پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۲۱۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
مدیر عامل یک شرکت تأمین سرمایه درباره تأثیر اوراق گواهی سپرده بانکی با نرخ سود 20 درصد بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: اگر صندوق‌ها به مقررات سازمان بورس تمکین کنند، دست کم 50 درصد منابع صندوق‌ها به اوراق بهادار تخصیص یافته است.

شعارسال:مدیر عامل یک شرکت تأمین سرمایه درباره تأثیر اوراق گواهی سپرده بانکی با نرخ سود 20 درصد بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: اگر صندوق‌ها به مقررات سازمان بورس تمکین کنند، دست کم 50 درصد منابع صندوق‌ها به اوراق بهادار تخصیص یافته است.

رضا حدادی، مدیر عامل یک شرکت تأمین سرمایه پیرامون تأثیر انتشار گواهی سپرده 20 درصدی بانک‌ها بر بازار سرمایه گفت: با توجه به مزایا و تبعات تصمیم‌گیری‌ بر بازار سرمایه به نظر می‌رسد، بانک مرکزی در سطح کلان اقتصاد چاره‌ای به جز اجرای طرح ضربتی با هدف جمع آوری پول‌های خرد نداشته است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پولی و بانکی کشور سیاست حداقل شدن نرخ سود را همواره در دستور کار داشته است، عنوان کرد: تصمیم اخیر در راستای جلوگیری از تبعات اقدام برخی سرمایه گذارانی بوده که به دلیل عدم تمکین از مقررات و در عین حال پذیرفتن ارز به عنوان یک کالای قابل سرمایه‌گذاری و همچنین تبعیت نکردن از احکام شرعی این موضوع گرفته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر انتشار اوراق گواهی سپرده بانکی با نرخ سود 20 درصدی بر صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه گفت: اگر صندوق‌ها به مقررات سازمان بورس تمکین کرده باشند، می‌توان گفت هم اکنون دست کم 50 درصد منابع صندوق‌ها به اوراق بهادار تخصیص یافته است.

به گفته وی اوراقی که صندوق‌ها در دو سال اخیر خریداری کرده‌اند، از نرخ سود 17 الی 18 درصد برخوردار بوده که اگر 50 درصد مابقی منابع در اختیار بانک‌ها باشد، می‌توان انتظار داشت که طی شش ماه یا یکسال قبل تبدیل به اوراق گواهی سپرده 20 درصدی شده که طرح امروز بانک مرکزی تغییری در سیاست آن‌ها نمی‌گذارد.

حدادی در برابر این پرسش که آیا نرخ سود 20 درصدی اوراق گواهی سپرده بانکی باعث ابطال واحدهای سرمایه گذاری در صندوق‌ها و خروج منابع از بازار سرمایه به سمت بانک‌ها نخواهد شد، پاسخ داد: این اتفاق تنها برای اشخاصی که منابع پولی خود را به طور کوتاه مدت سرمایه گذاری می‌کنند، محتمل تر خواهد بود. برای اشخاصی که منابع خود را یکساله و یا به شکل بلندمدت سپرده گذاری می‌کنند، از نظر جامعه شناسی فرقی نمی‌کند که این منابع در صندوق یا بانک قرار گرفته باشد.

زیرا بانک‌ها نیز اگر مسیر خود را درست طی کنند به عنوان یک نهاد مالی از محل سپرده به شرکت‌های کوچک و متوسط وام می‌دهند.

مدیر عامل تأمین سرمایه امید یادآور شد: در طرح بانک مرکزی نگاه اصلی متمرکز بر پول‌های خرد است که مردم به شکل کوتاه مدت در ضندوق‌های سرمایه گذاری با خرید و نگهداری واحدهای سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌سپارند. با این استراتژی اگر پول خود را نزد بانک‌ها از طریق اوراق گواهی سپرده بگذارند نرخ سود تا قبل از سر رسید معادل 14 درصد خواهد بود، بنابراین منطق حکم می‌کند که این کار انجام نشود.

به باور وی باید سیاست گذاری‌ها به سمتی باشد که پول‌های خرد و با دید سرمایه‌گذاری موقت از سوی مدیران صندوق‌ها جمع آوری و تبدیل به منابع قابل قبول از طریق انتشار اوراق بهادار مختلف شود، در غیر این صورت استراتژی‌های مدیریت نقدینگی با خطا مواجه است.

حدادی با تاکید بر اینکه اگر استراتژی مدیر صندوق جمع آوری پول‌های خرد باشد، بطور قطع منابع از صندوق‌ها خارج نخواهد شد ،تصریح کرد: از طرفی با سناریوی بانک مرکزی، مالکان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری غربال شده و به این ترتیب سرمایه گذاران کوتاه مدت و بلندمدت این صندوق‌ها از یکدیگر تمیز داده می‌شوند، تا مدیر صندوق بتواند بر روی بخشی از منابع که به عنوان سرمایه‌گذاری کوتاه مدت باید تمرکز کند، در فرایندی منطقی بتواند بر روی آن حساب باز کند.

وی عنوان کرد: با توجه به انواع مختلف صندوق‌ها در حال حاضر صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله از حجم ریالی بالایی برخوردار نیست، بنابراین تنها صندوق‌های درآمد ثابت به لحاظ برخورداری از حجم ریالی مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 4 اسفند 96،کدخبر: 13961203001134، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
این طرح فقط ب صورت موقت اومد و نقیدنگی رو کم کرد اما راه حل کلان چی شد پس؟
ا.ف75
ناشناس
Germany
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
خب وقتی من میخوام پولم رو برای مدت کمی برای سپرده بذارم ممکنه ابطال واحدهای سرمایه گذاری در صندوق‌ها و خروج منابع از بازار سرمایه به سمت بانک‌ها اتفاق بیفته که خود اقای حدادی هم گفتن محتمل هست...چیکار باید بکنم؟
ا.ف75
ناشناس
United Kingdom
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
سود بیست درصد دوباره سرمایه هارو به سمت بانک میکشونه ، ولی این احتمالا باعث میشه که سرمایه ها از بازار جمع آوری بشند و بازار راکد بشه
ا.ح75
ناشناس
Switzerland
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
سود 20 درصد میتونه تحولی را در عرصه بازگشت سرمایه ها به سوی بانک باز کنه ، ولی باید این امکان را بازار مصرف کشور به دلیل خروج سرمایه از آن راکد شود هم در نظر گرفت
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین