پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت:با نهال کاری ۱۱ هزار هکتار از اراضی بیابانی و اجرای ۱۰ هزار هکتار دیگر در آینده پدیده بیابان زایی در استان مهار شده و در کنترل قرار می گیرد.

شعارسال: مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت:با نهال کاری ۱۱ هزار هکتار از اراضی بیابانی و اجرای ۱۰ هزار هکتار دیگر در آینده پدیده بیابان زایی در استان مهار شده و در کنترل قرار می گیرد.

علی اکبر اسداللهی روز شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در سالن کنفرانس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد اظهارداشت: تغییر اقلیم، خشکسالی، کاهش منابع زیرزمینی و بیابانی شدن اراضی از تهدیداتی است که مناطبع طبیعی را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: نعمت های خدادادی که برای زندگی مطلوب بشر اعطا شده اگر درست نگهداری نشود آینده ناگواری را برای مردم ایجاد می کند لذا همه وظیفه داریم از انفال بخوبی صیانت کنیم تا هزینه های زیادی به ما و کشور تحمیل نشود.

* ۶۲ درصد عرصه های استان را منابع طبیعی تشکیل می دهد

اسداللهی تصریح کرد: هرچند ۶۲ درصد عرصه های استان قزوین را منابع طبیعی تشکیل می دهند اما باید همه عرصه ها را مدیریت کنیم تا زندگی ما دچار چالش و بحران نشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین یادآورشد: با برنامه ریزی های انجام شده و اجرای طرح های آبخیزداری ضمن تقویت سفره های آب زیرزمینی از نابودی گونه های جانوری و گیاهی و نیز بابانی شدن اراضی جلوگیری می کنیم.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری به ایجاد اشتغال پایدار در این عرصه و حفظ و سلامت محیط زیست نیز کمک می کند.

* بخشی نگری در حوزه منابع طبیعی جایگاهی ندارد

اسداللهی اظهارداشت: در حوزه منابع طبیعی بخشی نگری جایی ندارد و باید با رویکردی همه جانبه نگر نسبت به اجرای برنامه ها اقدام کنیم.

وی در خصوص اعتبارات تملک دارایی و عمرانی منابع طبیعی استان گفت: اعتبارات تملک دارایی ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و اعتبارات عمرانی ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که برای اجرای طرح ها هزینه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین بیان کرد:در سال ۹۳ میزان اعتبارات این اداره ۷۳۵ میلیون تومان بود که امسال حدود ۱۰ برابر شده و به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که قابل توجه است.

* عقد قرارداد ۳.۵ میلیارد تومان برای طرح آبخیزداری

وی گفت: برای اجرای طرح های آبخیزداری در شهرهای آبیک و آوج حدود ۳.۵ میلیارد تومان عقدقرارداد شده و ۳۰۰ میلیون تومان برای طرح های مشارکتی با کمک روستائیان عملیاتی شده است.

اسداللهی اظهارداشت: در حال حاضر ۷۲ درصد عرصه های منابع طبیعی استان قابلیت اجرای طرح های آبخیزداری را دارد که در صورت تامین اعتبار لازم می توان آنها را عملیاتی کرد.

* آغاز مطالعات تفضیلی در ۴۵۰ هزار هکتار اراضی

وی بیان کرد:دربخش کشاورزی مطالعات تفضیلی در ۴۵۰ هزار هکتار ازاراضی استان آغاز شده وبرای یک دوره ۱۰ ساله بایدکار مراقبتی صورت گیرد تا بتوانیم بیابانی شدن اراضی را کنترل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین اضافه کرد: در بخش فنی هم ۳۰۰ هزار اصله نهال تولید کرده ایم که توزیع خواهد شد تا گامی در مسیر سالم سازی محیط زیست برداشته شود.

وی بیان کرد: مطالعه ۳۵ هزار هکتار از اراضی در طارم سفلی نیز آغاز شده که با توسعه درختکاری برای جلوگیری از بحران های آلودگی هوا اقدام شده است.

* ۱۴ هزار هکتار اراضی استان مستعد جنگل کاری است

اسداللهی اظهارداشت: با بررسی های انجام شده در حال حاضر ۱۴ هزار هکتار از اراضی استان مستعد جنگل کاری شناخته شده که باید سرانه خود را در این بخش افزایش دهیم و به سالم سازی هوای استان هم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: سرانه جنگل در استان ۲۰۰ مترمربع و در کشور ۲۰۰۰ مترمربع است که باید سرانه خود را در قزوین دوبرابر کنیم که در این راستا یک طرح ۱۸۰ هکتاری در حسین آباد طارم در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: همچنین ۳۷۰ هکتار از اراضی در روستاهای هیر و رودبار الموت واکاری می شود و در حال حاضر ۳۰۹ هکتار از مراتع نیز قرق شده که بهترین راهکار برای رویش گیاهان مرتعی است.

اسداللهی گفت: کشت بادام تلخ در ۱۴۰ هکتار از اراضی منطقه آوج آغاز شده و کشت گل نرگس به صورت دیم هم برای توانمندسازی جوامع محلی در تاکستان و بویین زهرا در حال اجراست که با کاشت گل محمدی توسعه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ورود دام غیرمجاز به استان کنترل شده و چرای بی رویه کاهش یافته است و قادریم با این وضعیت از مراتع صیانت کنیم.

اسداللهی تصریح کرد: تا پایان سال گذشته ۱۱ هزار هکتار پروژه برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی اجرا شد که هفت هزار هکتار آن مربوط به سال ۹۴ است.

* طرح نهال کاری در ۲۲۰۰ هکتار از اراضی استان قزوین

وی اضافه کرد: در سال جاری در راستای طرح مقابله با بیابانزایی حدود ۲۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان تحت پوشش نهال کاری قرار گرفت و می توان گفت این پدیده در حال کنترل شدن است.

اسداللهی بیان کرد: مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی هم آغاز شده و امیدواریم با تامین بموقع اعتبارات بتوانیم با تهدید بیابانی شدن اراضی استان مقابله و آن را مهار کنیم.

وی گفت: میزان اراضی بیابانی استان حدود ۱۰۰ هزار هکتار است که البته همه آنها مستعد نهال کاری نیست اما با نهال کاری سالانه حداقل ۲ تا ۵ هزار هکتار می توانیم این تهدید را کنترل کنیم.

اسداللهی یادآورشد: در استان قزوین ۲۹ هزار هکتار جنگل کاری و ۸۵۰ هزار هکتار مرتع داریم که میزان جنگل کاری استان باید دو برابر شود.

* ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رها شده است

وی در ادامه گفت: بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان رها شده و در حال تبدیل شدن به بیابان است که این موضوع باید با جدیت مورد توجه مسئولان جهاد کشاورزی و سایر مدیران مرتبط قرار گیرد و برای آن چاره اندیشی کنیم.

اسداللهی گفت: آمادگی داریم با توزیع نهال وضعیت این زمین ها را از حالت بایر و رها شده خارج کنیم تا پوشش گیاهی آن تامین شده و از انتقال خاک منطقه هم جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: اگر این پدیده ها کنترل و مهار شود قادر خواهیم بود از بیابانی شدن بیش از حد اراضی استان جلوگیری کنیم.

اسداللهی اظهارداشت: در حوزه تملک اراضی و پاسخ به اعتراضات مردمی نگاه ما حل مشکلات عمومی است و با تکمیل اطلاعات خود تلاش شده تا حق کسی ضایع نشود.

وی گفت: تاکنون ۱۹ پلاک در مرحله تصمیم گیری است و تعیین تکلیف می شود تا صاحبان اراضی وضعیت خود را مشخص کنند.

اسداللهی اضافه کرد: همچنین ۲۵ فقره قرارداد حفاظت مشارکتی درسطح ۴۰ هزار هکتار از اراضی منعقد شده و به تشکیل تعاونی ها هم مبادرت کرده ایم.

* ایجاد ۳۸ کیلومتر کمربند حفاظتی

وی از ایجاد ۳۸ کیلومتر کمربند حفاظتی در استان هم خبرداد و اظهارداشت: ۴۲۴ هکتار زمین به امور اراضی واگذار شده تا برای اجرای طرح های نیروگاهی به متقاضیان داده شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین یادآورشد: درسال جاری همچنین ۱۳۹ فقره پرونده برای ۶۷۵ هکتار از اراضی تشکیل و به مراجع قانونی ارسال شده که به تصرف عدوانی رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: ۶۴ فقره پرونده هم به وسعت ۲۱۳ هکتار رفع تصرف شده و ۹ فقره پرونده چرای بی رویه و غیرمجاز دام هم برای ۳۹۴۶ هکتار از مراتع تشکیل و رسیدگی شده است.

* آموزش و فرهنگ سازی را جدی گرفته ایم

اسداللهی اظهارداشت: با فرهنگ سازی و آموزش بهره برداران و گروههای مختلف جامعه تلاش کرده ایم مردم را نسبت به نگهداری از منابع طبیعی حساس کنیم که توزیع سه هزار بروشور، آموزش ۴۰۰ مددجوی زندانی، اجرای ۸ برنامه آموزشی نمایشی در روستاها، تشکیل شش تعاونی و آموزش دو هزار مجری از کارهای فرهنگی انجام شده است.

* راه اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی

وی اضافه کرد: با راه اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی گامی در مسیر حمایت از منابع طبیعی برداشته می شود.

اسداللهی در خصوص برنامه های هفته منابع طبیعی در استان هم گفت: برنامه های این هفته از ۱۵ اسفندماه آغاز شده وتا ۲۱ اسفندماه ادامه خواهد یافت که دیدار با خانواده شهدا، جشن درختکاری در بوستان باراجین، غرس نهال در روستای سبوهین، نیارک طارم سفلی، اجرای زنگ طبیعت، دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین از برنامه های این ایام است.

وی بیان کرد: جشن درختکاری در روستاهای حسین آباد، باورس، دستجرد سفلی، معلم کلایه، خرمدشت، شهرک مدرس، هرائین، اردلان، دشنگ، شهرک های صنعتی، مسابقه انشاء نویسی، جشنواره کوچ بهاره تجلیل از فعالان عرصه منابع طبیعی از دیگر برنامه های هفته منابع طبیعی در استان قزوین است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 13 اسفند 1396، کدخبر: 4242309، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین