پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
رئیس جمهوری روز گذشته برای دومین بار در سال‌جاری به استان هرمزگان سفر کرد تا ضمن حضور در بین مردم این استان، ۱۵ طرح مهم به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان را افتتاح و عملیات اجرایی ۱۵ طرح دیگر با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان را کلید بزند. پیش از این حسن روحانی روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر کرده بود و در این سفر فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صبا فولاد خلیج فارس و چند طرح عمرانی دیگر را افتتاح کرده بود.

شعار سال: رئیس جمهوری روز گذشته برای دومین بار در سال‌جاری به استان هرمزگان سفر کرد تا ضمن حضور در بین مردم این استان، ۱۵ طرح مهم به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان را افتتاح و عملیات اجرایی ۱۵ طرح دیگر با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان را کلید بزند. پیش از این حسن روحانی روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر کرده بود و در این سفر فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صبا فولاد خلیج فارس و چند طرح عمرانی دیگر را افتتاح کرده بود.

آغاز دومین مرحله احداث فاز سوم بندر شهید رجایی

با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در هرمزگان طرح توسعه مرحله دوم فاز سوم بندر شهید رجایی روز گذشته کلید خورد تا این بندر با پذیرش کشتی‌های اقیانوس پیمای 20 هزار کانتینری، همچنان موقعیت راهبردی خود را در منطقه و خاورمیانه حفظ کند. بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین بندر اقتصادی ایران است که در طول سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری‌های کلان مراحل توسعه‌ای خود را طی کرده است. بندری که بناست با نهایی شدن طرح‌های توسعه‌محور خود به‌عنوان مهم‌ترین بندر اقتصادی منطقه با رقیبان حاشیه خلیج فارس رقابت کند.

این بندر در طول ماه‌هایی که از سال ۱۳۹۶ گذشته بیش از یک سوم از کل فرآیند صادرات و واردات ایران در میان مرزهای دریایی و زمینی کشور را در اختیار داشته و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با نهایی شدن کارها در فاز ۳ به‌عنوان یکی از بنادر ایران که به ریل متصل می شود گامی مهم در توسعه فعالیت‌های اقتصادی به ثبت برساند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرد، این فاز بناست سرمایه‌‌گذاری ۸۶۰ میلیارد تومانی را در قالب یک برنامه سه ساله در خود جای دهد و در جریان آن توان عملیاتی این بندر افزایش یافته و ایران را در توسعه فعالیت‌های دریایی خود یاری کند.

به گفته محمد راستاد در کنار فاز ۳ نهایی شدن قرارداد اپراتوری فازهای ۱ و ۲ شهید رجایی نیز طبق برنامه‌ریزی برای پنج سال به دو شرکت داخلی واگذار شد که می‌توان در راستای آن از کمک سرمایه‌‌گذاران و شرکت‌های خارجی نیز در صورت نیاز بهره برد.

طبق اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد و از این‌رو تلاش شده در فازهای بندر شهید رجایی حضور این بخش پررنگ‌تر از گذشته باشد. با بهره‌برداری از ظرفیت کامل بندر شهید رجایی پیش‌بینی می‌شود این بندر در کنار بندر چابهار به‌عنوان دو قطب مهم دریایی ایران فعالیت خود را برای رقابت با دیگر بنادر فعال در منطقه خلیج فارس گسترش دهند.

پیش از این اجرای فاز ۲ مجتمع بندری شهیدرجایی به طول ۲۰۲۰متر اسکله با آبخور ۱۵,۵متری و محوطه‌سازی ۵۳ هکتار از اراضی پسکرانه و لایروبی ۷ میلیون متر مکعب حوضچه به مبلغ ۲۲۵ میلیون یورو و اجرای مرحله اول فاز ۳ به طول ۲۸۰متر اسکله دیافراگمی با آبخور ۱۵.۵متری و لایروبی ۲.۲میلیون متر مکعب حوضچه و ساخت ساختمان اداری و سوله تعمیرگاه به مبلغ ۵۸میلیون یورو مدنظر قرار گرفته است. حال قرار است با تکیه بر دانش متخصصان ایرانی و بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا، ۱۴۰۰متر اسکله جدید در بزرگ‌ترین بندر بازرگانی ایران طی ۳۶ ماه آینده ساخته شود که در زمان بهره‌برداری کامل از این زیرساخت بندری، به صورت همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان می‌توانند با ۴۰۰متر طول و آبخور ۱۷,۵متری با ظرفیت ۱۸ هزارو ۴۰۰ کانتینر در این اسکله‌ها پهلو گیرند. علاوه بر این ۱۲۰ هکتار محوطه کانتینری برای راه‌اندازی یک ترمینال جدید کانتینری در پسکرانه بندر هم آماده می‌شود و لایروبی چهار میلیون متر مکعب از حوضچه جمعاً به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار می‌گیرد.

افتتاح طرح‌های راه

بهره‌برداری از ۷۷ کیلومتر از محور ۴۵۰ کیلومتری بندرعباس-عسلویه و بهره‌برداری از هزار کیلومتر راه روستایی که موجب برخورداری ۲۵۴ روستا از راه آسفالته می‌شود، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهوری به هرمزگان بود. سرپرست دفتر ساخت راه روستایی در خصوص 1000 کیلومتر راه روستایی این استان گفت: با این اقدام هرمزگان از 4 هزار و 500 کیلومتر راه آسفالته روستایی برخوردار می‌شود. به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمود محسن‌زاده توسعه راه‌های روستایی کشور را موجب رونق مناطق محروم دانست و گفت: اتصال روستاهای سراسر کشور به شبکه راه‌های ایمن موجب رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاهای کشور می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی بندر پارسیان

فاز اول عملیات اجرایی «بندر پارسیان» در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نیز با دستور رئیس جمهوری آغاز شد. مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران در این باره گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای خصوصی‌سازی و واگذاری امور به بخش‌های تخصصی مجوز ساخت بندر پارسیان در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را به سازمان توسعه و نوسازی معادن داده است. از آنجا که سازمان بنادر به خصوصی‌سازی اعتقاد دارد ما توانستیم یکی از پروژه‌های مهم کشور را عملیاتی کنیم. او با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه حاکمیتی و نظارتی خود را در بندر پارسیان ایفا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: برای فعالیت‌های مربوط به بندر و تأمین تجهیزات مناقصه بین‌المللی برگزار شد و یک مجموعه ایرانی که شریک خارجی دارد، توانست برنده آن شود.لذا فاز اول عملیات اجرایی بندر پارسیان با ۴ پست اسکله با دستور رئیس جمهوری آغاز شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موج شکن فازاول بندر پارسیان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: پیمانکار عملیات لایروبی بندر یاد شده را شروع کرده است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته نیمه دوم سال آینده فاز اول و سه فاز دیگر تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی تصریح کرد: ارزش قرارداد بندر پارسیان ۱۷۰ میلیون دلار است و این بندر می‌تواند کشتی‌های با تناژ ۵۰ هزار تن را پهلو دهد و ظرفیت صادراتی آن در فاز اول به ۹میلیون تن می‌رسد.

عملیات اجرایی گازرسانی به ۵ شهر استان هرمزگان کلید ‌خورد

همزمان با سفر ریاست‌جمهوری به بندرعباس، عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی در این استان با هزینه‌ای حدود 100 میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانس و با دستور رئیس‌جمهوری و توسط مهندس حمیدرضا عراقی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آغاز شد. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مهندس عراقی در این خصوص گفت: این پروژه‌های گازرسانی در شهرهای رودان، درگهان، قشم، بستک و خمیر و فاز پنجم شهر بندرعباس قرار دارند که با بهره‌برداری از آن‌ها، بیش از 35 هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد. وی در ادامه افزود: حجم عملیات اجرایی این پروژه‌ها شامل 478 کیلومتر خط لوله و 14 هزار و 730 انشعاب است. تاکنون ۶ شهر و ۱۵ روستای این استان از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

افتتاح نخستین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج فارس

نخستین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال نیز با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد. کل ظرفیت اسمی فاز نخست واحد آهن اسفنجی ۱.۵ میلیون تن است و در فازهای بعدی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این ظرفیت به ۴.۵ میلیون تن برسد. این کارخانه با سرمایه‌گذاری یکهزار میلیارد تومانی هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری عملیاتی شده و ۴۰۰نفر اشتغال مستقیم و حدود هزار نفر اشتغال غیرمستقیم دارند. این کارخانه اولین واحد آهن اسفنجی به روش بریکت گرم در ایران است که در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس بندرعباس قرار دارد. ماندگاری بالا و مقاومت در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی از مهم‌ترین ویژگی‌های بریکت گرم است. ظرفیت این کارخانه، تولید پنج میلیون تن مقاطع فولادی در سه مرحله است که در مرحله نخست آهن اسفنجی تولید می‌شود.

نیم نگاه

در کنار فاز ۳ نهایی شدن قرارداد اپراتوری فازهای ۱ و ۲ شهید رجایی نیز طبق برنامه‌ریزی برای پنج سال به دو شرکت داخلی واگذار شد که می‌توان در راستای آن از کمک سرمایه‌‌گذاران و شرکت‌های خارجی نیز در صورت نیاز بهره برد.

با بهره‌برداری از ظرفیت کامل بندر شهید رجایی پیش‌بینی می‌شود این بندر در کنار بندر چابهار به‌عنوان دو قطب مهم دریایی ایران فعالیت خود را برای رقابت با دیگر بنادر فعال در منطقه خلیج فارس گسترش دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 459667 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین