پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۱۲۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
رئیس‌جمهوری روز گذشته در سی‌ویکمین جشنواره خوارزمی با تأکید بر اینکه علم، دانش و هنر مرز نمی‌شناسد، عنوان کرد: «برخی در دوره‌ای می‌خواستند علوم بورژوایی و سوسیالیستی ایجاد کنند، اما موفق نشدند، چراکه علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. امروز ما در کشور خود جناح‌بندی داریم، اما نمی‌توان گفت که علم ریاضی اصولگرایان یا علم ریاضی اصلاح‌طلبان، چراکه علم حد و مرزی نمی‌شناسد و جبر، ریاضی و الگوریتم در همه جا یکی است».

شعار سالرئیس‌جمهوری روز گذشته در سی‌ویکمین جشنواره خوارزمی با تأکید بر اینکه علم، دانش و هنر مرز نمی‌شناسد، عنوان کرد: «برخی در دوره‌ای می‌خواستند علوم بورژوایی و سوسیالیستی ایجاد کنند، اما موفق نشدند، چراکه علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. امروز ما در کشور خود جناح‌بندی داریم، اما نمی‌توان گفت که علم ریاضی اصولگرایان یا علم ریاضی اصلاح‌طلبان، چراکه علم حد و مرزی نمی‌شناسد و جبر، ریاضی و الگوریتم در همه جا یکی است».

حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به انجام تلاش‌هایی برای دسته‌بندی علوم مختلف در کشور، گفت: «عده‌ای در کشور ما سال‌ها تلاش کردند تا فیزیک، شیمی و ریاضی را اسلامی کنند اما مقصود این افراد چیست. در این زمینه تاکنون پول‌ها و زمان‌های زیادی صرف شده است. برخی فکر می‌کنند باید علوم را با عنوان علومی که با دین ارتباط دارد یا علومی که ضد دین هستند، تقسیم کرد. حتی برخی بر این باور بودند که باید علوم را به علوم سنتی و علوم جدید تقسیم کنیم، این افراد علوم جدید را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند به دانشگاه نیازی ندارند و هرآنچه نیاز دارند از حوزه تأمین می‌شود. این افراد حتی پزشکی مبتنی بر داروهای شیمیایی را نیز قبول نداشتند و تأکیدشان بر طب سنتی بود اما امروز دیگر این تفکر در جامعه ما طرفداری ندارد».

او با بیان اینکه عده‌ای می‌خواستند ثابت کنند که همه علوم ریشه در اسلام دارد، گفت: «عده‌ای به دنبال آن بودند تا هر علمی که پیدا می‌شد یک آیه و روایات می‌آوردند و می‌گفتند ریشه این علم در اسلام است. این در حالی است که این سخن صحیح نیست و خود پیامبر نیز می‌فرمودند که علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد».

علم برای سلطه‌گری، اسلامی نیست

رئیس‌جمهور با انتقاد از انجام برخی تقسیم‌بندی‌ها در علوم مختلف، عنوان کرد: «متأسفانه تقسیم‌بندی‌ها و تلاش‌هایی داشته‌ایم که مؤثر و مفید نبوده است. در این زمینه اینکه بگوییم علم شیمی از قرآن شروع شده یا این‌گونه نبوده، نه بر عظمت دین افزوده می‌شود و نه از آن کم می‌شود؛ چراکه دین گستره بلندی برای هدایت انسان در مسیر درست‌کاری دارد و همه علوم در ذیل تفکر بلند تعریف می‌شود».

روحانی با تأکید بر اینکه علم زیاد و دانایی موجب قدرتمندترشدن می‌شود، گفت: «این تفکر که علم برای سلطه‌گری بر دیگران است و ما به دنبال علم و دانشی باشیم که دیگران را استثمار و استعمار کنیم و به آنها مسلط شویم و ایده یا فرهنگ خود را بر آنها تحمیل کنیم از باب هدف، علمی اسلامی نیست. علم اسلامی علمی است که در خدمت انسان باشد و دارای اهدافی نظیر ساخت دنیا و روابط صحیح میان انسان و کمک به بشریت و دورکردن غم و درد و رنج از ایمان باشد».

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تقسیم‌بندی‌هایی که پس از انقلاب در جامعه ما رخ داد، خیلی دقیق نیستند، گفت: «به نظر من تفاوت علم اسلامی و علم غیراسلامی به‌ویژه در علوم انسانی تنها در اهداف آنها است وگرنه علوم هر دو یکی است».

باید سخت‌گیری‌ها کنار رود تا بتوان با دنیا تعامل کرد

روحانی با تأکید بر لزوم آزادی در پژوهش علم و دانشگاه، افزود: «اگر می‌خواهیم علم و دانش ما پیشرفت کند، باید محیط‌های علمی‌مان برای پژوهش محیطی آرام باشد و اساتید باید در محیطی آزادانه نظرات علمی خود را مطرح کنند».

او با تأکید بر اینکه دانشگاه جایی نیست که اساتید بخواهند وارد مسائل سیاسی شوند، بلکه محل بحث و طرح موضوعات سیاسی در احزاب است، عنوان کرد: «اساتید باید در علوم مختلف از جمله حقوق و علوم سیاسی هر آنچه نظرشان است و به آن رسیده‌اند را آزادانه بیان کنند. در این زمینه اگر این اساتید ذره‌ای خود را سانسور کردند معلوم می‌شود که ما مشکلاتی داریم».

روحانی بر لزوم همکاری و تعامل علمی با کشورهای دیگر تأکید کرد و گفت: «باید در رشته‌های مختلف علم و دانش با دنیا تعامل کنیم و این حرف نادرست است که ما به اساتید، پژوهشگران و جوانان خود همیشه مشکوک باشیم. اساتید، پژوهشگران و دانشگاهیان همگی افرادی هستند که به کشور خود علاقه دارند. سخت‌گیری‌های بیجا باید کنار برود تا تعامل با دنیا صورت بگیرد، اگر تعامل خوب با دنیا و مراکز تحقیقاتی داشته باشیم و پروژه‌های مشترکی تعریف کنیم، می‌توانیم سریع‌تر به نتایج موردنظر خود دست یابیم».

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرینی حرکت کنند، عنوان کرد: «تاکنون می‌گفتیم که دانشگاه‌ها باید پژوهش‌محور باشند. این موضوع همچنان مورد توجه است و دانشگاه‌ها باید خلاقیت و ابداع را ایجاد کنند اما امروز شرایط به‌ گونه‌ای است که باید این تعبیر را تغییر دهیم؛ دانشگاه‌های ما به خاطر مشکلاتی که در زمینه بی‌کاری در جامعه وجود دارد، باید کارآفرین باشند».

او گفت: «به‌عنوان مسئول اجرائی کشور اگر تصمیم‌گیری در این زمینه را به من واگذار کنند به دانشگاهی امتیاز خواهم داد که همه فارغ‌التحصیلان آن بعد از دو سال بی‌کار نباشند. اگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پس از چهار سال همچنان بی‌کار بودند، معلوم است که اشکالی در کار وجود دارد. به نظر من سازمان برنامه و بودجه در سال‌های آینده باید بر مبنای میزان کارآفرینی به دانشگاه‌ها بودجه بدهد».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه شرق ، تاریخ انتشار 6اسفند 96، کدمطلب: 162981 ، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین