پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۳۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۹
وحید عبدالمجید می نویسد: صعود احزاب و جریان های تندروی ملی نظام دموکراتیک را در تعداد رو به افزایشی از اردوگاه های اصلی اش تهدید می کنند. از اتریش گرفته تا فرانسه و آلمان، همچنین ایالات متحده که تسبیح تکرار را به دست گرفته است، حلقه های بازگشت دموکراتیک نیز همچنان به طور پیوسته در جریان است.
شعارسال: اردوگاه های تاریخی نظام دموکراتیک دیگر در برابر تندبادهای افراط گرایی ملی – قومی و دینی که این روزها سراسر دنیا را در نوردیده است، مصون نیستند، تندبادهایی که به پیشرفتی که از زمان روشنگری اروپایی به وقوع پیوسته است، هشدار می دهند. واکنش به چنین تندبادی موقت یا مرحله ای است، اما هزینه های آن سنگین خواهد بود زیرا بازسازی مسیر پیشرفت بعد از آن سخت خواهد بود. 

صعود احزاب و جریان های تندروی ملی نظام دموکراتیک را در تعداد رو به افزایشی از اردوگاه های اصلی اش تهدید می کنند. از اتریش گرفته تا فرانسه و آلمان، همچنین ایالات متحده که تسبیح تکرار را به دست گرفته است، حلقه های بازگشت دموکراتیک نیز همچنان به طور پیوسته در جریان است.

ایتالیا مرحله بعدی است. نظرسنجی های عمومی حاکی از آن است که جایگاه مردمی جریان های تندروی افراطی قبل از انتخابات پارلمانی که قرار است در 4 مارس آینده برگزار شود، رو به افزایش است. جنبش پنج ستاره بیشترین جایگاه مردمی را دارد به گونه ای که بر اساس نظرسنجی ها حداقل 25 درصد مردم واجد رای طرفدارش هستند، در بعضی از نظرسنجی ها اقبال به این جنبش حتی به 28 درصد هم رسیده است.

این صحیح است که این جریان ها متجانس نیستند، به گونه ای که میان آنها بر سر بعضی از قضایا تفاوت هایی مشاهده می شود. اما همان میزان رای ای که می توانند جمع کنند کفایت می کند تا به منبع تهدیدی برای نظام های دموکراتیک تبدیل شوند، به معنای دیگر هر گام رو به جلویی که بر می دارند و هر دستاورد تازه ای که به دست می آورند به مثابه خوردن قسمتی از کلیت این نظام هاست.

این چیزی است که بسیاری که تلاش می کنند صعود چنین جریان هایی را کم اهمیت جلوه دهند، درک نمی کنند. توجیه آنها بر این اساس است که آنها در طول این دهه ها توانسته اند تا اندازه ای از فرهنگ دموکراتیک بهره ببرند. اما این مقدار به اندازه ای نیست که تضمین کند آنها به قوانین و اصول دموکراتیک احترام می گذارند و نسبت به کسانی که با آنها اختلاف دارند، زمانی که اختلافات به اندازه قابل توجهی بالا رود، تسامح به خرج می دهند، و به لزوم حمایت از آزادی های مدنی و حقوق فرهنگی به ویژه حقوق اقلیت ها و مهاجرین پایبند باشند. برای همین است صعود این جریان ها به طور تدریجی همانند خوره نظام های دموکراتیک را می خورد. آثار این خورگی زمانی خود را نشان می دهد که تراکم آنها به حالت تهدید اصول و ابزارهای اساسی ای که نظام های دموکراتیک بر اساس آنها شکل گرفته اند، می رسد.

انتخابات سراسری به اندازه کافی تهدیدآمیز هستند تا منبع تهدیدی برای نظام دموکراتیک باشند به شکلی که در ایتالیا الآن شاهدیم. طرفداران دموکراسی در هر موعد انتخابات در تعداد بسیاری از کشورهایی که اردوگاه آزادی های جهان محسوب می شوند، باید نفس های خود را در سینه حبس کنند مبادا که افراطگرایان به قدرت برسند. 

آنها باید شیوه های جدیدی را برای احیای مجدد عرصه عمومی دنبال کنند تا قادر به بیان طیف های مختلف و جذب بیان نارضایتی نسبت به عملکرد حکومت های منتخب در چارچوب های نهادی جدید باشند که فرهنگ آزادی های لیبرال را که دهه ها رها شده است، بازتولید کند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری دیپلماسی ایرانی ، تاریخ انتشار: 9اسفند 1396، کدخبر:  1975274،www.irdiplomacy.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
افزاطی گری تنها عاملی میتواند باشد که مردم را از مسائل ساده و مهم زندگی نظیر دین زده کند ، افراطی گری در هر زمینه ای زیان بار میتواند باشد نه فقط مسئله دین
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
بسیاری از انقلاب های مذهبی در جهان در معرض افراط گرایی و دیکتاتوری دینی قرار داشته اند اما نظام ایران اسلامی از همه ی این توطئه ها در امان مانده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین