گم شده و در روزگاری که به عصر ارتباطات و تکنولوژی های پیشرفته شهرت یافته مردمان این دیار نه تنها کوچکترین بهره از آن نبرده اند، بلکه حتی نامی از آن نیز نشینده اند. منطقه چک چک شامل چند روستا به نام دشت رحمانی، کنار زیارت، دره پلنگی وکسرالدشت است که دشت رحمانی محروم تر و نیازمند تر از بقیه به نظر می رسد.
رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم

تصور كنيد يك روز را بخواهيد بدون موبايل، تلفن، برق و آب بگذرانيد. اين كار چقدر برايتان دشوار است؟! حالا تصور كنيد در هزاره سوم و بيخ گوش ما مردماني كل ايام خود را بدون اين امكانات مي گذرانند. اصلا اغراقي در كار نيست. ساكنان روستاي «دشت رحمانی» دقيقا با اين شرايط زندگي مي كنند.

مردم این روستا در چادرها و خانه های سنگی که توسط خود آنها ساخته شده به صورت پراکنده از هم زندگی می کنند.

رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم

اجرای برنامه خودجوش فرهنگی در مدرسه دشت رحمانی، بهانه سفری به این منطقه شد تادر زمینه مشکلات و چالش های فرا روی مردم این منطقه با آنها گفت و گویی انجام دهیم.

وقتی وارد روستای دشت رحمانی شدیم، کیف و کفش های پاره دختری که از شرم پوشش فقیرانه و آزاردهنده سرخود را پایین انداخته بود، توجه همه راه به خود جلب کرد، کفش های پاره و کیسه برنجی که بعنوان کیف از آن استفاده می شدتماشای آن هر دلی را آزار می داد.

رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم

آری به واقع که چک چک محروم است و نبود جاده مناسب، آب آشامیدنی سالم ،گاز، برق، بهداشت و حتی کمترین امکانات اولیه، زندگی مردان، زنان و کودکان این دیار را با سختی و رنج فراوان عجین کرده است.

جلوه ای از فقر و محرومیت در رخسار کودکانی با جثه های نحیف، گونه های کبود ناشی از آثارسوءتغذیه در اتاقک های قدیمی و کاهگلی روستا ذهن و روح هر بیننده ای را آزار می دهد.

رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم


رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم

در محوطه مدرسه دشت رحمانی از کودکی به اسم علی می پرسم چرا فقط نان خالی با آب می خوری؟ مگر شیر و ماست ندارید؟ در جواب می گوید: امسال بهار نشد.

عباسعلی اولاد حسین معلم روستا نیز دل پری از عقب ماندگی های گوناگون روستا دارد، او می گوید: مردم روستا آب آشامیدنی سالم ندارند و از برکه ای که کیلومترها با اینجا فاصله دارد آب تهیه می کنند که وضعیت بهداشتی بدی دارد فقط از شهر با تانکر هر ازگاهی آب به مخزن مدرسه می رسانند، بسیاری از مشکلات مردم اینجا از نبود برق ناشی می شود چرا که بچه ها تلویزیون نمی بینند و از تحولات و تکنولوژی بی خبر هستند، بچه های اینجا حتی موبایل را هم ندیده اند و بسیاری از مفاهیم و محتوای کتب درسی به خاطر اینکه در زندگیشان وجود ندارد درک نمی کنند.

رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم

آقای اولادحسین وضعیت کانکس مدرسه را هم مناسب نمی داند و می گوید همین یک اتاقی که خیر ساخته جوابگو نیست و کانکس هم وضعیت خوبی ندارد. در مدرسه هیچ نوع امکانات تفریحی نداریم، به خاطر نبود برق و کولر،در ماههای پایانی سال تحصیلی گرما همه را اذیت می کند.

رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم


رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم

کلاس درس روستا

رنجواره زندگی در محرومیت؛ مردم چک چک را دریابیم

حمل آب با چهارپا

علیرغم اینکه در سال های گذشته جسته و گریخته کارهایی برای مردم این منطقه انجام شده ولی خدمات ارائه شده ناکافی است، به امید روزی که چهره فقر و محرومیت از سراسر شهرستان عزیزمان زدوده شود و به معنای واقعی شهرستانی آباد و نمونه داشته باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گراش نما، تاریخ یکشنبه 3 خرداد 1394، کد مطلب: 1626، www.gerashnama.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین