شعارسال: نقاشی نیز مانند سایر تواناییهای ذهنی و عملكردهای كودك، تابع مستقیمی از سن، شرایط محیطی، نوع ارتباطات درونی و بیرونی خانواده، نوع محركات ارایه شده به كودك، متناسب بودن این محركات با سطح شناختی كودك، حساس بودن و پاسخگو بودن محیط نسبت به نیازهای ذهنی و روانی كودك و ویژگیها و گرایشات كلی شخصیتی كودك است(online،farspage).
ممکن است کودکان درگیر با جنگ ، توانایی بالایی در تصویرسازی از ,وضعیت حمله ، انهدام و سقوط هواپیما داشته و قادر به پیاده سازی آنها بواسطه نقاشی یا سایر ابعاد هنری باشند. اما در شرایط عادی، غالب تصویر سازی های کودکان از سقوط هواپیما ، به نوع محتوا و تصاویر منعکس شده از رسانه ها و گفتار رد و بدل شده بین اعضای خانواده و دوستان آنها، بستگی دارد.
روان شناسان به طرق مختلف به تحقيق درباره کودکان پرداخته اند که يکي از مهمترين آنهاتحليل نقاشي هاي کودکان است. کودک با تمام وجود شخصيت ذهني وعاطفي خود را نقاشي مي کند. نقاشي زبان کودک است. ابزاريست که به وسيله آن کودک خود را از ممنوعيت ها، تنش ها، ترس ها و اضطراب ها رها ساخته و هر آنچه که او نمي تواند در قالب کلمات بيان کند از راه نقاشي به ما انتقال مي دهد(جام جم،12 بهمن 92/کدخبر: 291824).
توجه به نقاشی ها و تصویرسازی کودکان از رویدادهای برون خانوادگی، اندک زمانی است که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. بعنوان نمونه نقاشی های کشیده شده از حادثه آتش سوزی پلاسکو و نقاشی های کودکان از زلزله سرپل ذهاب، نمونه ای از این موارد می باشند.تحلیل رنگ ، المان های اصلی ، توجه به جزییات یا کلیات ، حضور یا عدم حضور اعضای خانواده ،… ، از جمله نشانه هایی است که می توان در خصوص ذهنیت درونی و شرایط کودک، قضاوت نمود.براساس توضیحات ارائه شده، برخی از نقاشیهای ترسیمی توسط کودکان از حادثه سقوط پرواز یاسوج (پرواز 3704 هواپیمایی آسمان تهران-یاسوج) ارائه شده است.
نقاشی از آوینا نیک اقبال به یاد مسافران آسمان که آسمانی شدند.
نقاشی هانیه حسن پور از شیراز به یاد عزیزان سانحه هوایی یاسوج
نمایشگاه نقاشی برگزار شده با هدف همدردی با بازماندگان سانحه سقوط هواپیمایی آسمان در مدرسه ابتدایی پسرانه سما یاسوج
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایرلاین پرس ، تاریخ اتشار 13 اسفند 1396، کدخبر:54367 ،airlinepress.ir