پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت برای برقراری آتش بس در سوریه را تصویب کرد، اما نگراني از شکننده بودن آن همچنان وجود دارد.
شعارسال: در نشست شوراي امنيت سازمان ملل ­30 روز آتش بس در غوطه سوريه تصويب شد.

شوراي امنيت سازمان ملل متحد با اجماع قطعنامه اي را تصویب کرد که خواستار برقراري آتش بس 30 روزه و بدون تاخير در سوريه است تا شرايط ورود کمک هاي بشردوستانه و خروج مجروحان و بيماران فراهم شود.

در این قطعنامه، داعش، القاعده، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل قرار دارند، از آتش‌بس مستثنا شده‌اند.

مستثنا شدن گروه‌های وابسته به القاعده از آتش‌بس، از مهمترین خواسته‌های روسیه پیش از تصویب این قطعنامه بود.

هرچند آتش بس در سوريه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شد اما نگراني از شکننده بودن آن همچنان وجود دارد. روسيه نگران است که غرب از اين فرصت براي تجهيز دوباره تروريستها استفاده کند.


دبير کل سازمان ملل از تصويب قطعنامه آتش بس در سوريه استقبال کرد

گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با استقبال از تصویب قطعنامه آتش بس 30 روزه در سوریه خواستار ارسال فوری کمک های انسان دوستانه شد.

نماينده روسيه: کشورها و نهادهاي بين المللي به حقوق بين الملل و حاکميت و يکپارچگي سرزميني سوريه احترام بگذارند.

نماينده روسيه در سازمان ملل اعلام کرد اميدواريم طرف هاي تاثيرگذار در بحران سوريه به عملي شدن آتش بس در اين کشور کمک کنند.

وي در سخنان خود پس از تصويب پيش نويس قطعنامه سوريه در شوراي امنيت گفت: غير قابل قبول است که روسيه به عنوان گناهکار نشان داده شود.

واسيلي نبنزيا نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد افزود : ما از کشورها و نهادهاي بين المللي مي خواهيم که در اين درگيري با مقامات سوري هماهنگي هاي لازم را به عمل آورند و به حقوق بين الملل و حاکميت و يکپارچگي سرزميني سوريه احترام بگذارند. هدف از اين اقدام نبايد توجيهي براي پنهان داشتن برخي مسائل باشد و نبايد درخدمت اهدافي که مشروعيت آنها مورد ترديد است قرار گيرد همان اهدافي که برخي در آمريکا در پي آن هستند، آنها مي کوشند روسيه را گناهکار جلوه دهند و نيکي هيلي نماينده آمريکا بارها در سخنانش از روسيه نام برده است. به جاي اين کارها بايد تلاش کرد با اقدام هاي خود وضعيت انساني را بهبود ببخشيم و اين امکان براي دولت سوريه فراهم آورده شود که مسائل را در مناطق آزاد شده بويژه در شمال و شرق سوريه سر و سامان دهند.

نبنزيا  افزود : اين قطعنامه اي که هم اکنون تصويب شد خواهان کمک هاي بشر دوستانه براي از بين بردن مين هاي کاشته شده است. معتقدم تمامي طرف ها بايد تمامي اين مين هايي را که در مناطق مسکوني کاشته اند از بين ببرند. گروه هاي غيرقانوني مسلح به تاسيسات غيرنظامي حمله مي کنند و بايد اين حملات پايان يابد. هم اکنون تنها اوضاع غوطه شرقي خطرناک نيست بلکه مشکلات ديگري در ديگر مناطق نيز وجود دارد به عنوان مثال دمشق از سوي گروه هاي مسلح مورد هدف قرار مي گيرد و سفارت ما نيز بارها مورد هدف قرار گرفته است. اين مساله نيازمند اتخاذ تدابيري براي حل اين مشکلات است.

نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد گفت : تبليغاتي که ما امروز شاهد آن هستيم درست مشابه تبليغاتي است که در سال 2016 در جريان آزادسازي شرق حلب به راه انداخته شد. اين قطعنامه تنها به غوطه شرقي مرتبط نمي شود بلکه ديگر مناطق نيز را در بر مي گيرد و به همه مناطق نيازمند بايد کمک رساني صورت بگيرد.

وي گفت : در اين قطعنامه بر ضرورت کمک به برقراري ثبات در مناطقي که غيرنظاميان به آنجاها باز مي گردند تاکيد شده است. اين اشاره اي آشکار براي تمامي کساني است که براي روند سياسي حل بحران سوريه شرط مي گذارند. نهايتاً تمايل دارم که بگويم من به شدت از تهديدهايي که نماينده آمريکا عليه سوريه و حاکميت اين کشور انجام مي دهد و اين کشور را تهديد به استفاده از خشونت مي کند بسيار نگرانم. تفسير اين قطعنامه به هيچ وجه نبايد مبهم باشد. اين شکل سخن گفتن و اين اظهارات خصمانه بايد پايان يابد. ما بايد براي توقف درگيري ها در سوريه، بر اساس قطعنامه 2254 دست به هر کاري بزنيم.

نماينده سوريه؛ با تروريست هاي مورد حمايت انگليس مبارزه مي کنيم

بشار الجعفري نماينده دائم سوريه در سازمان ملل پس از تصويب پيش نويس قطعنامه سوريه در شوراي امنيت گفت: سهم هلال احمر سوريه از گلوله هاي خمپاره تروريست هاي به اصطلاح ميانه رو که به دمشق شليک شده ده خمپاره بوده است. گروه هاي تروريستي رئيس اداره هلال احمر سوريه را در استان ادلب ربوده اند. درست است که بايد قطعنامه آتش بس و توقف اقدامات خصمانه در سوريه اجرا شود ولي بايد 29 قطعنامه شوراي امنيت و در راس آن قطعنامه هاي مبارزه با تروريسم نيز اجرا شود. ما با تروريست ها در سوريه مبارزه مي کنيم، تروريست هايي که مورد حمايت انگليس هستند.

نماينده چين: بايد اجراي کامل قطعنامه تضمين شود

نماينده چين در سازمان ملل پس از تصويب پيش نويس قطعنامه سوريه در شوراي امنيت اعلام کرد: بايد جامعه بين المللي اجراي کامل اين قطعنامه را تضمين کند.

نماينده چين در ادامه افزود: تشديد اخير مناقشه در مناطق مختلف سوريه باعث توجه بين المللي شد. ما درد و رنج مردم سوريه را به شدت احساس مي کنيم گويي که اين درد و رنج براي ما است. چين همه اقدامات خشن که غيرنظاميان را هدف قرار دهد محکوم مي کند.

تاکيد نماينده کويت بر ارسال فوري کمک هاي بشردوستانه به سوريه

منصور عياد العتيبي در سخنان خود پس از تصويب پيش نويس قطعنامه سوريه در شوراي امنيت اعلام کرد: از همه طرف ها خواسته مي شود آتش بس را در همه مناطق سوريه حداقل تا سي روز اجرا کنند. بايد به صورت فوري به سازمان ملل و شرکاي اين سازمان اجازه داده شود به صورت امن و غير مشروط خدمات درماني ارائه کنند. از همه طرف ها خواسته مي شود شرايط را براي عبور امن کارکنان حوزه درماني و بشردوستانه فراهم مي کنند. از همه طرف ها خواسته مي شود به محاصره مناطق پرجمعيت به ويژه غوطه شرقي پايان بدهند.

وي افزود: ما کاملا باور داريم که اين قطعنامه نمي تواند به مشکلات انساني در سوريه به صورت فوري پايان بدهد ولي اين قطعنامه يکي از نشانه هاي مثبت شوراي امنيت بوده مبني بر اين که اين شورا براي پايان دادن به مشکلات انساني مردم سوريه و توقف اقدامات خصمانه يکپارچه است.

تاکيد نماينده هلند بر مسئوليت همه کشورها

نماينده هلند در سازمان ملل پس از تصويب پيش نويس قطعنامه سوريه در شوراي امنيت گفت، همه کشورها در اجراي قطعنامه آتش بس در سوريه مسئول هستند.

نماينده لهستان؛ اجراي آتش بس مسئوليتي اخلاقي

نماينده لهستان در سازمان ملل پس از تصويب پيش نويس قطعنامه سوريه در شوراي امنيت اعلام کرد: اجراي قطعنامه آتش بس در سوريه يک مسئوليت اخلاقي است.

 نماينده انگليس؛ سپري شدن زمان زيادي براي تصويب قطعنامه آتش بس

نماينده انگليس در سازمان ملل نيز اعلام کرد: زمان زيادي براي رسيدن به قطعنامه آتش بس در سوريه سپري شد.

وي در سخنان خود پس از تصويب پيش نويس قطعنامه سوريه در شوراي امنيت گفت: تصويب اين قطعنامه نشان مي دهد که ما درباره اوضاع سوريه سکوت نمي کنيم. قطعنامه آتش بس در سوريه بر ضرورت اجرا و همچنين آگاه کردن شوراي امنيت از چگونگي اجراي آن تاکيد دارد. آنچه که در غوطه سوريه مي گذرد، جهنمي در زمين است. جهان به ايران، روسيه و نظام (دولت) بشار اسد براي توقف خونريزي ها در سوريه نگاه مي کند.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  صدا وسیما ، تاریخ انتشار: 5 اسفند 1396، کدخبر:  ۲۰۴۱۱۹۴،www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین