پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
بخشی از تاریخ سینمای ایران در سال‌های اخیر در ساختمان اصلی "خانه سینما" واقع در خیابان "بهار" سپری شده است.

شعارسال: از بدرقه‌ی پیکر هنرمندان تا مراسم‌های مختلفی که به بهانه‌ی متفاوت در این مکان برگزار شده و همچنین حضور گسترده سینماگران در هنگام پلمپ این نهاد صنفی و قدیم‌تر پیش از تشکیل خانه سینما؛ این مکان استودیو «ایران فیلم» بود و تعدادی از فیلم‌های تاریخ سینما در آن فیلمبرداری شده است.

این روزها مکان خاطره‌انگیز سینمایی‌ها، مراحل تعمیرات را سپری می‌کند. تعمیراتی که پیش از جشن خانه سینما (اوایل تابستان) با بازسازی تالار سیف‌الله داد آغاز شد و تا 15 مرداد ماه برای داورهای جشن، این سالن به بهره‌برداری رسید و در ادامه بخش دوم تعمیرات عمرانی از 26 شهریور ماه آغاز شده که همچنان هم مراحل تعمیرات آن ادامه دارد.

تعمیراتی که به طور قطع، مراسم‌های رسمی را در خانه سینما تعطیل کرده و باعث شده به ضرورت، اغلب مراسم‌های تشییع پیکرهنرمندان از ساختمان خیابان "وصال" انجام شود.

*تقویت سازه‌های خانه سینما

محسن شاه ابراهیمی مدیر پروژه تعمیرات و بازسازی "خانه سینما" به ایسنا می‌گوید: تغییر و تحولات ساختمان "خانه سینما" در ارتباط با نیازهای این تشکل صنفی و اصناف آن است.

این طراح صحنه که مدیریت بازسازی و تعمیرات خانه سینما را بر عهده دارد،ادامه می‌دهد: به هر حال ساختمان خانه سینما از نظر فضا محدودیتهایی دارد، به همین دلیل سعی کردیم فضاهای نهفته در آن را شناسایی کنیم تا بتوانیم از آنها استفاده بهینه داشته باشیم و با این شیوه فضای بیشتری در اختیار خانه سینما قرار بگیرد.

شاه ابراهیمی با اشاره به قدمت ساختمان خانه سینما یادآور می‌شود: از سوی دیگر عمر این بنا حدود 75 سال است، به همین دلیل ساختمان دچار فرسودگی شده است و ما در حال تقویت سازه آن هستیم تا استوارتر و محکم‌تر شود.

*بازسازی ساختمان خانه سینما چه زمانی تمام می‌شود؟

طراح صحنه فیلم‌های «شهر موش ها 2» و «یه حبه قند» درباره زمان اتمام بازسازی خانه سینما می‌گوید: تلاش ما بر این است که تعمیرات و بازسازی تا پایان فروردین ماه و حتی قبل از آن یعنی بعد از تعطیلات نوروز به پایان برسد اما مساله این است که با شناسایی بخش‌های پنهان با مسایلی روبرو می‌شویم که پیش‌بینی نشده است و همین اتفاق، روند کار ما را قدری تغییر می‌دهد.

شاه ابراهیمی در پایان یادآور می‌شود: سالن "خانه سینما" (سیف‌الله داد) را بازسازی کرده‌ایم که طی آن صندلی‌ها تعویض شد، زاویه دید تماشاگر و شیب سالن هم درست شد. از سوی دیگر فضای کتابخانه هم بهسازی و اتاق‌های خانه سینما هم تعمیر شده‌اند.»

اما در حالی این روزها مراحل تعمیرات و بازسازی "خانه سینما " سپری می‌شود که در کنار حفظ این مکان خاطره‌انگیز در خیابان سمنان، ضرورت مکانی مناسب در شان اصناف سینمای ایران همچنان حس می‌شود.

*وعده‌ای که وزارت کار به سینمایی‌ها داد

شهریور ماه در مراسم‌های بزرگداشت‌های جشن خانه سینما، کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما در هنگام تقدیر از علی ربیعی وزیر کار در سخنانی مطرح کرد: «قرار است به زودی زمین و ساختمان بزرگی (از سوی وزارت کار) در اختیار خانه سینما قرار گیرد تا ساختمان اصناف سینمایی ایران در آنجا مستقر شود

پیش تر هم ضرورت وجود مکانی مناسب برای فعالیت اصناف از سوی حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی هم احساس شده بود تا جاییکه در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم شهر از شهرداری تهران خواست تا یک پلاک جدید برای خانه سینما در نظر بگیرد٬ چرا که خانه سینما با جایگاهی که دارد نیازمند یک ساختمان مناسب است!

*روایت رئیس سابق هیات مدیره خانه سینما از وعده‌های داده شده

اما خبرنگار ایسنا برای پیگیری سرنوشت ساختمان جدیدی برای خانه سینما که در سال‌های مختلف وعده‌های آن از سوی شهرداری و پس از آن وزارت کار به این تشکل صنفی داده شد،سراغ فرهاد توحیدی رئیس سابق هیات مدیره‌ی خانه سینما رفت.

فرهاد توحیدی در پاسخ به این سوال ایسنا که شهرداری قرار بود ساختمانی به خانه سینما بدهد،یادآور می‌شود: بنا بود که شهرداری در بخش نوسازی خانه سینما به این نهاد صنفی کمک بکند اما در جلسه‌ای که چند سال قبل با آقای قالیباف داشتیم و هنرمندان رشته‌های مختلف حضور داشتند، ایشان اعلام کردند که تنها می‌توانند مکان‌هایی را در منطقه 12 در اختیار اصناف بگذارند بنابراین آن مکان‌ها مناسب ما نبود و در نهایت هم کمکی در جهت بازسازی خانه سینما نشد.

او درباره‌ی باغ "امیر احمدیه" که به "باغ موزه هنر" تغییر نام داده و مدتی در اختیار خانه سینما بود نیز می‌گوید: این مکان 7-8 سال در اختیار خانه سینما بود و در آن زمان حدود 400 میلیون نیاز داشتیم تا آن را بازسازی کنیم ولی در دوره مدیرعاملی آقای سید ضیا هاشمی در خانه سینما به دلیل اینکه این بودجه را خانه سینما نداشت، این ساختمان را به شهرداری پس دادیم.

توحیدی در ادامه یادآور می‌شود: در هیات مدیره دهم که آقای میرکریمی رییس آن بود،پیگیری شدند تا این مکان دوباره بازگردد اما "باغ امیر احمدیه" در آن مقطع به باغ موزه هنر تبدیل شده بود و دیگر نمی‌توانست در اختیار خانه سینما قرار بگیرد بنابراین شهرداری به جای آن ساختمان وصال را که این روزها خانه سینمای 2 است به اصناف سینمای ایران داد.این ساختمان بازسازی و بخشی از اصناف خانه سینما در آن مستقر شدند.

رئیس پیشین هیات مدیره‌ی خانه سینما در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا مطرح می‌کند: ساختمان خیابان "بهار" از نظر ما ارزش موزه‌ای دارد چون این ساختمان که در آن استودیوی "ایران فیلم" قرار داشت برای سینمای ایران، ساختمان خاطره‌انگیزی است و در آن سال‌ها باغی در آن بود که بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران در آن فیلمبرداری شدند و به نظر ما از این زاویه، ساختمان منحصر به فردی است و طبیعتا علاقه‌ای نداریم آن را از دست بدهیم چون ممکن است برای آن اتفاق ناخوشایندی بی‌افتد.

او با اشاره به تعمیرات این روزهای خانه سینما می‌گوید: به هر حال این ساختمان با توجه به اینکه دارای اشکالاتی بود، کم کم نواقص آن در حال برطرف شدن است و دوستان دارند،بازسازی درستی انجام می‌دهند. اما به هر حال خانه سینما با وجود اصنافش نیازمند یک ساختمان بزرگ‌تری است که نیاز آنان را برطرف کند بنابراین این ساختمان (در خیابان سمنان) می‌تواند باقی بماند اما ستاد خانه سینما می‌تواند در مکان بهتری مستقر شود.

توحیدی یادآور می‌شود: طبق پیگیری‌ها قرار بود ساختمانی در خیابان "ایتالیا" که جزو میراث‌های معماری و مدرن آغاز دهه 30 است، از سوی وزارت کار به خانه سینما تعلق بگیرد و قول‌هایی هم داده شد که امیدواریم آن ساختمان به زودی به سینمایی‌ها تعلق بگیرد تا کمی از بار ساختمان خیابان بهار کاسته و اصناف فضای بیشتری برای فعالیت داشته باشند.

به گزارش ایسنا،باوجود صحبت‌های مطرح شده باید امیدوار بود، وعده‌ی وزارت کار تحقق پیدا کند و ساختمانی مناسب در اختیار اصناف سینمای ایران قرار بگیرد.

همچنین در حالی این روزها خانه سینما مراحل تعمیر را سپری می‌کند که مجمع عمومی خانه سینما 18 اسفند ماه برگزار می‌شود.

مجمع عمومی خانه سینما با استناد به مواد17، 19،18 و 20 اساسنامه خانه سینما با حضور نمایندگان و بازرسان تشکل‌های سینمایی عضو ، راس ساعت 17 روز سه شنبه هجدهم اسفند ماه در تالار زنده‌ سیف‌الله‌داد برگزار می‌شود.

استماع و رسیدگی به گزارش عملیاتی مالی هیأت مدیره و بازرس ، اصلاح آیین‌نامه شورای داوری ، پذیرش عضویت قطعی کانون پخش کنندگان سینمای ایران و انتخاب بازرس جدید خانه سینما از اهم موارد دستور جلسه این مجمع عمومی است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 3 اسفند 1394، کدمطلب: 94120301583، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین