پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۷۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از محورهای منشور گفت‌وگو تسهیل برگزاری تجمع‌های صنفی و سیاسی قانونی و نظارت و تامین این تجمعات برای حق اعتراض مردم است.

شعارسال: معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از محورهای منشور گفت‌وگو تسهیل برگزاری تجمع‌های صنفی و سیاسی قانونی و نظارت و تامین این تجمعات برای حق اعتراض مردم است.

سیدجواد حسینی در خصوص ابلاغ منشور گفت‌وگوی سیاسی به استانداری‌ها، اظهار کرد: منشور گفت‌وگوی سیاسی در تاریخ دوم اسفند ماه از سوی وزیر کشور ابلاغ شد.

وی افزود: این منشور مبتنی بر این است که امکان مشارکت حداکثری دولت و ملت را در امر کشورداری فراهم کند و براساس فصل سوم قانون اساسی به ویژه اصول ۲۴،۲۶،۲۷و نیز قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی بر این مساله تاکید دارد که پشتوانه آن است. ابلاغ منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور یکی دیگر از پشتوانه‌های این منشور است.

حسینی ادامه داد: این موارد نشانگر این است که دولت یازدهم و دوازدهم سعی دارد برای به رسمیت شناختن تکثر و تنوع در اندیشه و عمل سیاسی، استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی برای پیشرفت و توسعه و ارایه الگوی ممتاز مردم سالاری دینی تلاش کند.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب اسلامی بیش از پیش نهادینه کردن فرهنگ گفت‌وگو احساس می‌شود، عنوان کرد: دو منبع مشهوریت‌بخش به نظام سیاسی، وحدت‌آفرین، زمینه‌ساز مشارکت و اعتمادآفرین، گفت‌وگو و مشارکت نظام‌مند مردم است که نام این مشارکت تشکل است و این دو منبع در قالب منشور گفت‌وگوی سیاسی امکان گسترش دارد.

حسینی با اشاره به اینکه این منشور ‌۹ بند دارد، تصریح کرد: بند اول این است که در تمام استان‌ها خانه احزاب و خانه سازمان‌های مردم نهاد تاسیس شود. این دو در استان خراسان وجود داشته و به آن‌ها مکان داده شده است. ۵۳ حزب رسمی وجود دارند که در قالب خانه احزاب فعال هستند و ۱۱۶۲ تشکل غیر دولتی نیز در خانه تشکل‌های غیردولتی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: بر همین مبنا خانه احزاب باید مکانی برای تعامل احزاب با هم، گفت‌وگوی آن‌ها با یکدیگر و گفت‌وگوی آن‌ها با دولت و مردم شود. در این منشور به این کار تاکید شده است. محور دوم این گفت‌وگو باید مبتنی بر این باشد که آسیب‌شناسی و اصلاح صورت گیرد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه فرایندهایی برای فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی محدودیت‌ و موانع ایجاد می‌کند، عنوان کرد: باید آسیب‌شناسی صورت گیرد تا مشخص شود که چه محدودیتی وجود داشته تا احزاب بتوانند فعالیت خود را گسترش دهند یا تشکل‌ها با این نگاه‌ها تلاش کنند محدودیت‌ها را برداشته و تسهیل کنند.

حسینی گفت: محور سوم منشور گفت‌وگو تمهید سازوکارهایی برای تعامل پایدار و موثر مدیریت عالی استان با اصحاب جراید و مطبوعات است. اکنون در این زمینه خانه مطبوعات در استان فعالیت دارد. اتاق بازرگانی و اتاق اصناف مشغول فعالیت هستند. برای احزاب، خانه احزاب و برای تشکل‌ها، خانه تشکل وجود دارد.

وی افزود: در همین زمینه در استان خراسان‌رضوی علاوه بر جریان سیاسی، تشکل‌های غیر دولتی از طریق نظام‌نامه تعامل تشکل‌ها با دولت در تصمیم‌گیری دولت دخیل شده است. به طور مثال اکنون ۲۵ طرح در مبارزه با مواد مخدر به تشکل‌های غیردولتی داده شده و ۱۲۰ تشکل در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال هستند. تشکل‌هایی نیز در حوزه‌های حقوقی مثل تشکل ضامن فعالیت دارند.

حسینی ادامه داد: علاوه بر آن‌ها، خانه احزاب، مجلس مشورتی بانوان یا پارلمان بانوان نیز به منظور دخالت در تصمیم‌گیری در حال فعالیت هستند. پارلمان مشورتی جوانان در چهار شهر و مجامع سلامت در هفت شهرستان راه‌اندازی شده است و در تمام شهرستان‌ها نیز در حال راه‌اندازی است. اصل این مجامع و تشکل‌ها بر مشارکت دادن مردم به صورت نظام‌مند و تمهید و تمشیت نظام تصمیم‌گیری است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به چهارمین محور منشور گفت‌وگوی سیاسی، تصریح کرد: این محور مساعدت در راستای انطباق قانونی فعالیت‌های تشکل‌ها بر اساس اصل 26 قانون اساسی از طریق برگزاری جلسات توجیهی و کارگاه‌های آموزشی است.

وی افزود: مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که معمولا تشکل‌های سیاسی واجتماعی ایجاد می‌شوند اما گاهی در راستای اختیاراتی که می‌توانند بر مبنای قانون داشته باشند ممکن است زمینه ایجاد نشود و آن‌ها نیز از منابع قانونی فراتر بروند.

حسینی ادامه داد: اصل 26 از هر دو منظر بر این تشکل‌ها متمرکز است و تلاش بر این است که در قالب گفت‌وگو هم دولت، نهادهای دولتی و ظرفیت‌های قانونی در اختیار این تشکل‌ها قرار بگیرد که بتوانند بیشتر فعالیت کنند و هم اگر نوع فعالیت و جهت‌گیری‌های آن‌ها برخلاف این مبنا است در قالب این کارگاه‌ها به بحث گذاشته شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ششمین محور، جلب مشارکت سیاسی دانشگاهیان و حمایت از فعالیت‌های تشکل‌های قانونی دانشجویی طبق مقررات و آئین‌نامه داخلی است، عنوان کرد: در دانشگاه‌ها چندین نوع تشکل از جمله تشکل‌های سیاسی که در ابعاد گوناگون از گروه‌ها و جریان‌های مختلف فعال هستند، تشکل‌های علمی و تشکل‌های صنفی وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینکه باید برای تمام این تشکل‌ها زمینه مشارکت را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: شبکه، مجمع یا پارلمان دانشگاهیان و تشکل‌های دانشجویی به زودی راه‌اندازی خواهد شد که مشتمل بر همین سه بخش یعنی بخش صنفی دانشجویی، انجمن علمی دانشجویی و بخش تشکل‌های سیاسی است تا در قالب این تشکل‌ها بتوان یک ارتباط نظام‌مند بین استاندار، معاون استاندار و دستگاه‌های دولتی با دانشگاه‌ها برقرار کرد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: محور هفتم نهادینه‌سازی فرهنگ انتقاد موثر، سازنده و منصفانه از سوی تشکل‌ها، پذیرش و پاسخ‌گویی از سوی دولت و اجتناب از تخریب‌های ناروا است، باید فرهنگ انتقاد را نهادینه کرد، باید پذیرش بدون جنجال، مجادله و برهم زنندگی وجود داشته باشد. این از مواردی است که در منشور گفت‌وگو به آن پرداخته خواهد شد.

حسینی بیان کرد: هشتمین محور استفاده از ظرفیت رسانه‌ها ، احزاب و انجمن‌های صنفی در راستای امیدآفرینی، تقویت وفاق اجتماعی و انسجام ملی است. متاسفانه ما به شدت از این جهت آسیب دیده‌ایم. احزاب و گروه‌ها گاهی به قدری دوییت و چندگانگی را در راستای خلاف منابع ملی ترویج می‌کنند که ضربه وارد می‌شود. منشورگفت‌وگو می‌تواند ضمن قبول نظرها و سلیقه‌های متفاوت آن‌ها را در راستای منافع ملی همگرا کند.

وی با اشاره به نهمین محور منشور گفت‌وگوی سیاسی، تصریح کرد: این محور تسهیل برگزاری تجمع‌های صنفی و سیاسی قانونی و نظارت و تامین این تجمعات برای حق اعتراضی است که مردم در قالب قانون اساسی دارند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه منشور گفت‌وگو بعد از اغتشاشات اخیر ضرورت پیدا کرد، گفت: از زمان حضور ما در استان خراسان رضوی این کار صورت گرفته است. قبل از اینکه وزارت به فکر بیفتد ما آن را انجام داده و فراتر رفته بودیم. نه تنها گروه‌های تشکل‌دار بلکه طرح گفت‌وگو با اقشار نیز مدنظر است.

وی ادامه داد:برخی از مردم NGO ، سمن، صنف، تشکل سیاسی و علمی و تشکل کارگری دارند. در قالب خانه احزاب با احزاب، در قالب NGO با خانه NGO، در قالب جوانان با مجمع مشورتی و خانه جوانان ارتباط داریم اما این سوال مطرح می‌شود که برخی از تشکل‌ها این خانه‌ها را ندارند برای تشکل کارگری،میز کارگری، برای تشکل‌های هنری، میز هنرمندان و شورای گفت‌وگو با هنرمندان، برای فعالان اقتصادی، میز گفت‌وگو و نیز میز گفت‌وگو با اقوام و جوانان وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینکه مردم عادی جامعه ما 25 قشر هستند، خاطرنشان کرد: طرح تعامل دولت را با این اقشار گذاشتیم که این اقشار را در گروه‌های مختلف با دولت مرتبط کنیم تا گفت‌وگو صورت گیرد. هدف عمده ایجاد همگرایی و وحدت، درک مشکلات جامعه از زبان خود مردم و کف جامعه، دریافت پیشنهادات مردم برای بهبود امور ورفع مشکلات آن‌ها و پرهیز از چندگانگی است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما چندگانگی است، عنوان کرد: گروه‌های سیاسی که در چارچوب در حال فعالیت هستند، طبیعی است که به یکدیگر انتقاد داشته باشند اما این قضیه از انتقاد فراتر رفته و به تخریب منجر شده به گونه‌ای که گاهی احساس می‌شود که اصلا در جامعه هیچ دستاوردی وجود ندارد، شکوفایی اجتماعی را نیز دچار مشکل کردند.

وی افزود: این گفت‌وگوها سبب نزدیک‌تر شدن گروه‌های سیاسی به یکدیگر می‌شود تا ضمن داشتن سلایق متفاوت، بتوانند در مسائل و منافع ملی به وحدت و یکپارچگی بیشتر برسند تا هم مشکلات مردم را راحت‌تر حل کرده، هم به دولت بیشتر کمک کنند و هم روند توسعه را شتاب بخشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 12 اسفند 1396، کدخبر: 96121205893، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
به نظرم فقط باید اجازهبدیم مردم حرف خودشان را بزنند
مگر اولین توانایی و فرق انسان با حیوانات بحث ازادی و حق انتخاب نیست؟
چگونه میتوانیم بگوییم ازاد هستیم اگر نتوانیم با رهبران سیاسی اجتماعی خود سخن بگوییم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین