پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۰۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
برخی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر لزوم بررسی دقیق موضوع تخریب خانه‌های تاریخی به‌ویژه تخریب اخیر 2 خانه قاجاری در این شهر، لزوم مشخص شدن عوامل تخریب و ممانعت از تداوم تخریب‌ها را مورد تاکید قرار داده و خواستار پاسخگویی شهرداری و خصوصا شهرداری منطقه شدند.

شعارسال: برخی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر لزوم بررسی دقیق موضوع تخریب خانه‌های تاریخی به‌ویژه تخریب اخیر 2 خانه قاجاری در این شهر، لزوم مشخص شدن عوامل تخریب و ممانعت از تداوم تخریب‌ها را مورد تاکید قرار داده و خواستار پاسخگویی شهرداری و خصوصا شهرداری منطقه شدند.

موضوع تخریب 2 خانه‌ی تاریخی طی روزهای گذشته در شیراز یکی از دستورات جلسه علنی دوشنبه 7 اسفند شورای اسلامی شهر شیراز بود که طی آن پس از طرح موضوع و ارائه توضیحات توسط اسکندرپور شهردار شیراز، تعدادی از اعضای شورا ضمن مسئول دانستن شهرداری، خواستار استعفا یا برکناری شهردار منطقه‌ی تاریخی شدند.

مهدی حاجتی در سخنانی با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص انجام تعمیرات و ساخت و سازهای کوچک در منازل مسکونی در هر نقطه از شهر ورود و نظارت می‌کند، لزوم اطلاع شهرداری از وقایع حادث در شهر را مورد تاکید قرار داد.

حاجتی با اشاره به محصور شدن بخشی از معابر عمومی، خواستار توضیح شهرداری در خصوص این موضوع شد.

حاجتی صراحتا خواستار عزل و برکناری شهرداری منطقه‌ی تاریخی و فرهنگی شهر شیراز به واسطه تخریب 2 خانه با ارزش تاریخی شد.

سینا بنی‌زمان، عضو حقوقدان شورای شهر شیراز نیز با تصریح اینکه بناهای تخریب شده ثبت ملی بوده است، به قانون موضوعه در خصوص تخریب آثار تاریخی اشاره و اضافه کرد که با استناد به قانون این 2 جرم مشهود در شیراز حادث شده است.

بنی‌زمان معتقد است که مطابق قانون دادستان می‌تواند به‌عنوان مدعی‌العموم و بدون نیاز به شکایت به موضوع ورود کرده و با شناسایی متخلف یا متخلفان، موضوع را پیگیری کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد داد که دادستان شیراز برای جلسه‌ی آینده به شورا دعوت شود تا در خصوص تخریب‌های اخیر و گذشته، گزارشی به شهروندان و نمایندگان مردم بدهد.

بنی‌زمانی گفت: شهردار منطقه اگر مطلع نبوده یا مطلع بوده، مسئول است؛ اینکه شهرداری اگر وظیفه قانونی ندارد باید نسبت به موضوع حفظ بناهای تاریخی حساسیت داشته باشد.

او با تصریح اینکه باید برنامه‌های بلند مدت شهرداری در خصوص بافت مشخص شود، گفت: تخریب خانه‌های تاریخی یک اضطرار است و باید در زمان اضطرار همه بسیج شوند، آثار تاریخی قابل تولید نیست.

سید احمدرضا دستغیب رییس شورای شهر شیراز اما گفت: آقای دادستان برای این جلسه دعوت بودند اما قابل ندانستند و نیامدند؛ شاید آقای دادستان صلاح بدانند که بیایند و به جای متهم ما را دستگیر کنند.

دستغیب در عین‌حال گفت: بلاخره فرد یا افرادی این واحدها را تخریب کرده‌اند، کار اجنه که نبوده است؛ باید مشخص شود چه کسی تخریب کرده، چه اقدامات قانونی داشته‌ایم و نقش میراث فرهنگی دستگاه انتظامی و شهرداری و سایر دستگاه‌ها چیست.

احمد تنوری عضو دیگر شورای اسلامی شیراز نیز با اشاره به ماده 560 قانون در خصوص مجازات تخریب کنندگان آثار و بناهای تاریخی، گفت: میراث فرهنگی باید اقدامات قانونی خود در ارتباط با تخریب‌های گذشته تاکنون را مشخص کند.

ابراهیم صبوری نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تصریح اینکه صحبت‌ کردن و ابراز تاسف، در این خصوص بی اثر است، گفت: در کشور ما نهادهای فراقانونی وجود دارد که کسی حق تو گفتن به آنان را ندارد.

صبوری با بیان اینکه مشخص نیست در مورد آثار ملی که قبلا تخریب شده چه اقدام قانونی انجام شده است، گفت: آیا در مورد بناهایی که در گذشته تخریب شده است، حکم صادر شده و این حکم اجرا شده است؟ اگر صادر و اجرا شده چرا دوباره شاهد تکرار تخریب هستیم؟

نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح اینکه افراد و نهادهای فراقانونی تاریخ و فرهنگ این شهر را به هیچ انگاشته و بناهای تاریخی را تخریب کرده و قانون را هم تمکین نمی‌کنند؛ گفت: تنها راه باقیمانده توسل به افکار عمومی است، به نظر می‌رسد قانون در مورد این افراد و نهادها کم آورده است.

صبوری تاکید کرد: چگونه می‌شود که 4 شب ماشین‌آلات سنگین در معابر باریک بافت تردد و فعالیت کرده و شهرداری خبر نداشته باشد؟ اگر شهردار منطقه پاسخی ندارد، استعفا بدهد.

معاون میراث فرهنگی استان فارس نیز با بیان اینکه در طرح مصوب توسعه‌ی 57 هکتاری تمام خانه‌های ارزشمند ستاره‌گذاری شده است، تاکید کرد که آنچه اجرا می‌شود بر اساس طرح مصوب نیست.

نصیری معتقد است که امروز طرحی اجرا می‌شود که میراث فرهنگی از آن اطلاع ندارد و نمی‌داند که تخریب‌ها براساس کدام طرح انجام می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس نیز گفت: برای تمام تخریب‌ها اقدامات قانونی انجام و دنبال شده است.

سرهنگ عیدی‌پور گفت: شیوه‌ی عمل در تخریب‌ها خاص است، به این شیوه که ابتدا خانه‌ها تملک و خریداری شده و سپس دور آن محصور و به حال خود رها می‌شود.

عیدی‌پور با بیان اینکه در زمان رها شدن این خانه‌ها، افراد معتاد و کارتن‌خواب با حضور در این اماکن زمینه‌ی تخریب داخلی بناها را فراهم می‌کنند، گفت: بعد از اینکه این بناها به مرحله‌ای رسید که به لحاظ عقلی و منطقی قابل نگهداری نبود، آنوقت اقدام به تخریب می‌شود.

او تاکید دارد که به دلیل محصور بودن خانه‌ها امکان حضور افراد یگان حفاظت میراث فرهنگی برای انجام اقدامات قانونی وجود ندارد.

شهردار شیراز در این جلسه با تاکید براینکه برای سال 97 در بودجه شهرداری برای احیاء و توسعه بافت تاریخی در نظر گرفته شده است، گفت: قطعا اگر شهردار منطقه اطلاع داشته مسئول است و باید پاسخگو باشد.

اسکندرپور با دفاع از اقدامات انجام شده توسط شهردار منطقه‌ی تاریخی شیراز، گفت: علی‌رغم تمام مسائل مطرح شده اگر شهرداری در این زمینه‌ کوتاهی کرده در محضر نمایندگان مردم شیراز از تمام شهروندان عذرخواهی می‌کنم و از اینکه برای حفظ هویت فرهنگی شهر امکان دارد شهرداری کوتاهی کرده باشد، پوزش می‌طلبم.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه از تشکیل کمیته‌ی ویژه‌ی بررسی تخریب‌ها خبر داد و تاکید کرد که در این کمیته ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تاریخی و ... بررسی و اطلاع رسانی می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 8 اسفند 1396، کدخبر: 96120803704، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
متاسفانه هر چندوقت یکبار شاهد چنین رخداد های ناراحت کننده ای در کشور هستیم ولی عوامل آن هیچوقت شناسایی نمیشوند ؛ انتظار ما از سازمان میراث فرهنگی پیدا کردن هرچه سریع تر عوامل این اقدامات است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
اگه شرایط نظارت شهرداری درست بود یه عده سودجو نمیتونستن به راحتی اثار باستانی رو تخریب کنن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
وقتی که میراث فرهنگی و شهرداری و سایر نهاد های مربوط دست روی دست میذارن و به هیچ چیزی رسیدگی نمیکنن عاقبتش همین میشه دیگه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین