پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۲۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
شهرستانی گفت: منظور از این آمار این است که یک میلیون نفر استخدام شده‌اند و تعداد شاغلین بالارفته است. ایجاد اشتغال با یک برنامه ریزی صورت می‌گیرد، اما باید پرسید منظورشان از ایجاد شغل چیست؟

شعار سال: دکتر حمید شهرستانی اقتصادان و استاد اقتصاد دانشگاه اوهایوی آمریکا در واکنش به گزارش مرکز آمار مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در مدت نه ماه اظهار کرد: منظور از این آمار این است که یک میلیون نفر استخدام شده‌اند و تعداد شاغلین بالا رفته است. ایجاد اشتغال با یک برنامه ریزی صورت می‌گیرد، اما باید پرسید منظورشان از ایجاد شغل چیست؟

وی افزود: بازی با ارقام و آمار خیلی متنوع و گسترده است و با این مسائل خیلی راحت می‌توان با این ارقام بازی کرد. صرف اینکه گفتند ما شغل ایجاد کردیم کافی نیست، آیا منظور از ایجاد شغل این هست که این مقدار شغل به وجود آمده یا شغل های موقت دائمی شدند ؟

این اقتصاددان گفت: ایجاد شغل امکان پذیر است اما در چه بخش هایی؟ می‌تواند در بخش های خصوصی و دولتی و خدماتی و فصلی باشد. در مقطعی بخاطر تغییرات فصلی تعدادی از افراد می روند سرکار، اما این به آن معنی نیست که شش ماه دیگر هم سرکار باشند، ممکن است چند ماه دیگر دوباره بیکار شوند.

شهرستانی گفت: این تعبیر که ایجاد یک میلیون شغل به معنای این است که یک میلیون نفر بیکار بودند و الان سرکار رفته‌اند و شغل دایم دارند به این راحتی نیست و بدین معنا نباید تعبیرش کنیم. اینکه بگوییم یک میلیون فرد بیکار بودند و کار پیدا کردند بدین معنا نیست که از حالا به بعد باید امنیت شغلی داشته باشند، زیرا ممکن است در ماه های آینده بیکار شوند.

این اقتصاددان گفت: بخش خصوصی مانند بخش دولتی نیست، اگر شغلی ایجاد شود، آمارش مشخص می‌شود. مثلا معلوم می‌شود که در سه ماه اول امسال چند نفر به تعداد شاغلین اضافه شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بحث اشتغال جزئیات خاصی دارد. مثلا آمار بیکارانی که برای گرفتن بیمه بیکاری به وزارت کار مراجعه می‌کنند مشخص است. ممکن است بعد از مدتی به دلایلی تعداد این افراد کم شود و دیگر به وزارت کار مراجعه نکنند. به سادگی نمی‌توان کاهش مراجعه به وزارت کار برای گرفتن بیمه بیکاری را به عنوان ایجاد شغل در نظر گرفت. نمی‌توان از این طریق گفت یک میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم.

شهرستانی بیان کرد: ایجاد یک میلیون شغل در نه ماه عجیب نیست. با برنامه ریزی می‌توان به این آمار رسید. در شش ماه اول سال بخش ساختمان از رکود خارج شد. بنابراین می‌توان نظرات تعداد افراد زیادی را جلب کند. اگر یک میلیون نفر وارد بازار کار شده باشند باید شاهد افزایش شغل افراد باشیم. بنابراین باید از مسئولین امر پرسید آیا این میزان شغل فصلی و موقت بوده است؟ در چه بخشی صورت گرفته است؟ به صورت خالص ایجاد شده یا به صورت ناخالص بوده است؟ آیا یک میلیون شغل خالص است یا افراد شاغل هم بیکار شده اند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نود اقتصادی، تاریخ 6 اسفند 96، کد مطلب: 2111703: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین