پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۸۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد: تا ۱۵ اسفند دستورالعملی مشخصی به فرماندهان یگان حفاظت میرات فرهنگی ابلاغ می‌شود تا بتوانیم فرصت ارتکاب جرم دربناهای تاریخی در نوروز را کاهش دهید.

شعارسال:فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد: تا ۱۵ اسفند دستورالعملی مشخصی به فرماندهان یگان حفاظت میرات فرهنگی ابلاغ می‌شود تا بتوانیم فرصت ارتکاب جرم دربناهای تاریخی در نوروز را کاهش دهید.

 سردار امیر رحمت الهی در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران میراث فرهنگی که دوشنبه ۷ اسفند در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، تاکید کرد: اصولا خدمات دستگاه‌ها به صورت برجسته با استفاده از حداکثر نیروی انسانی در ایام خاص مانند نوروز انجام می‌شود، به گونه‌ای که نیروی انتظامی اقدامات خود در نوروز را "عملیات نوروزی" می نامد.

به گفته او تهیه دستورالعمل برای کاهش ارتکاب جرم در نوروز از مهمترین اقدامات این یگان است.

وی با بیان این که همه یگان‌های حفاظت در نوروز مکلف به آماده‌باش در حالت کلی هستند، تاکید کرد: این دستورالعمل تا ۱۵ اسفند به همه فرماندهان یگان حفاظت در سراسر کشور ابلاغ می‌شود و موضوع حفاظت از بناهای تاریخی و جلوگیری از تجاوز به محوطه‌ها نیز در این ایام مورد توجه قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: نیروی یگان حفاطت باید جلوه یک خدمت برجسته در تعطیلات نوروز باشد و تلاش کند تا فرصت‌های ارتکاب جرم را کاهش دهد.

*جرایم علیه میراث فرهنگی در حد جرایم امنیت ملی هستند

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که بین حفظ و نگهداری و معرفی میراث فرهنگی با توسعه گردشگری یک رابطه‌ی منطقی وجود دارد، گفت: یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی براساس اجرای دستورالعمل ابلاغی از سوی فرماندهی این یگان و معاونت میراث فرهنگی موظف به حفاظت از همه اموال فرهنگی است.

وی در ادامه با ارائه‌ی آماری اقدامات خود در طول سال گذشته، توضیح داد: 32 هزار اثر ثبت ملی شده، 22 اثر غیرمنقول ثبت جهانی، 31 یگان حفاظت با ساختار و تشکیلات مشخص و منسجم با دستورالعمل اجرایی وظیفه حفاظت از میراث فرهنگی را در کشور انجام می‌دهند.

او با بیان این‌که معتقدم مأموریت‌های یگان حفاظت چند وجهی است، ادامه داد: اماکن تحت پوشش مانند ساختمان و اموال منقول و غیرمنقول در یک بخش جنبه امنیتی دارند، چون قانون‌گذار جرایم علیه میراث فرهنگی را در حد جرایم امنیت ملی می‌داند و حتی شروع به جرم میراث فرهنگی در برخی موارد خود جرم تلقی می‌شود. حتی اگر موفق به انجام آن کار نشود. از سوی دیگر بخشی از مأموریت‌ها جنبه انتظامی دارند.

او با اشاره به وظایف نیروی یگان میراث فرهنگی در بناهای تاریخی اظهار کرد: در ایامی مانند نوروز شاید روزانه بالغ بر 20 هزار نفر از یک مجموعه تاریخی دیدن کنند که نیروهای یگان حفاظت موظف‌اند با رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع وظیفه کنترل را انجام دهند. این مأموریت‌ها به نوعی التزام بخشیدن است چون علاوه بر کنترل؛ تأمین امنیت و جلوگیری از خسارت به آثار تاریخی نیز در دستور کار قرار دارد. این‌ها نشان می‌دهد می‌توان مشابهت‌هایی بین مأموریت‌های نیروی انتظامی و یگان حفاظت قائل شد.

سردار رحمت‌الهی همچنین با بیان این‌که 253 پایگاه حفاظتی و 245 موزه کشور تحت پوشش حفاظت از این یگان هستند، ادامه داد: ‌در 11 ماه گذشته 57 هزار و 692 قلم شی از قاچاقچیان آثار تاریخی کشف، ضبط و تحویل مراجع قضایی شده است که 23 هزار و 727 قلم شیء مکشوفه‌ی اصل از این تعداد متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی و 26 هزار و 359 قلم شیء، آثار جعلی هستند که با توجه به اینکه افراد سعی در خرید و فروش این آثار جعلی به مردم و فریب آن‌ها داشته‌اند، خود یک جرم تلقی می‌شود.

او گفت: تاکنون هزار و 378 پرونده پیگیری شده در لیست کاری این یگان وجود دارد که 617 پرونده خوشبختانه به موقع انجام شده و به نتیجه رسیده‌اند و دو هزار و 423 نفر به عنوان مجرم دستگیر شده‌اند. همچنین 679 حفاری غیرمجاز اتفاق افتاده که مجرمان آن‌ها دستگیر شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که کشفیات آثار تاریخی نیز تاکنون 38 درصد افزایش داشته‌ است و میزان کشفیات مربوط به اشیای مکشوفه اصیل با 63 درصد رشد روبه رو بوده است، اظهار کرد: متاسفانه از یک دید باید گفت که با توجه به این آمار به نظر می‌رسد میل و گرایش مجرمان نسبت به پدیده حفاری‌های غیرمجاز کاهش پیدا نکرده است.

او همچنین از اسکورت 205 مورد انتقال آثار تاریخی به نقاط مختلف خبر داد و گفت: از این تعداد 12 مورد اسکورت خارجی بوده است، همچنین همه اسکورت‌ها را نمی‌توان در قالب برگزاری نمایشگاه‌های مختلف دانست، بنابراین گاهی اوقات این اسکورت‌ها براساس مرمت‌ها یا برخی اقدامات دیگر انجام شده‌اند.

حفاظت از میراث فرهنگی در متون اموزشی نیروی انتظامی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با بیان این‌که صرفا تعبیر این یگان از حفاظت، گماردن نیروی انسانی و فیزیکی در بناهای تاریخی نبوده است، به بیان رویکرد علمی این یگان در قبال حفاظت از آثار تاریخی پرداخت.

او با اشاره به اجرای یک تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم انتظامی به عنوان غنی‌ترین منبع در امور حفاظتی و امنیتی و اساتید مجرب در سال گذشته، اظهار کرد: در اجرای ماده هشت آئین نامه حفاظت از میراث فرهنکی مصوب «شاک» (شورای امنیت کشور) به عنوان مهمترین سند یگان حفاظت در امر حفاظت از میراث فرهنگی، یک جلد کتاب با نام «مدیریت انتظامی جرایم علیه میراث فرهنگی» تدوین و چاپ شده و به عنوان یک منبع آموزشی دراختیار قرار گرفته است.

سردار رحمت‌الهی به ماده هشت آیین‌نامه اشاره می‌کند که براساس آن نیروی انتظامی در متون آمورشی دانشجویان دانشگاه پلیس، موضوع و اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی را باید مورد توجه قرار دهد، افزود: 16 عنوان آموزشی به دانشگاه علوم انتظامی با هدف استفاده‌ی دانشجویان ارشد و دکتری با عنوان حفاظت از میراث فرهنگی مد نظر قرار گرفته است تا کارهای پژوهشی انجام و به عنوان منبع در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

«مشارکت همگانی،حفاظت اطمینان‌بخش، سرمایه اجتماعی است»

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه این یگان علاوه بر وظایف خود از ظرفیت‌های اجتماعی نیز استفاده می‌کند به پیگیری و تشکیل دفتر مشارکت اجتماعی از سال گذشته از سوی این یگان اشاره کرد.

سردار رحمت‌الهی ادامه داد: ایده مشارکت‌های اجتماعی سال گذشته مطرح و در ساختار یگان حفاظت از میراث فرهنگی ایجاد شد. همچنین جلساتی در استان‌ها و شهرهای مختلف با هدف سیاست‌گذاری در این زمینه برگزار و حتی از طریق زیرنویس‌های تلویزیونی در برخی استان‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب انجام شد. از سوی دیگر با دوستداران میراث فرهنگی نیز فکری‌های خوبی کردیم.

وی با تاکید بر این‌که یگان حفاظت میراث فرهنگی، ایده مشارکت اجتماعی را ساختارمند می‌کند، افزود: تقریبا ادبیات استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در مجموعه یگان حفاظت نهادینه شده است. شعار یگان حفاظت نیروی انتظامی نیز «مشارکت همگانی،حفاظت اطمینان‌بخش، سرمایه اجتماعی است» در نظر گرفته شده است.

او با بیان این‌که تایید می کنم متأسفانه هنوز تخریب‌ها در نقاط مختلف کشور ادامه دارد، اظهار کرد: این در حالی است که اگر مُر قانون همه جا حاکم باشد، دیگر شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

*قانون برای همه یکسان است، حتی تولیت شاهچراغ یا اوقاف شهرری

وی با اشاره به تخریب‌هایی که در بافت تاریخی شیراز و حتی امامزاده عبدالله شهرری در حال انجام است، گفت: به نظر می رسد تعبیر دیگری در اداره اوقاف وجود دارد در حالی که براساس نص صریح قانون، تشخیص ماهیت فرهنگی تاریخی آثار با سازمان میراث فرهنگی باید مدنظر باشد و اگر دستگاهی قصد تخریبی را دارد حتما باید با میراث فرهنگی هماهنگ کند. اینکه قانون‌گذار از کلمه هر کس استفاده کرده یعنی همه نهادها و دستگاه‌های دولتی نیز شامل آن می‌شوند.

او ادامه داد: اینکه تولیت آستان شاهچراغ با میراث فرهنگی همکاری نمی‌کند و حتی از ورود مأموران میراث فرهنگی به محوطه‌های تحت اختیارش جلوگیری می‌کند باید آن را در شورای تأمین استان مطرح و حل کنیم. باید متجاوزان تحت تعقیب قرار گیرند چون معتقدیم قانون برای همه یکسان است.

سردار رحمت‌اللهی در پاسخ به پرسش ایسنا که تخریب‌ها در شیراز متعلق به یک سال یا چند ماه گذشته است، چرا باید به تازگی این اتفاق به شورای تأمین استان مربوط شود در شرایطی که در چند سال گذشته بخش زیادی از بافت تاریخی شیراز تخریب شده است، اظهار کرد: می‌دانیم که اتفاقات در بافت تاریخی شیراز پیشینه قبلی دارد. حتی یک بار دیگر آن در شورای تأمین استان مطرح شده بود. تصمیم گیری‌ها و اقدامات از بازدارندگی لازم برخوردار نبودند ولی تأکید می‌کنیم که نص صریح قانون وجود دارد و شفاف است و میراث فرهنگی از هر اتفاقی در این زمینه جلوگیری می‌کند.

او افزود: اگر همچنان از مأموران زبده استفاده کنیم تخریب ادامه دارد. وظیفه و واکنش سازمان با جدیت به مبادی مربوطه اعلام و آن را پیگیری می‌کنیم.

اعلام یک خط ارتباط سریع برای خطرات احتمالی میراثی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با بیان این‌که براساس اولویت‌های سال 97، باید یک خط ارتباط سریع برای اطلاع از وضعیت آثار تاریخی مشخص و به خصوص به خبرنگاران اعلام شود، افزود: باید زیرساخت‌ها ترمیم شود و رقم قابل توجهی به یگان حفاظت میراث فرهنگی پرداخت شود.

او گفت: زمانی که امکان دریافت تلفن سه رقمی برای برخی از دستگاه‌ها وجود داشت شاید میراث فرهنگی امکان پیگیری آن را نداشته است اما اکنون این کار را انجام می‌دهیم. این جزو ضروریات میراث فرهنگی است تا نخست زیرساخت‌هایمان را تامین کنیم.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 7 اسفند 96، کدخبر:96120703402،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
با توجه به اینکه در بسیاری از زمینه های توریسم و گردشگری به فرهنگ و شعور لازم نرسیده ایم بهترین ابلاغیه را اعلام فرموده اند
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
اگه یک دهم این هزینه ها ر در فرهنگسازی انجام میدادن الان این مشکلات رو نداشتیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین