پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۲۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون های سمپاد و حذف تدریجی این مدارس هنوز به عنوان قانون به ما ابلاغ نشده است، گفت: نگرانی هایی درباره از دست دادن تیزهوشان، استعدادهای برتر، ابعاد اجرای طرح شهاب به عنوان طرح جایگزین استعدادیابی داریم.

شعارسال: فاطمه مهاجرانی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، در پاسخ به این سوال که با توجه به حذف مدارس دوره اول متوسطه سمپاد از سال آینده، بالاخره تکلیف این مدارس چه خواهد شد؟ اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هنوز به عنوان قانون برای اجرا به ما ابلاغ نشده است؛ یعنی تا زمانی که رئیس جمهور مصوبه را امضا نکند، شکل قانونی ندارد. البته هر زمانی که مصوبه شکل قانونی پیدا کند، مسلما لازم الاجرا است و روی قانون دیگر نمی‌شود، حرفی زد.

نگرانِ از دست دادن "تیزهوشان" و "استعدادهای برتر" هستیم

حذف مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه آسیب‌زا است

وی افزود: صحبت‌هایی زده شده، مبنی بر اینکه وقتی پایه هفتم سال آینده خالی می‌شود، استعدادهای دانش آموزان گم می‌شود و اگر نتوانیم به اندازه کافی مکانیزم‌های شناسایی استعدادها را به کار بندیم، احتمال اینکه بچه‌ها و استعدادهای آنها را از دست بدهیم وجود دارد؛ این ها موضوعات جدی است که به هر حال چندین بار درباره آن صحبت شده اما به رغم این موضوعات، "حذف آزمون‌های ورودی سمپاد در پایه هفتم" در شورای عالی آموزش و پرورش رای آورد.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پاسخ به این سوال که با توجه به مخالفت ها، آیا احتمال لغو مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف مدارس سمپاد وجود دارد گفت: من نمی‌توانم به این سوال پاسخ بله یا خیر بدهم، اما به شدت دعا می‌کنم که آنچه که به نفع کشور باشد اتفاق بیفتد؛ به گونه‌ای که بچه‌ها و استعدادهای آنها را از دست بدهیم. مسلما در اینکه آزمون‌ها آسیب‌زا هستند، شکی نیست و بلاشک می‌تواند برای دانش آموزان تبعاتی را به دنبال داشته باشد، اما اینکه مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه حذف شود، این هم آسیب‌زا است. یعنی ما برای حذف یک آسیب، احتمال دارد یک آسیب دیگر را ایجاد کنیم و این نگرانی همچنان وجود دارد.

جمعیت 2 درصد تیزهوشان، در برخی مناطق به 20 درصد رسید

باید به"سوابق تحصیلی" و "شناسایی‌ استعدادها" توجه شود

وی با اشاره به اینکه برای روش های جایگزین سمپاد می‌شود، کارگروه‌هایی را تشکیل داد و شیوه هایی را به جز آزمون در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: سال‌های سال است که کشورها استراتژی تفکیک استعداد درخشان را به رسمیت می‌شناسند؛ مشکل ما از آنجا آغاز شد که جمعیت دو درصدی تیزهوشان در برخی مناطق به علت اتخاذ برخی سیاست‌ها بزرگ شد و در برخی مناطق حتی به حدود 20 درصد جمعیت تیزهوش افزایش یافت؛ همین موضوع آغاز یک آسیب و متاسفانه فراگیر شدن آزمون‌ها شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به استفاده از شیوه‌هایی که در دنیا وجود دارد که می تواند بدون استفاده از آزمون‌های آسیب زننده، به انتخاب دانش آموزان تیزهوش کمک کند، گفت: البته بررسی سوابق تحصیلی و شناسایی‌ استعدادها توسط معلمان که جزو بهترین ها برای شناسایی هستند، روش خوبی است و در دنیا هم انجام می شود.

نگرانی هایی درباره "طرح شهاب" داریم

تیزهوشان در محیط مناسب قرار نگیرند، آسیب می بینند

وی با اشاره به اینکه البته آزمون‌ها پیش از این اینقدر آسیب‌زا نبوده و به علت فراگیر شدن آن است که آسیب‌زا شده، ادامه داد: روشی که در حال حاضر به عنوان طرح شهاب معرفی شده، از چهار-پنج سال پیش آغاز شد و الان به پایه هفتم رسیده است. منتهی در رابطه با این طرح مقداری نگرانی وجود دارد؛ نمی‌گویم ناامیدی بلکه عرضم بر این است که جای نگرانی وجود دارد. اگر این مصوبه در قالب قانون به ما ابلاغ شود همه توانمان را باید به کار بگیریم که آن جاهایی که ما را نگران می‌کند، برطرف کنیم؛ به طور مثال نگرانی ها درباره اینکه نتوانیم با طرح شهاب استعدادها را به خوبی شناسایی کنیم، باید برطرف شود؛ به جهت اینکه بچه‌های تیزهوش از استعدادهای ذهنی بالاتری برخوردار هستند واگر در محیط مناسب قرار نگیرند، آسیب می‌بینند و هم آسیب می‌زنند که این یک موضوع بسیار جدی است.

چالش اموال موقوفی در مدارس تیزهوشان با حذف این مدارس

فرآیند نخبه‌پروری در ایران به هیچ عنوان نباید تحت تاثیر قرار گیرد

مهاجرانی اضافه کرد: در رابطه با اینکه مدارس سمپاد از سال آینده چگونه پیش خواهد رفت؛ باید تصمیماتی بگیریم که در عمل قابل اجرا باشد؛ به هر حال اموال وقفی در این مدارس وجود دارد که فقط وقف تیزهوشان شده و چالش‌هایی در اجرا وجود دارد؛ طبیعتا ما منتظر هستیم که ببینیم قانون چه زمانی به ما ابلاغ می شود و بعد از ابلاغ بر روی راهکارهای اجرایی آن بیاندیشیم.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه فرآیند نخبه‌پروری در ایران به هیچ عنوان نباید تحت تاثیر قرار گیرد، گفت: یعنی ما نیاز داریم به اینکه استعدادهای برتر شناسایی، تقویت، توانمند و به نخبگان تبدیل شوند به خصوص در دنیای امروز و با توجه به اقتصاد دانش بنیان، پیچیدگی‌هایی وجود دارد و ما نیازمند این هستیم که استعدادهای برتر را شناسایی و تقویت کنیم. فرآیند نخبه پروری همان طور که مقام معظم رهبری تاکید فراوان دارند، فرآیندی است که تعطیل پذیر نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 4اسفند1396، کدخبر: 596063: www.ilnanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین