پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
پروژه قطار ایذه-اهواز که یکی از فازهای راه آهن بختیاری محسوب می شود چندین سال است که به وعده انتخاباتی تبدیل شده است، از دوره هفتم گرفته تا دوره نهم و هیچ بعید نیست که چندین دوره دیگر نیز ادامه داشته باشد.

شعارسال: پروژه ساخت راه آهن ” اهواز- ایذه- لردگان- شهركرد- اصفهان ” موسوم به راه آهن بختیاری چندین سال است که توسط نمایندگان دوره های مختلف و مسئولین وعده داده شده و هم اکنون به یکی از مطالبات عمومی مردم منطقه از دولت یازدهم تبدیل شده است.

*حمل و نقل ريلی الفبای توسعه پايدار

راه‌آهن به عنوان شريان ارتباط مؤثر، جايگاه ويژه‌ای در رشد و توسعه اقتصادی تمامي كشورهای دنيا دارد. قابليت توان حمل بار انبوه و جابجايی مسافر و صرفه‌جويی در مصرف انرژی و ايمنی بسيار بالا و پيشگيری در آلودگی محيط زيست از اهميت خاصی برخوردار است.

نقش اساسی و كليدی حمل و نقل در رشد اقتصادی و توسعه پايدار از دو بعد توسعه ملی و قيمت تمام شده كالا قابل بررسی است و يكی از اهرم های توسعه ملی، توجه به عوامل زيرساختی است كه در رأس آنها شبكه سراسری حمل و نقل ريلی قرار دارد.

شبكه ريلی از نخستين سالهای قرن حاضر يكی از اساسی ترين جابجايی كالا و خدمات به حساب آمده و بسياری از كشورهای جهان، تحول بنيادی اقتصادی خود را مديون اين ابزار كارآمد هستند.

*رویای عبور خط آهن از شهرستان ایذه

شنیدن جمله "راه آهن ایذه” برعکس آنچه بسیار جذاب و خوشحال کننده به نظر می‌رسد در نگاه اول هیچ شور و شوقی در دل مردم ایجاد نمی کند و تنها به یاد همه هزاران هزار وعده ای می افتیم که تا کنون دراین زمینه شنیده ایم و یاد آن افتادم که سالها بود مسئولین مختلف از راه آهن ایذه صحبت می کردند در حالی که حتی مسیرش هم بر روی نقشه به درستی مشخص نشده بود.

در این سال ها صحبت از راه آهن ایذه تنها به یک شعار تبلیغاتی پشت تریبون برای عده ای از مسئولان تبدیل شده و یاموضوع نامه نگاری های بی حاصلی که در همه آن نامه ها سر از بایگانی های وزارت راه وترابری یا اداره راه ایذه در می آورد.

*گوشه ای از وعده های مسئولین در خصوص راه آهن ایذه در ۶سال اخیر

روزنامه جام جم > دی ماه سال ۱۳۸۸

وزير راه: مطالعات راه آهن اهواز- چهارمحال -اصفهان به پايان رسيد

وزير راه و ترابری گفت: مطالعه پروژه راه آهن اهواز چهارمحال و بختياری- اصفهان كه از شهرستان ايذه در استان خوزستان عبور می كند، به اتمام رسيده است.

حميد بهبهانی در سفر به خوزستان، اظهار كرد: مهم ترين كار در منطقه خوزستان عبور راه آهن برقي اهواز ايذه چهارمحال اصفهان است كه هم اكنون با اتمام مرحله مطالعه، براي اجرا به كميسيون ماده ۳۲ ارسال شده است.

وی ادامه داد: با باز شدن مسير ايذه به چهارمحال و بختياری اين شهرستان از بن بست خارج شده است.

علیرضا دهقان، نماینده مردم ایذه و باغملک در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی

يکشنبه ۱۷ مرداد۱۳۸۹

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد پروژه ی مهم و و ملی راه آهن برقی خوزستان چهارمحال بختیاری و اصفهان گفت: این پروژه جزء طرح های هر سه استان است که در سفرهای هیئت دولت به این استانها مصوب شده و احساس کردیم تعلل هایی در این زمینه صورت می گیرد که با ارسال نامه ای با امضاء ۴۱ نماینده سه استان و همچنین جذب امضاء دکتر حدادعادل، آقاتهرانی و آقایی رئیس کمیسیون عمران به وزیر راه بر اجرایی شدن هر چه سریع تر آن تاکید کردیم.

دهقان افزود: دولت می گوید شروع این پروژه سال ۹۰ است ولی اگر سرمایه گذار تمایل به سرمایه گذاری داشته باشد، دولت آمادگی دارد تا این پروژه ی ملی زودتر هم اجرایی شود و فعلاً هم به دنبال سرمایه گذار هستیم که ان شاء الله در همین امسال کلنگ این پروژه به زمین زده می شود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب

يکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹

مدیرکل راه‌آهن جنوب اظهار امیدواری کرد عملیات اجرایی احداث راه‌آهن اهواز ایذه اصفهان (موسوم به طرح راه آهن بختیاری) از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز شود.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جنوب، علیرضا احتشامی با اعلام این خبر، افزود: کار مطالعات طرح احداث راه‌آهن اهواز ایذه اصفهان مراحل پایانی خود را می‌گذراند و تا اتمام سال جاری به پایان خواهد رسید. بر اساس مطالعات انجام شده این خط راه‌آهن، ۵۳۵ کیلومتر طول خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این طرح موجب رونق اقتصادی استان خوزستان و چهارمحال بختیاری و شهرستان‌های واقع در مسیر این راه‌آهن خواهد شد، خاطرنشان‌کرد: با بهره‌برداری از این طرح بیشتر صنایع استان خوزستان که حدود ۷۰ درصد بارهای ریلی را در این استان تشکیل می‌دهند، به راحتی می توانند از این محور،محصولات خود را به اصفهان انتقال خواهند داد.

علیرضا احتشامی ادامه داد: احداث خط راه‌آهن اهواز ایذه اصفهان، فاصله ریلی اصفهان اهواز را هزار کیلومتر کمتر می‌کند. در حال حاضر طول این مسیر حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است.

مدیرکل راه‌آهن جنوب بیان‌کرد: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای خط دیزلی این محور حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال و برای خط برقی آن حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال است. براساس پیش‌بینی‌ها، ساخت این راه‌آهن به پنج سال زمان نیاز دارد.

مديركل راه‌آهن جنوب:

21 ارديبهشت ۱۳۹۰

مديركل راه‌آهن جنوب به خط‌آهن اهوازايذهاصفهان اشاره كرد و گفت: احداث اين خط‌آهن از نان شب نيز واجب‌تر است و اگر قرار باشد برای احداث اين خط آهن به مردم فشاری وارد شود آن‌ها بايد اين رياضت را تحمل كند. احداث اين خط آهن برای آينده كشور بسيار موثر خواهد بود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان:

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان اهمیت پروژه راه‌آهن مسیر اهواز ایذه شهرکرد را بالا دانست و گفت: این پروژه دستور صریح ریاست جمهوری را هم در سفر استانی به شهرکرد و هم در جلسه هیأت دولت دارد و باید محقق شود.

حجت الله درویشپور، نماینده فعلی مردم ایذه و باغملک

"راه آهن خوزستان به چهارمحال بختیاری احداث می‌شود”

13 تير ۱۳۹۳

حجت الله درویش‌پور ، اظهار کرد: راه آهن خوزستان به چهارمحال بختیاری احداث می‌شود.

وی افزود: بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و یک شرکت خصوصی توافق ایجاد کردیم که راه آهن خوزستان به چهارمحال بختیاری را احداث کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این کار پروژه عظیمی است تصریح کرد: احداث راه آهن خوزستان به چهارمحال بختیاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار و نیاز دارد.

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یک شرکت خصوصی قبول کرده که آن را انجام دهد و تفاهم نامه‌ای نیز با راه آهن امضا کرده که اگر موانعی ایجاد نشود کار آن آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که کار ساخت راه آهن خوزستان به چهارمحال بختیاری چه موقع آغاز می‌شود گفت: هنوز به صورت قطعی زمانی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته نشده ولی برای اجرای آن تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده است.

درویش‌پور درباره مسیر راه آهن خوزستان به چهارمحال بختیاری نیز بیان کرد: مسیر آن از اهواز آغاز می‌شود و از شهرهای هفتگل، باغ ملک، ایذه و دهدز می‌گذرد و پس از آن به استان چهارمحال بختیاری می‌رسد.

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تفاهم نامه انجام مطالعات راه آهن خوزستان به چهارمحال بختیاری امضا شده و بعد از آن نیز کار اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

با اجرای خط راه آهن ایذه وباغملک جان تازه ی خواهد گرفت

۲۳ آبان ۱۳۹۳

دکتر درویش پور نماینده مردم ایذه وباغملک درمجلس شورای اسلامی ضمن بیان این افزود ایذه باغملک و دهدز دارای استعدادهای بالقوه وبی نظیری ازنظر توسعه رونق صنعتی کشاورزی وهمچنین توسعه صنعت گردشگری بر اساس جاذبه های بی نظیرتفریحی و آثار باستانی می باشد.

برهمین اساس طی دوسال گذشته جلسات وپیگیری های موثری با وزارت راه شهرسازی وسایر دستگاهای مرتبط صورت گرفته است که خوشبختانه طرح احداث مسیر راه آهن اهواز اصفهان باعبور از باغملک، ایذه، دهدز تصویب وطراحی مسیر نیز به اتمام رسیده وهمچنین اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این طرح نیز در بودجه مقدور گردید بر همین اساس قرار است وزارت راه شهرسازی پس از طی مراحل قانونی عملیات ساخت راه اهن راظرف پنج سال اجرا وتکمیل نماید.

دکتر درویش پور در ادامه افزود که با توجه به صعوبت در این مسیر تصویب اجرای این طرح یک حرکت تاریخی درشکوفایی اقتصاد وگردشگری وهمچنین کاهش میزان حوادث وتصادفات مسیرباغملک ایذه اصفهان خواهد بود واظهار امیدواری کرد تا یک سال آینده عملیات ساخت آن آغازگردد.

مدیرکل راه آهن جنوب

عبدالکریم درویش زاده روز شنبه ۵ , دی, ۱۳۹۴ در همایش هفته حمل و نقل در میهمانسرای ترن اهواز گفت: اعتبارات طرح های عمرانی راه آهن جنوب معادل کل اعتبارات عمرانی استان خوزستان می باشد.

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: موضوع احداث خط آهن اهواز- رامهرمز- ایذه اصفهان پیگیری می شود ولی مهمترین چالش این طرح تامین اعتبار آن است.

وی برآورد اجرای این طرح را یکصد هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح باید اعتبارات ملی تخصیص یابد و وزارت راه و شهرسازی پیگیر باشد.

وی گفت:اجرای این طرح ملی می تواند ارتباط ریلی خوزستان با استان های مرکزی کشور را تسهیل کند و تحولی در صنعت حمل و نقل ریلی استان ایجاد نماید.

این مصاحبه و اخبار بخش بسیار کوچکی از وعده های مسئولین از سال ۸۸ تاکنون در خصوص ساخت راه آهن اهواز ایذه بوده است، براستی که اگر مسئولین در طول این چند سال به جای دادن وعده، به جد پیگیر این موضوع می شدند، و کار اجرایی آن آغاز می شد، شاید امروز "جاده مرگ” وجود نداشت.

شاید کسانی که در طول این چند سال در محور ایذه اهواز براثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند، هم اکنون در کنار خانواده شان در حال گذران زندگی بودند، شاید اینهمه خانواده از هم نمی پاشید، شاید این همه کودک یتیم نمی شد، و هزاران شاید دیگر. . . که اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم جز حق الناس در آن مشاهده نمی کنیم، واژه ای که غریب ترین بود و در بین وعده ها تلف شد.

حال باید نشست و دید این وعده ها تا کی ادامه خواهد داشت و آیا مردم ایذه بالاخره روزی صدای سوت قطار را خواهند شنید؟ و یا اینکه وعده و وعید ها همچنان مجالی برای شنیدن صدای سوت قطار خواهد گذاشت!

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری رهیاب، تاریخ انتشار: 19دی1394، کدخبر: 92474: www.tnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین