پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۴۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بزرگترین مشکل مردم و مسئولان، نداشتن نگاهی جامع است و باید یاد بگیریم به مسائل محیط زیستی قومی و قبیله‌ای نگاه نکنیم.

شعارسال: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بزرگترین مشکل مردم و مسئولان، نداشتن نگاهی جامع است و باید یاد بگیریم به مسائل محیط زیستی قومی و قبیله‌ای نگاه نکنیم.

سید رحمان دانیالی امروز (دوشنبه) در جلسه هم اندیشی "چرا آب در زاینده رود جاری نشد؟" در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: همه، چه مسئولان و مردم، با نداشتن نگاهی جامع و حرکت با رویکردهای قومی و قبیله‌ای، در حوضه‌ اصفهان و چهارمحال بختیاری جفا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نباید این اشتباهات را ادامه دهیم، افزود: متاسفانه مسئولان تیزبینی اساتید دانشگاه را ندارند. با این وجود باید از ظرفیت خوبی که در سمن‌ها وجود دارد به خوبی بهره ببریم. در برداشت از حوضه‌های آبی و دخل و تصرف‌های زیست محیطی برنامه ریزی کافی نداریم. حق‌آبه محیط زیست و تالاب‌ها در وزارت نیرو در نظر گرفته نمی‌شود و پیگیری‌های مسئولان در این خصوص لاک‌پشتی است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: با اینکه توسعه فضای سبز با استفاده از چمن ممنوع شده است، اما در چنین شرایطی بزرگ ترین پارک جنگلی در استان قم احداث می‌شود. از طرفی در سال 1394 مردم محلی با حداقل آب ممکن، بخشی از تالاب گاوخونی را احیا کردند. تلاش داشتیم با پساب تالاب را احیا کنیم، اما هنوز پساب تولید نشده است آن را فروخته اند.

* برداشت غیر مجاز از چاه‌های مجاز

دانیالی گفت: در حال حاضر برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز بیش از برداشت غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز است و همین مساله باعث شده امکان تخصیص حقابه تالاب گاوخونی ممکن نباشد. در صورت بی توجهی به حقابه تالاب، ریزگردهای حاصل از آن، تا شعاع چند صد کیلومتری را در بر می گیرد.

وی افزود: پاسخ به مطالبات به حق زیست محیطی واجب است. نمونه بارز بی توجهی به این مطالبات آلودگی هوا است و اگر با این رویه پیش رویم تالاب گاوخونی نیز به تالاب هورالعظیم تبدیل می شود. نگرانی‌های بسیاری در حوضه زاینده رود وجود دارد، اما متاسفانه زاینده رود در اصفهان سیاسی شده است.

* گاوخونی هورالعظیم می‌شود

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در حوضه شرق اصفهان به واسطه شرایط خشک باید اشتغال زایی متناسب با این شرایط انجام شود. به همین منظور بر روی پروش ماهی با استفاده از آب های سطحی برنامه ریزی می کنیم که این اقدام جای بررسی بیشتر دارد. با این حال نباید نتایج عملی، سیاسی شود و می توانیم راهکارهای مناسبی ارایه دهیم.

دانیالی در پاسخ به این پرسش که چه کسی موظف است جلوی توسعه صنایع را در اصفهان بگیرد، گفت: متاسفانه در کشور بر روی آمایش سرزمین کار جدی صورت نگرفته است. به عنوان مثال در حوضه اصفهان در حال حاضر پنج شهرک صنعتی مستقر و هم چنین توسعه چند شهرک صنعتی دیگر در دستور کار قرار دارد.

* نابودی 76 درصد گونه‌های جانوری آب شیرین در ایران

وی با اشاره به نظریه آب مجازی ادامه داد: در ایران 11 درصد نان دور ریخته می‌شود که این آمار نشان از هدر رفت 1.5 میلیارد متر مکعب آب دارد. این حجم آب، آبی است که برای کشت گندم و تولید نان مورد استفاده قرار گرفته است و حالا دور ریخته می‌شود. هم چنین 76 درصد گونه های جانوری آب شیرین در کشور از بین رفته، هم چنین از سال 1900 به بعد با وجود قانون حفاظت از تالاب ها، بیشتر تالاب های کشور رو به نابودی رفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1396، کدخبر: 96121407831، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
دقیقا زمینه های محیط زیستی به یک فرهنگ سازی عمیقی نیاز داره! که خب در زمینه فرهنگ سازی قرن ها عقبیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین