پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
مرودشت 14 کتابخانه عمومی دارد. به صورت 7 کتابخانه روستایی، 6 کتابخانه شهری و یک کتابخانه مشارکتی.اگر تجهیزات و نیرو باشد بخش اعظمی را جوابگوست اما کافی نیست. بسیاری از روستا ها متقاضی هستند اما به دلیل موانعی چون تامین نیرو و منابع فعلا امکان راه اندازی شان نیست.
شعارسال: گفت و گو با محمد عباسی رییس اداره کتابخانه های عمومی مرودشت به مناسبت هفته کتاب:

ــ برای شروع از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان بگویید.

مرودشت ۱۴ کتابخانه عمومی دارد. به صورت ۷ کتابخانه روستایی، ۶ کتابخانه شهری و یک کتابخانه مشارکتی.

ــ آیا این میزان جوابگو هست؟

اگر تجهیزات و نیرو باشد بخش اعظمی را جوابگو ست اما کافی نیست. بسیاری از روستا ها متقاضی هستند اما به دلیل موانعی چون تامین نیرو و منابع فعلا امکان راه اندازی شان نیست.

ــ الان چه تعداد نیرو در این کتابخانه ها مشغول هستند؟

کل نیروی کتابدار و کارکنان ۲۱ نفر هستند؛ ۱۴ نفر در شهر و ۷ نفر در روستا. از نظر درجه بندی پایین ترین در مان ۶ است که می گوید هر شیفت کاری یک نیرو می خواهد. فعلا از نظر نیرو در این سطح هستیم اما در زمان های مرخصی نیروها و یا شرایط خاص مشکلاتی وجود دارد

ــ ظرفیت مرودشت کتابخانه های درجه چند است؟

از نظر استانداردها اعضا و کتابخوان مورد توجه اند که با توجه به تعداد جمعیت سیصد هزار نفری در روز شهر و سطح متراژ ساختمان کتابخانه درجه بندی ها صورت می گیرد. مثلا طبق استاندارد ها مرودشت باید حدود ۱۵۰ هزار کتابخوان داشته باشد در حالی که نهایت هفت هزار نفر هستند. به لحاظ سرانه فضا هم هر یک متر برای ۴ نفر محاسبه می شود. ما در مرودشت نزدیک ۱۰۰۰ متر فضا داریم که برای چهار هزار نفر می شود و ما اکنون در خود شهر همین تعداد عضو داریم اما با استاندارد ۱۵۰ هزار نفری خیلی فاصله داریم.

ـ در واقع قبل از کمبود فضا، کمبود مطالعه کننده داریم.

بله متاسفانه همین طور است.

ــ در مورد منابع وضعیت چطور است؟

الان حدود صد هزار نسخه منابع داریم. طبق استاندارد برای هر ۴ نفر، یک کتاب باید داشته باشیم. در منابع به لحاظ کمیت نزدیک به استاندارد ها هستیم.

ـ سطح منابع چطور است؟

در همه مقاطع هستند.

ـ چه قدر به روز است؟

منابع سالیانه وجین می شوند و ماهیانه هم ورودی کتاب داریم.

ـ از کتابخانه جدید در سطح شهر هم خبری در راه هست یا خیر؟

در کامفیروز زمین اختصاص یافته و منابع هم آماده شده است. یک ساختمان حدود هزار متر مساحت و هفتصد متر زیر بنا. یک کتابخانه هم از سال قبل داریم در سیوند که هنوز افتتاح نشده و در حال آماده سازی های نهایی ست.

مکان یک کتابخانه مرکزی هم در پارک پردیس مصوب شده که به دلیل نبود اعتبار فعلا بلاتکلیف مانده است.

ـــ اعضای کتابخانه بیشتر از چه قشری هستند؟

حدود ۷۰ درصد پشت کنکوری ها و دانشجوها هستند و حدود ۳۰ در صد هم عمومی هستند. تقریبا قرائت خانه بیشتر مختص به درس خواندن است. مراجعه کنندگان بخش عمومی بیشتر کتاب به امانت می بردند و در منزل مطالعه می کنند.

ــ خب از هفته کتاب چه خبر؟

حدود ده برنامه اجرایی داریم در سطح شهرستان. ۳ نمایشگاه کتاب، کاریکاتور و نمایشگاه سخنان نغز و بزرگان در خصوص کتاب. دو مسابقه نقاشی کودکان و خاطره نویسی داریم و چهار برنامه خلاقانه داریم. آموزش بازیهای فکری، آموزش و کلاس قصه گویی و روزنامه دیواری و عصر داستان که با تاخیر برگزار خواهد شد. همین طور بر پایی نمایشگاه تازه ترین کتاب ها در هر کتابخانه و دیدار مسئولین و تجلیل از کتابداران برنامه های دیگر اگر نیم درصد مالی مان توسط شهرداری حل بشود، خیلی از مشکلاتمان قابل حل است. کارها بدون پول پیش نمی رود طبق قانون الحاقی مجلس بناست نیم درصد شهرداری، به طور متمرکز از سازمان شهرداری ها کسر و به حساب انجمن کتابخانه های هر شهرستان واریز شود اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مسائل ما حل می شود.

ــ امسال چقدر واریز شده؟

در این هشت ماه با پیگیری های خسته کننده توانسته ایم تنها چهار میلیون تومان دریافت کنیم بدون شهردار بودن بیشترین تاثیر را در کار ما داشت.

ـ سال گذشته چطور؟

نزدیک بیست میلیون تومان توانستیم از شهرداری بگیریم.

ــ این مبلغ در کجاها هزینه می شود؟

هزینه های جاری، تجهیزات و فراهم کردن منابع بیشتر.

ـ تعریف خودتان از کتابخانه عمومی چیست؟

یک مکانی ست برای مطالعه و مرتفع کردن احتیاجات مطالعاتی به روز عموم و یک مکان امن و ساکت برای مطالعه. ولی واقعا این طور نیست. شده قرائت خانه برای دانش آموزان و دانشجویان. اصل ماجرا برای این است که ساعاتی از روز برای دسترسی به اطلاعات به روز و مطالعه به این مکان ها مراجعه و از آن ها استفاده شود.

ــ باید چه کرد که به این سمت برود؟

مسئولین امور فرهنگی همه باید پای کار بیایند.آموزش و پرورش، دانشگاه ها، امور فرهنگی کلیه ادارات، هم در تجهیز منابع و هم در فرهنگ سازی این نکته که کتابخانه چطور جایی ست.

ــ سهم خودتان در این قضیه چیست؟

تنها ارگانی که شاید این همه بار را به دوش می کشد کتابخانه است. ما در زمینه ارائه خدمات جاری تا آن جا که بتوانیم کوتاهی نمی کنیم. مثلا ما در مناسبت های مختلف، تخفیف های مختلفی با درصد های گوناگونی می دهیم برای عضویت اعضا.اما اتفاقات بزرگ تر شرایط مالی بهتر می طلبد و امکانات بیشتر. که امیدواریم این اتفاق بیفتد وشاهد جامعه ای با سرانه مطالعه بیشتر باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب مرودشت، تاریخ سه شنبه 26 آبان 1394، کد مطلب: 14726، www.aftabmarvdasht.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین