پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۲۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
نگاه‌های محافظه‌کارانه و تندروی‌ها را مانع کار نمی‌داند. معتقد است افراطی‌گری‌ها و تنگ‌نظری‌ها، گردشگری را متوقف نمی‌کند. باور دارد وقتی مردم به میدان بیایند، حتی دولتی‌ها هم نمی‌توانند حریفشان شود. می‌گوید با قدرت از گردشگری حمایت می‌کند، آن هم در منطقه‌ای که با وجود برخی مخالفت‌ها، دست دوستی به گردشگری داده است.

شعار سال: طبس، شهری کویری مزین به رشته کوهی برفی، پوشیده شده با درختان نخل و نارنج و آغشته به عطر گل نرگس است که در فاصله سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۹۱ سه بار بین خراسان و یزد دست به دست شد و آخر سر هم سال ۹۱ با مصوبه دولت وقت به خراسان جنوبی الحاق شد که این تصمیم چندان با اقبال مردم بومی این منطقه روبرو نشد. باور مردم طبس بر این است که این الحاق آن‌ها را بیشتر به عقب رانده است، چون در این سال‌ها، بی‌عدالتی در تقسیم‌بندی بودجه‌ای میان استان‌ها، توسعه طبس را به تعویق انداخته است.

با این حال فرماندار ویژه این شهرستان باور دارد سند توسعه‌ای که برای طبس تدوین کرده،راهی برای نجات این منطقه که عقبه‌اش به هخامنشیان می‌رسد و بهشت معادن ایران خوانده می‌شود، خواهد بود.

سیدمهدی طلایی مقدم ـ‌ معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس ـ که بیشتر از یک‌سال است این مسؤولیت را پذیرفته به بهانه باز شدن پرونده ثبت سومین ژئوپارک ایران در یونسکو، به تشریح وضعیت گردشگری در این منطقه و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در ارتباط با ژئوپارک و همچنین دغدغه‌هایی که نسبت به متوقف شدن برخی پروژه‌ها و ایده‌ها با جابه جایی مدیران ایجاد شده است،پرداخت و تاکید کرد: منطقه‌ای که برنامه و چشم‌انداز مشخص داشته باشد با آمدن و رفتن افراد دچار تغییر نمی‌شود، البته به شرط آن که این برنامه‌ها تبدیل به مطالبه عمومی شود.

او سپس به محورهای اصلی این سند که صنایع معدنی،راه آهن و گردشگری را از جمله مهمترین اولویت‌های طبس قرار داده، اشاره کرد و افزود: تا یکسال قبل گردشگری طبس به سفرهای نوروزی و مسافران عبوری محدود شده بود،دستاورد چنین مسافرانی صرفا تولید زباله و گذاشتن هزینه مازاد روی دست شهرستان بود، بدون آن‌که نقدینگی برای استان داشته باشند، برای تغییر این رویه و افزایش مدت ماندگاری گردشگران در طبس هدف‌گذاری انجام شد، لازم بود خدمات بهتر و بیشتری داده شود. با همین سیاست روی بومگردی‌ها تمرکز بیشتری صورت گرفت. روستای اصفهک در این زمینه خیلی خوب وارد عمل شد، آن هم بدون پشتوانه و اتکای دولت. اصلا هر جا که دولتی شد لاجرم نتیجه‌ای نداشته است.

وی ادامه داد: در چشم‌انداز طبس در نظر گرفته شده که تا سال ۱۴۰۴ به قطب گردشگری مرکز و شرق کشور تبدیل شود، اتفاقی که سال ۹۶ رخ داد و دور از انتظار بود. در رتبه‌بندی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طبس رتبه دوم کشور در جذب گردشگر را بدست آورد، حتی از یزد و اصفهان پیشی گرفت. آمارها گویای سفر شش میلیون گردشگر به طبس بود که قطعا هزینه کرد این تعداد گردشگر، اقتصاد شهرستان را متحول می کند.

طلایی گفت: رشد مسافر ماندگاری آن‌ها را به دو تا سه شب رسانده که تحت تاثیر آن، بومگردی‌ها افزایش یافته و از ساخت هتل در این شهرستان استقبال خوبی شده، بازار طبس رونق گرفته و سفرها توزیع زمانی شده است.

به گفته او، طبس در هفته فقط دو پرواز داشت که حالا یک شرکت هواپیمایی دو پرواز دیگر به آن اضافه کرده. این اقتصاد گردشگری است که چنین دگرگونی را ایجاد کرده که هیچ‌گاه با دستور دولتی اتفاق نمی‌افتاد.

وی اضافه کرد: به خاطر نگاه اقتصادی حاکم در صنعت گردشگری، سعی شد دستوری برخورد نشود، البته نقدهایی وجود دارد که حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است، حرف‌هایی هم علیه گردشگری می‌زنند، اما بارها گفته‌ایم نباید شش میلیون نفر گردشگر را به خاطر شش نفر که رفتار ناهنجاری داشته‌اند، زیر سوال ببریم. اقتصاد یک شهر را به خاطر رفتار معدود افراد که نباید با چالش مواجه کرد.

فرماندار ویژه طبس با تاکید به نگاه خاص استان خراسان جنوبی به گردشگری، توجه به ژئوپارک را هم راستا با این دیدگاه دانست و گفت: شاید تنها کاری که فرمانداری برای ژئوپارک انجام داده، صدور یک ابلاغ بوده، باقی راه را خودشان رفتند، برای آن وقت گذاشتند و شاید کمتر کسی گروه ژئوپارک طبس را بشناسد. هدف ما فقط راه‌اندازی ژئوپارک در طبس نبود، چون ممکن است دو سال دیگر تعطیل شود. آنچه اهمیت دارد پایدار کردن ژئوپارک و اقتصادی جلوه دادن آن است تا مردم طعم شیرین اقتصادی آن را بچشند. مردم که به میدان بیایند این کار ماندگار می‌شود و کسی نمی‌تواند مانع آن‌ها شود.

او تاکید کرد: با تمام قدرت از گردشگری و ژئوپارک حمایت می‌کنم، چون به آن اعتقاد دارم و مطمئنم در چهار پنج سال آینده درآمد گردشگری به مراتب از معادن و یا هر بخش دیگری در طبس بیشترخواهد شد. فقط لازم است مدیریت شود.

طلایی درباره چگونگی توسعه و پایداری گردشگری در برابر جریان‌های افراطی و محافظه کار، گفت: شرایط در قیاس با یک سال پیش خیلی بهتر شده، مقاومت‌ها در برابر گردشگری کمتر شده است. ضمن اینکه پژوهش‌ها نشان می دهد وقتی نخبگان و صاحبان ایده در جامعه به حرکت درآیند، سایر گروه‌ها را حتی افراطی‌ها و محافظه‌کاران را با خود همراه می‌کنند. قطعا کار سختی است، ولی اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در ژئوپارک ما این تجربه را داشتیم، وقتی گروه نخبگان وارد عمل شد سایرین هم همراه شدند. آن گروه محافظه کار نیز سرانجام همراه می‌شود. مهم این است که دولت چگونه عمل کند. مهم این است که حمایت کند حتی اگر اعتباری وجود نداشته باشد، ‌چون حمایت‌های تمام قد از پول بیشتر اهمیت دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: موج گردشگری در طبس راه افتاده، اگر کسی بخواهد چوب لای چرخ بگذارد با بازار طبس و جوانان این منطقه مواجه می‌شود. اگر در برابر این جریان مقاومت نشان داده شود،یعنی اشتغالزایی را دچار چالش کرده‌اند و در مقابلِ تحقق شعار سال قرار گرفته‌اند. ما با تمام قدرت موضوع گردشگری را حمایت می‌کنیم و باور داریم مشکلات موجود را با بگیر و ببند نمی‌توان حل کرد.

وی همچنین گفت: برخی ناهنجاری‌های پیش آمده از سوی مسافران و برخوردهای صورت گرفته در شورای تامین استان مطرح شد و از هریک از مراجع مرتبط نیز خواسته شد برخورد همسو با قانون داشته باشند. اگر مسافر خطایی داشته‌اند اداره میراث فرهنگی باید متذکر شود و اگر جرمی اتفاق افتاده دادستان و نیروی انتظامی باید وارد عمل شوند. ما حتی برای اشخاصی که با گردشگران خارج از قانون برخورد می‌کنند، قانون مشخص داریم.

طلایی سپس درباره همسو بودن اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان با این سیاست‌ها و بویژه سند توسعه‌ای که برای طبس تدوین شده است، اظهار کرد: شاید گلایه‌هایی از آن‌ها مطرح شده باشد، اما در مجموع همراه و همدل هستند و تا کنون هر طرح و برنامه‌ای بود اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان و استان همراهی و حمایت کرده‌اند. شاید کمبودهایی در تامین نیروی انسانی و بودجه باشد، اما با توجه به وسعت و انتظارات منطقه آنچه در توانشان بوده انجام داده‌اند.

فرمانده ویژه طبس در ادامه به ضعف زیرساخت‌ها بویژه در بخش حمل و نقل در طبس که گردشگری این منطقه را گران کرده است اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل دو پیشنهاد مطرح شده که یا تاسیسات گردشگری و بومگردی‌ها با هدف تامین نیاز خود وسایل نقلیه‌ای را با دریافت تهسیلاتی با سود پایین، تامین کنند یا شهرداری ورود کند و ناوگان حمل و نقل شهری را بروزرسانی کند. در این باره با سازمان اتوبوسرانی هم صحبت شده که تعداد اتوبوس و مینی‌بوس‌های شهرستان را افزایش دهد، چون ناوگان موجود بسیار محدود است.

وی درباره این تسهیلات توضیح داد: بخشی از اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به میزان یک میلیارد و صد میلیون تومان برای سود تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده و برای بخش خدمات ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده که ۳۰۰ میلیون تومان آن به میراث و گردشگری مربوط است، به این معنی که اگر بانک تسهیلاتی با سود ۱۸ درصد بدهد ما شش درصد آن را از محل کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پرداخت می‌کنیم.

او در مورد بودجه‌ای که برای گردشگری و ژئوپارک درنظر گرفته شده نیز توضیح داد: این بودجه طبق فرمول ۸۰ ـ ۲۰ که در طبس توزیع می‌شود، ۸۰ درصد اعتبارات برای ۲۰ درصد پروژه‌ها که در هفت محور سند توسعه تعریف شده‌اند،از جمله میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تخصیص می‌یابد. اعتبارات گردشگری در گذشته ۳۴۰ میلیون و امسال نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که بیشتر آن برای تامین زیرساخت درنظر گرفته شده. سال‌های گذشته این اعتبارات از ماده ۱۸۰ بود که نقدینگی آن کامل تامین نمی‌شد، اما امسال این بودجه از دو درصد درآمد نفت درنظر گرفته شده تا تخصیص آن صد در صد انجام شود.

به گفته طلایی، در حال حاضر برای ژئوپارک طبس بودجه مشخصی درنظر گرفته نشده، چون هنوز در مرحله مطالعه است، اما با ورود به فاز اجرایی، اعتبار آن در پروژه لحاظ می‌شود.

فرماندار ویژه طبس درباره اجرای قانون تخصیص دو درصد از درآمد معادن برای عمران و آبادانی نیز، گفت: طبق فرمان حضرت امام خمینی (ره) دو درصد از محل فروش معادن به عمران و آبادانی باید اختصاص می‌یافت، قانونی که در دولت‌های مختلف تغییر کرد و در دولت نهم و دهم در سفر رییس‌جمهور وقت مصوب شد دو درصد از درآمد معادن طبس و بافق به عمران و آبادانی این مناطق اختصاص یابد. قبل از آن که در طبس مشغول شوم فرماندار بافق بودم و اطلاع دارم که این قانون کامل اجرا می‌شود، اما در طبس کج‌دار و مریض اجرا شده و روند خاصی نداشته است.

وی سپس درباره راه‌اندازی گردشگری معدن، اظهار کرد: هماهنگی‌هایی با معادن به این منظور انجام شده، آن‌ها کاملا موافق اجرای این طرح هستند، پروژه‌ای که در بافق تجربه شد. نخست فکر می‌کردم فقط معدن ذغال سنگ طبس توجه گردشگری را جلب کند، اما معدن فلورین و تراورتن برای جذب گردشگر هم اعلام آمادگی کرده‌اند و خودشان دنبال گرفتن مجوز برای ایجاد گردشگری معدن هستند.

طلایی همچنین بر ضرورت رونق گردشگری عشایر در این منطقه کویری، تاکید کرد و گفت: سبک زندگی عشایر طبس تغییر نکرده و فوق‌العاده بکر است برای همین از دهیاران روستاهای نزدیک به مناطق عشایری درخواست شده این پروژه را پیگیری کنند و وسعت بدهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 4 اسفند 96، کد مطلب: 96120201007: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
افراطی گری کشور را وارد بسیاری از بحران ها کرده که خارج شدن از آن ها میتواند سالیان سال زمان ببرد ، حال در اینجا فقط به گردشگری اشاره شده است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
بحث گردشگری لازمه اصلیش ازادی و ارامش و اسایش است که در این زمینه ها فقط در اایران ارامش ان موجود است
یک گردشگر باید بتواند در طول سفر راحتی خانه خود را تجربه کند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین