پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۳۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
سواحل مکران، در نوار ساحلی دریای عمان گنجینه بی‌بدیلی در جنوب شرقی کشور است که باتوجه به ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی فراوانی که دارد می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی دریامحور با کشورهای منطقه درجهت شکوفایی اقتصادی و توسعه محلی داشته باشد.
شعارسال:سواحل مکران، در نوار ساحلی دریای عمان گنجینه بی‌بدیلی در جنوب شرقی کشور است که باتوجه به ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی فراوانی که دارد می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی دریامحور با کشورهای منطقه درجهت شکوفایی اقتصادی و توسعه محلی داشته باشد.

از گذشته نام خلیج فارس باتجارت دریایی و محوریت ترانزیت نفتی منطقه پیوند خورده بود، اما اکنون می‌بینیم که باتوجه به اصل تجارت که دسترسی به مسیرهای اقتصادی و توجیه‌پذیر است، مسیر تجارت کالا و انرژی در حالت غیر به دریای عمان است.

حرکت کشورهای حاشیه دریای عمان به سمت توسعه زیرساختی در جهت ایجاد بنادر و بسترهای ترانزیتی گواهی بر این تغییر رویکرد تجاری درمنطقه می‌باشد.

امروز شاهد ایجاد مناطق اقتصادی جدیدی باکارکردهای ترانزیت، صادرات مجدد و مراکز لجستیکی حمل و نقل کالا و کانتینر در حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند هستیم که با سرعت زیاد در حال احداث هستند.

بندر چابهار در ایران در نوار ساحلی دریای عمان، بندر گوادر در پاکستان در همین امتداد و بندر صحار در عمان که همه این مناطق خارج از خلیج فارس و در جهت ایجاد زیرساخت‌های تجاری و صنعتی و بارزگانی در دریای عمان ایجاد شده‌اند، به طوری که با احداث طرح‌های اقتصادی مشترک چین و پاکستان ازقبیل ساخت و توسعه بندر گوادر در جنوب غرب پاکستان، ۹ منطقه صنعتی در پاکستان شامل خطوط حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و خطوط انتقال انرژی با سرمایه‌گذاری حدود ۴۵میلیارد دلار که دو میلیارد دلار از این میزان سرمایه‌گذاری در بخش توسعه و ساخت بندرگوادر خواهد بود، تا سال ‌۲۰۲۵ انجام خواهد شد.

همه این بنادر و بسترهای تجاری و بازرگانی پیرامون‌شان با سرمایه‌گذاری کشورهای فرامنطقه‌ای با سرعت در حال پیشرفت هستند و به تعبیری رقابتی در ایجاد و راه‌اندازی اولین بندر بین‌المللی دریای عمان، که تامین کننده نیاز حجم تجاری و باری این منطقه را داشته باشد، در جریان است. بی‌شک نقش برگزاری همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران در معرفی این منطقه به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و جذب سرمایه‌های کشورهای فرامنطقه‌ای در سرعت بخشیدن به ایجاد زیرساخت‌ها و فعال کردن این منطقه باتوجه به وجود بندرچابهار و حضور طرف‌های هندی در سرمایه‌گذاری در فاز اول این بندر و توافقات صورت گرفته در سفر اخیر ریاست محترم جمهور بسیار مهم و کلیدی است، اما فقط یک نکته را باید بسیار دقت داشته باشیم، که در رقابت، سرعت عمل بسیار مهم و کلیدی است؛ نشود روزی که تجربه بندر جبل‌علی امارات را باتوجه به داشتن ظرفیت‌های بندر امام و شهید رجایی دوباره تجربه کنیم و بازار رقابتی را در جهت جذب مسیر ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی منطقه‌ای به کشورهای همسایه راحت واگذار کنیم.

حسین مرادی– سردبیر نشریه مناطق آزاد

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 10اسفند 96، کدخبر: 683418، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین