پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۵۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
یک کارشناس معتقد است که سیستم آب‌پخش‌کن تاریخی در شهر تاریخی سمنان، پیشینه و قدمتی بیش از 1000 ساله ‌دارد.

شعارسال: یک کارشناس معتقد است که سیستم آب‌پخش‌کن تاریخی در شهر تاریخی سمنان، پیشینه و قدمتی بیش از 1000 ساله ‌دارد.

محمود دارایی با اشاره به اینکه گفته می‌شود سیستم آب‌پخش‌کنی سمنان 700سال سابقه دارد اظهار کرد: براساس نظر برخی از کارشناسان و از جمله دکتر مقدسی قدمت ان به بیش از 1000 سال می‌رسد لذا به نظر می‌رسد که در قرن هشتم توسط شیخ علاءالدوله سمنانی اصلاح و بازسازی شده است.

مسئول واحد گردشگری شهرداری سمنان از آب‌پخش‌کن تاریخی سمنان و به تعبیر محلی‌ها(پارا) به عنوان یک جاذبه تاریخی در شهر سمنان نام برد و افزود: آبی که از بالادست شهر قدیمی سمنان می‌آمده در واقع عامل حیات ، سرسبزی و زندگی مردم این شهر در ادوار مختلف بوده است.

وی با بیان اینکه بخش‌های زیادی از این اثر تاریخی همچنان دست‌نخورده باقی مانده است، گفت: هنوز ورود آب و تقسیم آن در شهر تقریبا به همان سبک و سیاق گذشته در حال انجام است اگرچه کاربری آب آن امروزه محدود به کشاورزی و باغداری شده است.

این کارشناس با اشاره به واقع شدن بخش اصلی سیستم آب‌پخش‌کن در پارک فعلی شقایق تصریح کرد: در گذشته و در ادواز تاریخی مختلف، همه نیازهای آبی شهر سمنان و از جمله آب مورد نیاز کشاورزان و باغداران، آب شرب، آب مورد نیاز خزینه گرمابه‌ها، آب‌انبار محلات، باغچه‌ها و باغات خانگی و...از محل همین آب تامین می‌شده است.

وی با بیان اینکه آب‌هایی که از بالادست می‌آمد، در آب‌پخش‌کن توزیع و بعد از ذخیره‌سازی در استخرهای تعبیه شده به محلات مختلف شهر و از جمله محلات ثلاث، کدیور، زاوقان، کوشمغان و...سرازیر می‌شد، خاطرنشان کرد: احتمالا یک نهاد مردمی شبیه سازمان‌های مردم‌نهاد امروزی بر روند توزیع این مایه حیات در شریان‌های شهر نظارت داشته است.

دارایی با بیان اینکه سهامداران بعد از دپو و انبار آب در اسخترهای تعبیه شده، حق‌آبه خود را از این سازمان مردم‌نهاد دریافت می‌کردند افزود: میزان سهم محلات و سهامداران هنوز در طومار تاریخی که وجود دارد، ذکر شده است.

وی با اشاره به بهم‌پیوسته بودن شبکه توزیع آب در سمنان اظهار کرد: این سیستم توزیع تاریخی آب می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر بیش از این‌ها مورد توجه قرار گیرد.

آب پخش‌کن تاریخی سمنان در واقع آبی که از مناطق شمالی شهر و سرچشمه‌های گل رودبار به سمت اراضی پایین‌دست جاری می‌شد را پس از ذخیره‌سازی در استخرها و مخازنی که گفته می‌شود تعداد آنها 6 استخر بوده و در بین مردم محلات مختلف سمنان توزیع می‌کرده است. این سیستم توزیع، با توجه به اهمیت آب، همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و فردی که "انگارنویس" گفته می‌شده بر نحوه توزیع آب نظارت داشته تا سهم هر شخص یا محله و همچنین روز آب آنها را تعیین و در کاغذ و دفتری ثبت کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396، کدخبر: 96120602439، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
این نشان از این دارد که ایران از سالیانی بسیار دور با مشکل کم آبی و بی آبی مواجه بوده است ، برای همین چنین طرح هایی زیاد در ایران دیده شده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین