پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۹۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
طرح جديد ترافيکي شهر تهران که پس از موافقت اوليه با مخالفت و ايراد از سوي پليس راهور و فرمانداري تهران مواجه شد، روز گذشته مجدد براي اصلاح ايرادات اعلام‌شده، در شوراي شهر تهران بررسي شد و در بسياري از موارد از شکل اوليه پيشنهادي خود عقب‌نشيني کرد و بسياري از سهميه‌هاي خاص را که مديريت شهري تصور مي‌کرد مي‌تواند آنها را به نام مقابله با رانت حذف کند، با تغييراتي اندک باقي ماندند.

شعار سال: طرح جديد ترافيکي شهر تهران که پس از موافقت اوليه با مخالفت و ايراد از سوي پليس راهور و فرمانداري تهران مواجه شد، روز گذشته مجدد براي اصلاح ايرادات اعلام‌شده، در شوراي شهر تهران بررسي شد و در بسياري از موارد از شکل اوليه پيشنهادي خود عقب‌نشيني کرد و بسياري از سهميه‌هاي خاص را که مديريت شهري تصور مي‌کرد مي‌تواند آنها را به نام مقابله با رانت حذف کند، با تغييراتي اندک باقي ماندند.

شوراي شهر تهران اعتراض فرمانداري تهران و آخرين نظرات هيئت تطبيق به مصوبه «تعيين نرخ عوارض تردد وسايل نقليه در محدوده‌هاي مرکزي شهر تهران» را بررسي و مجدد رأي‌گيري کرد. در شروع اين بررسي، دو عضو موافق و دو عضو مخالف درباره کليات تغييرات جديد صحبت کردند. محمود ميرلوحي در‌این‌باره گفت: اهداف اوليه اين طرح بر رفع ترافيک و آلودگي هوا تأكيد دارد. با تغييراتي که در مصوبه شورا صورت مي‌گيرد، موافق نيستم و بايد اصرارمان بر اجراي مصوبه تصويب‌شده قبلي باشد و تغييري در مصوبه خود ايجاد نکنيم. اين طرح در ميان اذهان عمومي بد مطرح شد؛ در‌حالي‌که اهداف اوليه اين طرح بر رفع ترافيک و آلودگي هوا تأكيد دارد و هدف چهارم آن درآمدزايي است. درآمدي که از طرح جديد به دست مي‌آيد، ٢٠ درصد افزايش نسبت به سال جاري خواهد داشت و اين نشان مي‌دهد به‌هيچ‌وجه هدف اصلي از اجراي اين طرح درآمدزايي نبوده است. سيدحسن رسولي نیز به‌عنوان يکي از مخالفان گفت: درباره خبرنگاران و عکاسان با اعمال ضريب يک‌دهم مخالفم و معتقدم نبايد هيچ فرقي ميان صنوف قائل شد. چرا بايد به کساني که نيازي به طرح ندارند، کارت‌ بليت مترو بدهيم؟ شورا بايد در مواضع خود بايستد و ثابت کنيم با هياهو در راهبرد خود که حذف رانت است، از پا نمي‌ايستيم. ما دنبال رضايت مردم هستيم نه رضايت عده‌اي. احمد مسجدجامعي هم در موافقت با تغييرات گفت: بخش زيادي از کار شورا را خبرنگاران انجام مي‌دهند. نظارت مهم‌ترين وظيفه شوراست و خبرنگاران بازوي شورا در اين امر هستند. شما ببينيد در موضوع تخريب قبور امامزاده‌ عبدالله، اين امر از زماني اهميت پيدا کرد که جامعه خبري وارد شد. در حوزه نظارت و سلامت محيط اداري و شهري خبرنگاران نقش‌آفرين هستند. در ادامه و پس از تصويب کليات، پيشنهادات شش‌گانه کميسيون عمران به بحث گذاشته شد. بر اساس لايحه شهرداري، قرار بود سه ماه بعد از اجراي طرح ترافيک جديد و پس از انجام بررسي‌هاي لازم براي محدوده زوج و فرد نيز به‌عنوان رينگ دوم، عوارض تعيين شود که کميسيون عمران شورا پس از بررسي پيشنهاد، حذف اين بند را ارائه داد و اين بند تصويب شد.

سهميه يا رانت

اعتراض هيئت تطبيق به بند مرتبط با دريافت عوارض در روزهاي با شاخص آلودگي ناسالم و حذف اين بند نیز مطرح شد و محمد عليخاني در موافقت با نظر کميسيون عمران و حمل‌ونقل مبني بر حذف اين بند گفت: اين عوارض براي کساني اتخاذ شده است که پيش از اين، دو عوارض ديگر را براي ورود به طرح ترافيک پرداخت کرده‌‌اند و اين عوارض سوم به‌شمار مي‌رود. شهروند در ابتدا براي ورود به طرح ترافيک صد هزار تومان پرداخت مي‌کند و سپس روزانه در حدود ٣٦ هزار تومان برای ورود به طرح ترافيک مي‌پردازد و اگر بخواهيم عوارض ديگري نيز به آن بيفزايیم، در واقع سه عوارض مي‌شود که شهروندان بايد براي ورود به طرح ترافيک پرداخت کنند و من موافق آن نيستم. برخي از اعضای مخالف با اين نظر، ازجمله آرش ميلاني و علي اعطا، معتقد بودند براي روزهاي آلوده و خاص لازم است سختگيري بيشتري شود. مخالفان در اين بند پيشتاز بودند و پيشنهاد رأي نياورد و شورا بر مصوبه قبلي خود پافشاري کرد. ديگر پيشنهاد کميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، رايگان‌شدن عوارض ورود به طرح ترافيک براي جانبازان بالاي ٢٥ درصد بود که با رأي اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيد. در‌اين‌باره اختلاف‌نظري وجود داشت و آن اين بود که اين سهميه طبق سنوات قبلي به کمتر از ١٠ هزار نفر از جانبازان پرداخت مي‌شود؛ درحالي‌که تعداد آنها بيش از صد هزار نفر است و همين موضوع به نوعي نارضايتي و اختلاف ايجاد مي‌کند. بهاره آروين دراين‌باره گفت:‌ پيشنهاد کميسيون باعث مي‌شود عده اندکي به صورت رايگان عوارض را پرداخت كنند و عده بسيار زيادي از دريافت سهميه باز بمانند و به نظر من مصوبه پيشين هم قانوني و هم به خير و صلاح اين اقشار بوده است؛ اما اين تبعات را هم دارد. سيدمحمود ميرلوحي درباره اين موضوع گفت: ٤٠٠ هزار جانباز در کشور وجود دارد که حدود يک‌سوم آنها در تهران زندگي مي‌کنند که حدود صد هزار نفر را شامل مي‌شوند و وقتي مصوبه اين‌گونه تغيير کند، در واقع ١٠ هزار جانباز مشمول سهميه رايگان شده و ٩٠ هزار نفر از دريافت سهميه باز مي‌مانند. او به زماني که در مجلس شوراي اسلامي قانوني را براي کمک به بنياد شهيد و امور جانبازان تصويب مي‌کردند، اشاره کرد و گفت: آن زمان اين نهادها و دستگاه‌هاي اجرائي اين‌قدر عريض و طويل و با اعتبارات بالا نبودند، ولي حالا بايد خودشان براي انجام وظايفشان پول بپردازند. اگر بنياد شهيد خود مسئول اين سهميه شود، موضوعات اصلاح مي‌شود؛ اما اگر قرار باشد فهرست ارائه کند، آنگاه مشکلات متعددي براي شهرداري به وجود مي‌آيد و همه اين سهميه‌بندي را مردم و جانبازان از چشم ما مي‌بينند. پورسيد آقايي، معاون شهردار تهران، در‌همين‌باره گفت: اگر به پيشنهاد پيشين پافشاري شود، مجددا اين وظيفه بر عهده شهرداري مي‌افتد و وضع به گونه‌اي مي‌شود که هم سهميه مي‌دهيم و هم با مشکل و تنش مواجه خواهيم شد. اعضاي شورا ضمن رأي‌دادن به پيشنهاد قبلي، پيشنهاد اصلاحي «افزايش مجوز ورود به طرح ترافيک خودروهاي حمل مسافر و بار تا سقف شش تن» به يک‌دهم را بررسي کردند. محمد عليخاني دراين‌باره گفت: هيئت تطبيق اين افزايش نرخ را مخالف سياست‌هاي دولت برشمرده است.

افشين حبيب‌زاده در موافقت با پيشنهاد کميسيون گفت: اين موضوع تأثير مستقيمي بر نرخ کرايه‌ها دارد و ما نمي‌توانيم از يک نرخ خاص بالاتر برويم. مصوبه شورا چندين برابر گذشته است و موجب مي‌شود کرايه‌ها افزايش يابد که مغاير نظر دولت بوده و فشار را بر مردم بيشتر مي‌کند. بهاره آروين در مخالفت گفت: اگرچه با اين تصميم نرخ عوارض افزايش مي‌يابد، ولي چون عرضه زياد مي‌شود، اتفاق زيادي در نرخ کرايه‌ها رخ نمي‌دهد و در حقيقت با اين کار مجوزها را افزايش داده و انحصار را خدشه‌دار مي‌کنيم. در نهايت پيشنهاد کاهش نرخ اين عوارض براي وانت‌بارها به تصويب نرسيد.

عليخاني درباره ديگر پيشنهاد کميسيون براي تأمين نظر هيئت تطبيق گفت: اين هيئت به دريافت عوارض کاميون‌ها براي ورود به محدوده طرح ترافيک اعتراض داشته که کميسيون عمران و حمل‌ونقل نيز با اين موضوع موافق است. کاميون‌ها هنگام ورود به شهر مسير مشخصي دارند و بر‌همين‌اساس عوارض از آنها دريافت مي‌شود، از‌اين‌روي دريافت مجدد عوارض از آنها قابل قبول نيست. اعضا روي اين موضوع با رويکردهايي که هيئت تطبيق داشته است بررسي و بحث کردند، ولي در نهايت اين پيشنهاد نيز رأي لازم را کسب نکرد. اعضاي شورا که دوباره زمان جلسه را براي ادامه بررسي تمديد کرده بودند دو پيشنهاد ديگر کميسيون را در دستور کار قرار دادند و سراغ پيشنهاد کاهش ضريب نرخ عوارض تردد بيماران خاص و معلولان جسمي - حرکتي به يک‌دهم و اختصاص سه درصد از مجوز‌هاي طرح ترافيک به اقشار خاص با ضريب يک‌دهم رفتند که خبرنگاران و عکاسان را نيز شامل مي‌شد و هر دو به تصويب رسيد. درباره اختصاص سهميه به بيماران خاص معترضي وجود نداشت اما درباره اختصاص سهميه براي خبرنگاران و تخصيص ضريب يک‌دهم حسن رسولي که از ابتدا مخالف اين تخفيف بود و مجددا مخالفت خود را اعلام کرد و گفت: ما بايد به سمتي حرکت کنيم که همه شهروندان به غير از اقشاري که قانون مشخص کرده است به‌طور مساوي از خدمات در شهر بهره‌مند شوند. اگرچه بسياري با اين موضوع موافق‌اند، اما ما رأي آورده‌ايم که بين عده‌اي ناراضي بين دوستان و منافع عمومي، منافع عمومي را انتخاب کنيم. حق‌شناس در موافقت با اين پيشنهاد اظهار كرد: خبرنگاران چشم و گوش جامعه هستند و ما بايد به حضور آنها کمک کنيم، چراکه آنها عهده‌دار شفافيت هستند و به ما براي رسيدن به اهداف شورا همچون مبارزه با فساد کمک مي‌کنند. او همچنين درباره ديگر پيشنهاد کميسيون عمران که اختصاص کارت بليت يک‌ساله به خبرنگاراني که طرح دريافت نمي‌کنند يا خودرو ندارند، گفت: ما ٢١ نفر عضو شورا مسئول اقتصاد شهر هستيم و مسئول کسب رضايت اين و آن نيستيم.

پليس همچنان مخالف

اين تصميم شوراي شهر تهران در حالي بود که همان ديروز رئيس پليس راهور تهران بزرگ اعلام کرد طرح ترافيک جديد به سال آينده نمي‌رسد و در توضيحي گفت: به نظر من شوراي شهر درباره تصويب عوارض ورود به طرح زوج و فرد مرتکب اشتباه شده است، چراکه شوراي ترافيک اين طرح را تصويب نکرده بود و شوراي شهر مي‌خواست با يک تير دو نشان بزند. براي اجراي طرح ترافيک جديد به تجهيزات نياز داريم و هنوز نديده‌ايم که حتي يک عدد دوربين هم در مبادي ورود به طرح ترافيک نصب کنند، چراکه دوربين بايد مشخص کند، خودرو چه ساعتي داخل و چه ساعتي خارج شده است. دوربين‌هاي مخصوص طرح ترافيک مانند دوربين عادي نيستند، اين تجهيزات فني و حرفه‌اي بوده و نصب آنها به همين سادگي نيست.

طرح ترافيک از آلمان تا لندن

به گزارش «شرق»، آنچه پيش‌تر در مديريت شهري قبل به نام LEZ متوقف ماند و ديروز هم به‌عنوان طرح جديد ترافيکي با عقب‌نشيني با همان روال قبلي و با اطلاعاتي محدود تصويب شد، همين حالا در شهرهاي اروپايي البته با زيرساخت‌هايي بسيار بيشتر از تهران اجرائي مي‌شود. دولت آلمان در حال آماده‌سازي شرايط براي اجراي طرح ممنوع‌کردن تردد خودروهاي ديزلي در اين کشور است. پيش از اين علاقه‌اي به اجراي اين طرح نبود، اما در شرايط کنوني اجراي آن را اجتناب‌ناپذير مي‌بيند. مقامات آلماني معتقدند ممنوعيت تردد خودروهاي ديزلي در راستاي اولويت‌دادن به سلامتي شهروندان اين کشور و حفاظت از آنها در برابر آلاينده دي‌اکسيدکربن و ذرات معلق ناشي از احتراق ديزل است. همچنين طرح نخستين منطقه فوق کم‌انتشار (ULEZ) براي مقابله با آلودگي هوا از آوريل ٢٠١٩ در مرکز لندن عملياتي خواهد شد. پيش از اين در سال ٢٠٠٩ طرح منطقه كم‌انتشار در اين شهر به اجرا درآمده بود و هر چند سال يك بار، طرحي جديد تلاش مي‌كند شهروندان را به ترافيك و آلودگي هواي كمتر دعوت كند. شهرداري لندن در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرده به‌تازگي تعرفه جديدي براي مالياتي که اهالي لندن بابت ورود به منطقه کم‌انتشار پرداخت مي‌کنند، وضع شده است. طبق اين اقدام، در مرکز لندن به‌منظور جلوگيري از استفاده از وسايل نقليه آلوده‌تر و قديمي‌تر و تشويق به پياده‌روي يا دوچرخه‌سواري و استفاده از حمل‌ونقل عمومي طرح ULEZ رسما معرفي شد. طرح جديد برخلاف طرح قبلي که فقط شامل روزهاي کاري هفته بود، در ٢٤ ساعت شبانه‌روز و ٣٦٥ روز سال اجرا مي‌شود.

مديريت شهري جديد در تلاشي که حداقل تاکنون ناموفق بوده و شوراي شهر با ژست اوليه‌اي که در حمايت از اين طرح جديد برداشت، بناي يک اصلاح تاريخي را گذاشت. شهرداران تهران در سال‌هاي گذشته حقي را براي چند هزار نفر بحق يا اشتباه مطابق با شرايط ايجاد کرده بودند و لازم بود مسير اين جريان اشتباه براي حفظ شهر اصلاح شود و از همان ابتدا مشخص بود که اين جريان اصلاحي مقاومت و مخالفت زيادي دارد، اما از همان ابتدا رفتار و روند اشتباه معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهردار تهران در همراه‌کردن رسانه‌ها، حق‌طلبي و سهم‌خواهي برخي رسانه‌ها در اين منفعت ايجاد شده و در نهايت تخريب طرح جديد ترافيکي و در پایان زيرساخت‌هايي که هيچ‌چيزش براي اين حرکت بزرگ جور درنمي‌آيند، پاي حرکت را لنگ و رفيقان نيمه‌راه را زياد کرد. شايد اگر شهردار تهران ابتدا دو خط نيمه‌کاره و متوقف‌شده ٦ و ٧ متروي تهران را تعيين تکليف مي‌کرد، قول ٦٧٠ واگن جديد را در سال ٩٧ محقق مي‌کرد و تعدادي اتوبوس جديد را بعد از چند سفر خارجي به تهران مي‌رساند، آن‌وقت مي‌توانست از مردم تهران و پليس، دولت و اصحاب رسانه‌اي که منفعت خودشان را دور از رفتار حرفه‌ا‌ي‌شان نمي‌دانند، انتظار همراهي با اين طرح را داشته باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه شرق ، تاریخ انتشار 7اسفند 96، کدمطلب: 163133 ، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین