پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
بر اساس گفته محققان زمین بعد از یک میلیارد سال دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

شعارسال:بر اساس گفته محققان زمین بعد از یک میلیارد سال دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

کره زمین به واسطه برخوردهای ابری صفحه ای شکل در حدود 4.5 میلیارد سال پیش به وجود آمده است. به علت وجود آب و اکسیژن که برای حیات ضروری اند سیاره زمین منحصر بفردترین سیاره منظومه شمسی لقب گرفته است.

اولین موجودات زنده تقریبا 3.8 میلیارد سال قبل حیات خود را در زمین شروع کردند و اولین دایناسورها حدود 150 میلیون سال پیش بر روی زمین پا گذاشتند.

بر اساس اظهار نظرهای مختلف قدمت انسان در کره خاکی به چند میلیون سال قبل باز می گردد؛ انسانی که امروزه با استفاده از قدرت تفکر و تعقل خود توانسته پیشرفت های بسیار زیادی بر روی زمین داشته باشد و در سال های گذشته درهای سفر به کره های دیگر را نیز گشوده است. با همه این تفاسیر زندگی بشر در کره خاکی همیشگی و ابدی نخواهد بود چرا که بر اساس گفته کارشناسان و محققان یک میلیارد سال دیگر حیاتی در کره زمین وجود نخواهد داشت.

او' مالی جیمز، ستاره شناس بریتانیایی اعتقاد دارد که هنوز دو میلیارد سال از عمر سیاره زمین باقی مانده است. بر اساس محاسبات او، ابتدا گیاهان و جانواران پیس از یک میلیارد سال به حیات خود پایان خواهد داد. هر چند یک میلیارد سال بعد نیز زمین برای باکتری های قابل سکونت خواهد بود.

بر اساس مطالعات این محقق بریتانیایی، با پیرتر شدن خورشید، انرژی متصاعد از آن افزایش خواهد یافت که در نتیجه باعث گرم تر شدن زمین و همچنین کاهش دی اکسید کرین در اتمسفر به همراه خواهد داشت.

از طرفی محققان موسسه فناوری کالیفرنیا نیز معتقدند که افزایش غلظت دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای دیگر، سرنوشت اقلیمی زمین تغییر خواهد کرد. طبق تحقیقات آنها، زمین 1.1میلیارد سال دیگر مثل سیاره ناهید تحت پدیده گازهای گلخانه ای قرار می گیرد و به یک سیاره داغ تبدیل می شود.

محققان این موسسه اعتقاد دارند وقتی خورشید تبدیل به یک غول آتشین می شود و اندازه آن ده ها برابر افزایش می یابد، به مدار زمین نمی رسد و تنها سیاره تیر و ناهید را می بلعد.

البته الکساندر گینزبورگ، معاون انستیتوی فیزیک جو نیز معتقد است که این محاسبات و مدل سازی های رایانه ای برای آینده دقیق نیست.

او می گوید: " هر چه که برای رایانه تعریف کنی همان را نیز دریافت خواهی کرد. مثلا به کامپیوتر بیاموز که دو دو تا می شود ۷ تا، او محاسبات خود را بر همین منوال انجام خواهد داد. پس از یک میلیارد سال چه خواهد شد؟ خیلی چیزها می شود گفت مثل اینکه ملا نصرالدین قول داد که ظرف ۲۰ سال به الاغش سواد یاد دهد ".

با همه این تفاسیر اکثر محققان نقطه مشترکی به نام خورشید دارند که ارتباط مستقیم با پایان عمر کره زمین دارد؛ به گذشت زمان و افزایش حجم خورشید که آن را به یک غول آتشین بزرگ تبدیل می کند سیاره های زیادی را نابود خواهد کرد.

هر چند انسان در سال های گذشته موفق شده است به سیاره های دیگر سفر کند، اما هنوز سیاره ای جز زمین را برای سکونت یافت نکرده است. این موضوع می تواند زندگی بشر در دوران دور را با خطرات جدی مواجه کند هر چند هنوز یک میلیارد سال از عمر زمین باقی مانده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار 3 اسفند 96، کدخبر: 776434 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین