پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
دیروز طی مراسمی طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری کشور با حمایت دولت آغاز به‌کار کرد

شعار سال: به‌زودی 2هزار واگن مترو وارد ناوگان حمل ونقل شهری می‌شود تا ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور کاهش یابد. بر این اساس دولت، خود برای نوسازی کامیون‌ها، تاکسی‌ها و وانت‌های شهری آستین بالا زده تا دامنه خطرات ایمنی و زیست‌محیطی را از شهرهای کشور دور کند. در این طرح که با عنوان «نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری کشور» آغاز شده، خرید ٢هزار واگن توسط دولت و شورای اقتصاد به تصویب رسیده است. همچنین حدود ۶۵۰ واگن در هفته جاری به مناقصه گذاشته می‌شود تا سفارش‌های مورد نیاز تامین شود. به گزارش همشهری، در این زمینه سامانه www.taxiholding.ir فعال شده و مراحل نوسازی در 9بخش آن انجام می‌شود. این بخش‌ها شامل نوسازی خودروهای آتش‌نشانی، نوسازی کامیون‌ها، نوسازی و توسعه وانت، نوسازی و توسعه تاکسی و ون و نوسازی مینی‌بوس می‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ظهر دیروز درحاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت حمل‌ونقل درون و برون شهری و با توجه به سیاست‌هایی که رئیس‌جمهور ابلاغ کرده‌اند و به جد حامی آن هستند تلاش شده تامین منابع از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت و از طریق بانک‌ها و خودروسازان صورت بگیرد. به گفته او، نوسازی امر مهمی است و امروز با هماهنگی و همکاری‌ای که بانک‌ها به‌عنوان تامین‌کننده منابع و اتحادیه اتوبوسرانی و به‌ویژه شهرداری‌ها با یکدیگر داشتند بخشی از اتوبوس‌ها، کامیونت‌ها و خودروها تحویل داده شد و این طرح در قالب این مشارکت دستگاه‌ها اجرایی شده است. وزیر کشور تأکید کرد: طرح خاص و ابلاغی رئیس‌جمهور در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌زودی اجرایی می‌شود. رحمانی فضلی با ابراز امیدواری از اینکه دولت تعهد خود را به شهرداری‌ها به سرعت انجام می‌دهد تا بتوان امر نوسازی را تسریع کرد، گفت: برای امر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال سهمیه مشخصی درنظر گرفته شده است که طبق آن عمل می‌شود.

 وی در پاسخ به این سؤال که متروی اهواز چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید اظهار داشت: زیرساخت‌های مترو در آن شهر در حال انجام است و هنوز به اتمام نرسیده و با توجه به مشکلاتی که در زمینه پیمانکاری بوده این تأخیرها به‌وجود آمده است بنابراین پس از تکمیل زیرساخت‌های مترو در اهواز که اعلام شده سال آینده به پایان می‌رسد واگن‌های مورد نیاز آن تامین می‌شود. تحویل 286 اتوبوس به ناوگان عمومی تا پایان اسفند‌ماه 286اتوبوس تحویل ناوگان شهری کشور خواهد شد و 144اتوبوس و 68مینی‌بوس نیز آماده تحویل به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور است. این خبری بود که محمدعلی افشانی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور داد و گفت: موضوع جدیدی در شهرسازی به نام شهر زیست پذیر آغاز شده که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آن داشتن هوای سالم است؛ یعنی مردمی که در شهر زندگی می‌کنند باید از هوای سالم برخوردار باشند. همچنین بخش دیگری از آن رفاه مردم است که هر روز بیشتر می‌شود و یکی از مهم‌ترین مسائل رفاهی دسترسی آسان و ارزان به حمل‌ونقل عمومی است. در سال جدید رئیس‌جمهور، حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود در این دوران باقیمانده اعلام کردند و حمایت جدی از موضوع حمل‌ونقل عمومی خواهند داشت. همچنین به دستور وزیر کشور یکی از اولویت‌های مهم وزارت کشور بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور است که این بهبود در 2 بخش حمل‌ونقل بار و مسافر است. براساس برنامه تنظیم شده طی سال آینده 21هزار خودروی ویژه بار تحویل داده می‌شود و تسهیلات بانکی و «مابه‌التفاوت» نرخ بهره پرداخت شده و قراردادهای بانکی نیز منعقد شده است.

 بدین‌ترتیب تا پایان سال، 286اتوبوس تحویل داده خواهد شد و امروز نیز 144اتوبوس و 68مینی بوس آماده تحویل است و تلاش‌ دولت بر این است که سال‌جاری قدم‌های مهمی در این حوزه بردارد. کمک قانون به ناوگان عمومی در قانون برنامه توسعه و در 2 تبصره 4و 5تسهیلات خوبی برای بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی و قطار شهری دیده شده است. در تبصره 5، 55هزار میلیارد ریال اجازه فروش اوراق مالی به شهرداری‌ها داده شده که از این محل برای خطوط مترو، قطار شهری و حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده تا بتوانند با فروش اوراق مالی در جهت بهبود این ناوگان اقدام کنند. در حقیقت دولت بیش از 1300میلیارد تومان کمک بلاعوض به این حوزه و در بخش حمل‌ونقل عمومی در سال 97خواهد کرد و باید شهرداران نیز در این خصوص تلاش کنند و در نیمه اول سال کل این اوراق فروخته شود. همچنین 2میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی مطابق تبصره 4برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است که 15درصد آن توسط شهرداری‌ها تامین می‌شود و مابقی نیز باید از طریق فاینانس تامین شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه  همشهری ، تاریخ انتشار 6اسفند 96، کدمطلب:7784، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین