پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کارشناسان به راهکار‌هایی جدید برای بارور سازی بانوان سالمند بدون انجام روش‌های تهاجمی و پرهزینه دست یافته اند و این امید وجود دارد که آن‌ها هم در آینده صاحب فرزند شوند.

شعار سال:بسیاری از بانوان به دلایل مختلف خواستار فرزند آوری در سنین میانسالی هستند، برخی از آن‌ها دیر ازدواج کرده اند، برخی به دلیل بیماری و سایر مشکل‌ها دچار یائسگی زودرس شده اند، برخی فرزندان خود را از دست داده و خواهان فرزندانی جدید هستند و مواردی از این دست که سبب شده است دانشمندان پژوهش‌های فراوانی برای امکان باروری در میانسالی و سالمندی بانوان انجام دهند.

کارشناسان در پژوهش جوان سازی تخمدان با استفاده از سوزن اعصاب تخمدان و تخمک‌های نابارور را تحریک می‌کنند، همچنین در روشی مشابه خون خود زن به تخمدان تزریق می‌شود تا با خون رسانی بهتر امکان بازگشت باروری امکان پذیر شود.

به طور کلی باروری زنان پس از ۳۰ سالگی کاهش می‌یابد و پس از یائسگی بانوان دیگر قادر به فرزند آوری نیستند.

زنان از زمان شروع قاعدگی در نوجوانی تخمک‌های خود را پس از هربار قاعدگی از دست می‌دهند و این سبب می‌شود قدرت باروری آن‌ها کاهش یابد، کارشناسان میزان تخمک‌های موجود در تخمدان یک زن را از زمان تولد حدود یک میلیون می‌دانند که به تدریج کاهش می‌یابد.

اما بدن مردان در طول عمر آن‌ها به طور مرتب اسپرم جدید تولید می‌کند، هرچند که در میانسالی و سالمندی اسپرم‌های تولید شده ضعیف هستند و امکان باروری مردان نیز کاهش می‌یابد.

بدن زن در زمان قاعدگی مناسب‌ترین تخمک را برای باروری آزاد می‌کند و بقیه فولیکول‌ها از بین می‌روند؛ برخی از زنان دچار نارسایی تخمدان (POF) می‌شوند که بر اثر آن ناباروری را در سنین زیر ۴۰ سالگی تجربه می‌کنند.

تحریک تخمک‌ها با سوزن سبب تولید فاکتور‌های رشدی جدید در آن بخش از بدن می‌شود و در اثرآن امکان احیای دوباره آن به وجود می‌آید، فاکتور‌های رشدی سبب ترمیم عضو‌های آسیب دیده می‌شود.

از جمله دیگر روش‌هایی که اکنون برای تحریک تخمدان‌ها انجام می‌شود، تزریق سلول‌های بنیادی و پیوند بخش‌هایی از سلول‌های تخمدان به گیرنده‌ها است.

محققان اعلام کرده اند با توجه به اینکه در طول زندگی یک زن، تخمک جدیدی تولید نمی‌شود، آن‌ها باید از تخمک‌های اولیه که به حالت خواب و غیرفعال در بدن زنان یائسه وجود دارند استفاده کنند تا بتوانند باروری را در زنان دوباره ایجاد کنند.

پژوهشگران با استفاده از این روش موفق به بارورساختن چند بانوی داوطلب شده اند اما اعلام کرده اند که به پژوهش و آزمایش‌های بیشتر برای کارایی این روش نیاز است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 6 اسفند 96، کد مطلب: 6451651: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین