پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از کنترل جدی بر محصولات تراریخته وارداتی به کشور خبر داد.

شعارسال: «محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستکاری که روی ژنتیک آن ها انجام می دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد می کنند یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول، ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.

همچنین تغییرات ژنتیکی می تواند محصول را در مقابل خشکسالی و شوری زمین های کشت، مقاوم کند؛ زیرا گیاهان در زمین های شور، رشد نمی کنند و با تغییرات ژنتیکی می توان این گیاهان را در این زمین ها کشت کرد.

هم اکنون تعدادی از محصولات غذایی تراریخته از جمله روغن ، مجوز واردات به کشور را گرفته اند و اخیرا افراد مختلف از جمله دست اندرکاران حوزه محیط زیست، انتقاداتی به آن دارند.

دکتر بهروز جنت تاکید کرد: تمامی گونه هایی که در محصولات تراریخته استفاده می شود،همه مراحل کنترل سلامتی را طی کرده اند و از لحاظ سلامتی مشکلی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: محصولات تراریخته یک موضوع بین المللی است که موافقان و مخالفانی با نگاه های مختلف دارد؛ این دو دیدگاه شامل ابعاد زیست محیطی و سلامتی انسان است که در این بین وزارت بهداشت به تراریخته ها، نگاه ' سلامتی ' دارد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز به تراریخته ها نگاه زیست محیطی دارد زیرا ممکن است یک ماده ای از لحاظ سلامتی مشکلی نداشته باشد اما از لحاظ زیست محیطی به دلایلی مشکل داشته باشد که بحث های موافق و مخالفی را در زمینه تراریخته ها به وجود آورده است.

جنت با تاکید براینکه تمام اصول سلامتی در محصولات تراریخته به دقت بررسی می شود، گفت: همه کشورها از محصولات تراریخته استفاده می کنند؛ بطورمثال،90 درصد سویا و روغن در تمام دنیا و عمده محصولات ذرت، تراریخته است.

»لازم به ذکر است که اخیرا برخی از مسئولان سازمان غذا در خصوص امکان تراریخته بودن ذرت های فروخته شده کنار خیابان در کشور ، اظهاراتی را بیان کرده اند«

وی ادامه داد: بقیه محصولات تراریخته نیز بنا به ضرورت و شرایط در کشورها استفاده می شوند اما در ایران ، مواد غذایی تراریخته کنترل شده و دارای تائید مصرف طولانی مدت در اکثر کشورها ، مجوز واردات را دریافت می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 05 اسفند 1394، کدمطلب: 81977083 (5194229)، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین