پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران تنظیم قرارداد اجاره نامه میان موجر و مستاجر را از وظایف دفاتر اسناد رسمی و دفترخانه ها دانست.

شعار سال: سیدصادق سعادتیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه تنظیم هر نوع سندی در دفترخانه ها از نظر حقوقی لازم الاجراست، تاکید کرد: در این شرایط اگر مستاجر به تعهدات خود عمل نکند موجر می تواند بدون مراجعه به محاکم قضایی و تشکیل پرونده، مراتب را از طریق اجراییات اداره ثبت دنبال کند.

وی افزود: موجر علاوه بر دریافت معوقات خود می تواند برای تخلیه ملک مورد اجاره نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

سعادتیان خاطرنشان کرد: اجاره نامه هایی که در غیر دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود، چنانچه اختلافی بین موجر و مستاجر به وجود آید، پرونده برای رسیدگی وارد محاکم قضایی می شود که روندی طولانی خواهد داشت.

سلب صلاحیت هفت سردفتردار متخلف در استان تهران به علت جعل سند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران از سلب صلاحیت هفت سردفتردار در محاکم انتظامی استان به علت جعل اسناد و سوءاستفاده از اسناد تنظیمی خبر داد.

سیدصادق سعادتیان پرونده هایی را که در دادگاه انتظامی سردفتران استان تهران بررسی شده است، 500 فقره برشمرد و گفت: از میان این پرونده ها برای 130 فقره، جریمه و توبیخ و برای 57 فقره نیز حکم انفصال موقت صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان تهران بیش از 1600 دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق فعال وجود دارد، نظارت بر عملکرد این دفاتر را برعهده اداره کل ثبت اسناد و املاک استان دانست و از مردم خواست درصورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به این اداره کل اطلاع دهند.

سعادتیان با تاکید بر لزوم شفاف سازی برای تمام اسنادی که در دفترخانه ها تنظیم می شود، از تجهیز این دفاتر به دستگاه کارتخوان بانک ملی خبر داد و گفت: در این طرح تلاش شده است دفترخانه ها از دریافت وجه نقد از مردم منع شوند.

وی خاطرنشان کرد: دفترخانه هایی که کارتخوان دیگری نصب کنند با آنان برخورد قانونی می شود.

درخواست ثبت اسناد استان تهران از مردم برای تسریع در تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران از شهروندان خواست اسناد مالکیت جلدی (دفترچه ای ) یا منگوله دار خود را پیش از انجام هر معامله ای و برای تسریع در زمان نقل و انتقال، تعویض کنند.

سیدصادق سعادتیان با بیان اینکه این اداره کل از اسفند 93 قانون حدنگار کاداست را اجرایی کرده است به استقبال خوب مردم برای تغییر اسناد مالکیت دفترچه ای خود به تک برگی اشاره کرد و گفت : با این حال 60 درصد اسناد مالکیت مردم هنوز تعویض نشده است.

وی این موضوع را که گفته می شود مردم حتما باید در زمان نقل و انتقال سند مالکیت خود را تعویض کنند، نادرست خواند و از دارندگان این نوع اسناد خواست برای دریافت سند تک برگی به جای سند جلدی هر چه سریع تر به دفترخانه های سطح شهر مراجعه کنند.

سعادتیان با اشاره به اینکه برخی اسناد مالکیت جلدی دارای مشکلات ثبتی است، از آمادگی ادارات ثبت اسناد و املاک استان تهران برای تعویض سند مالکیت جلدی خبر داد.

وی زمانی را که قانون برای تعویض اسناد مالکیت تک برگی به تک برگی پیش بینی کرده است 7 تا 10 روز کاری دانست و گفت: این زمان برای تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای به تک برگی 25 روز کاری است.

سعادتیان تاکید کرد: در صورتی که تعویض اسناد مالکیت بیشتر از زمان پیش بینی شده به طول انجامد، مردم می توانند مراتب را از طریق ادارات بازرسی پیگیری کنند.

وی درباره برخی افرادی که ادعا می کنند زودتر از زمان تعیین شده اسناد مالکیت را تعویض می کنند، گفت: این صحت ندارد و مردم باید مراقب سودجویی و کلاهبرداری آنان باشند.

سعادتیان با بیان اینکه برخی ادارات ثبت اسناد به دلیل حجم پایین پرونده های ارسالی، کمتر از زمان تعیین شده اسناد مالکیت را تعویض می کنند، به اداره ثبت اسناد شمیرانات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در این اداره تعویض سند 7 روزه انجام می شود متاسفانه سودجویان با استفاده از ناآگاهی مردم از این فرصت به نفع خود بهره می برند.

وی یکی از مشکلاتی را که مردم همواره در ادارات ثبت و اسناد با آن رو به رو بوده اند، مفقود شدن پرونده ها دانست و گفت: برای حل این مشکل تلاش می کنیم از همه این پرونده ها اسکن تهیه شود.

سعادتیان از اسکن بیش از 98 درصد پرونده های مردم در ادارات ثبت اسناد و املاک شهر تهران خبر داد و افزود: حذف گردش پرونده به صورت فیزیکی در ادارات ثبت استان تهران از اصلی ترین برنامه های پیش بینی شده سال 97 است.

زمان پاسخ به استعلام های درخواستی دفاتر رسمی؛ دو روز کاری

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران زمان پاسخ دهی به استعلام های درخواستی دفاتر رسمی در استان را دو روز کاری دانست و تاکید کرد: این زمان در صورتی افزایش می یابد که ملک، بازداشتی باشد یا تعارض داشته باشد.

سیدصادق سعادتیان استعلام های ثبتی را که از ابتدای امسال تاکنون ادارات ثبت اسناد به آن پاسخ داده اند، 884 هزار مورد برشمرد و گفت: پاسخ 82 درصد این استعلام ها به طور میانگین در دو روز کاری وارد کارتابل سردفتران شده است.

وی علت تسریع در پاسخ دهی به استعلام ها را الکترونیکی شدن فرایند صدور سند ملکی و استعلام ها در ادارات ثبت و دفترخانه ها دانست و افزود : در صورتی که ملک مورد نظر بازداشتی باشد یا تعارض داشته باشد، پاسخ استعلام آنها پنج روز کاری طول خواهد کشید.

سعادتیان همچنین با اشاره به اینکه ادارات ثبت اسناد و املاک استان تهران امسال به حدود 369 هزار و 700 فقره استعلام مراجع قضایی به صورت الکترونیکی پاسخ داده اند از مردم خواست به هیچ وجه برای دریافت این استعلام ها به ادارات ثبت مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه پاسخ به استعلام محاکم قضایی نباید بیشتر از 20 روز کاری طول بکشد از راه اندازی سامانه ای در ادارات ثبت خبر داد و گفت: درصورتی که زمان پاسخ به استعلام ها افزایش یابد، محاکم قضایی می توانند با مراجعه به این سامانه موضوع را پیگیری کنند.

سعادتیان با بیان اینکه فرایند صدور سند مالکیت، حضور مردم را در هشت مرحله در ادارات ثبت اسناد و املاک ملزم کرده است، مهم ترین ویژگی الکترونیکی شدن خدمات ثبتی را جلوگیری از حضور فیزیکی مردم در این اداره ها اعلام کرد.

وی از اینکه ادارات ثبت اسناد موفق شده اند در یازده ماه گذشته بیش از 857 هزار و 280 فقره سند مالکیت را بدون حضور فیزیکی مردم صادر کنند و به دست آنان برساند ابراز خرسندی کرد و افزود : این رویکرد گامی بسیار مهم برای تکریم ارباب رجوع است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار 10اسفند 96، کدمطلب:۲۰۴۶۰۶۶، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین