پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
روستای نوره، از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان، با مختصات جغرافیایی 46 درجه و 53 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی، در فاصلة 18 کیلومتری شهر سنندج در مسیر جاده قدیمی مریوان قرار گرفته است.

شعار سالروستای نوره، از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان، با مختصات جغرافیایی 46 درجه و 53 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی، در فاصلة 18 کیلومتری شهر سنندج در مسیر جاده قدیمی مریوان قرار گرفته است.

روستای نوره، که در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع 1950 متری استقرار یافته است، از طرف شرق و شمال شرقی به کوه آبیدربزرگ، از شمال غرب به کوه وزمان و از سمت جنوب غرب به کوه تایلان محدود می ‏شود.

جمعیت ساکن روستا در سال 1396 حدود 1000 نفر بوده و از عمده مشاغل مردم می توان به دامداری و باغداری اشاره کرد.

مهمترین مزیت گردشگری روستا فاصله نزدیک آن با شهر سنندج است آب و هوای نوره در بهار و تابستان ملایم و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است، رودخانه نوره از غرب روستا می‏گذرد. نوره یکی از روستاهای زیبا و کوهستانی کردستان است که تاریخی قدیمی دارد این روستا از سال 1318 دارای مدرسه بوده است و یکی از مشاهیر و دانشمندان منطقه کردستان به نام "آیت اله مردوخ کردستانی" در این روستا زندگی کرده و آرامگاهش در این روستا قرار دارد، مردم روستا پیرو دین اسلام و مذهب تسنن بوده و به زبان کردی صحبت می کنند، همچنین بیشتر مردم روستا لباس کردی می پوشند.

امکانات عمومی روستا

روستای نوره دارای آب شرب، برق، گاز و تلفن ثابت بوده و از امکانات عمومی آن می توان به خانه بهداشت،دفتر پست، مدرسه تا مقطع راهنمایی و از مراکز مذهبی می توان به وجود مسجد و یک باب خانقاه اشاره کرد که مراسم عرفانی دراویش در برخی روزهای آخر هفته در آن برگزار می شود.

مهمترین جاذبه‌های گردشگری روستا

باغ و عمارت آیت اله مردوخ

این مجموعه بر روی تپه ای بلند روبروی روستا قرار گرفته که توسط میراث فرهنگی استان تملیک شده است، ساختمان عمارت با سنگ معادن مشهور روستای نوره ساخته شده که دارای ارزش معماری روستایی منحصر بفردی می باشد.

چشم انداز روستا از فراز این مجموعه بسیار جالب است، آرامگاه آیت اله مردوخ در قسمت بالای عمارت و در وسط باغ قرار دارد. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن این مجموعه به روستای نوره سفر می کنند در کنار این مجموعه، کمپی شامل سکوهای نشستن و سرویس بهداشتی احداث شده است.

کوه آبیدر

کوه آبیدر یکی از سمبل های طبیعی و فرهنگی مردم شهر سنندج است که خوشبختانه از قسمت شمالی مشرف به روستای نوره بوده و در واقع نوره روستای پایکوهی آبیدر بزرگ می باشد و این موهبت موجب آبادانی و طراوت روستا شده و چشمه سارهای زیادی را در نوره به وجود آورده است و به همین دلیل کوهنوردان و گردشگران بسیاری از طریق کوه آبیدر به این روستا سفر می کنند.

بافت خانه های سنگی و چشم‌انداز روستا

به علت وجود سنگ بستر در اطراف روستا، مصالح خانه‏های سنتی عمدتاً شامل سنگ، گل و چوب است روستای نوره بافت مسکونی متراکم دارد و در شیب منتهی به دره استقرار یافته است. خانه‏های روستاییان سقف‏های مسطحی دارند که با تیرهای چوبی و اندود کاهگل پوشیده شده‏اند. این خانه‏ها به لحاظ معماری، بسیار ساده و زیبا هستند و با تأثیرپذیری از شرایط طبیعی، نوع معیشت و فعالیت خانوار روستایی بنا شده‏اند.

در این خانه‏ها فضاهای متنوعی مانند اتاق برای اعضای خانواده، تنورخانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار، طویله، مکانی برای نگهداری محصولات زراعی و ... در نظر گرفته شده است.

بیشتر خانه های بومی روستا 2 طبقه و نمای بیرونی آن سنگ جین است که قرارگیری آنها در کنار هم، چشم انداز بسیار زیبایی را در روستا به وجود آورده است که این چشم انداز به علت ساختار زیبای آن مورد توجه گردشگران قرار گرفته و بخشی از جاذبه های این روستا محسوب می شود.

باغ‌های میوه

با توجه به این که از دیرباز، یکی از مشاغل اصلی مردم روستا باغداری بوده است باغ‏های سرسبز و خرم روستای نوره بسیار مشهور است و بیشتر محصولات آن شامل گیلاس، انگور گردو و گلابی می باشد که این باغ های زیبا از قدیم الایام محل تفرج مردم شهر سنندج بوده است.

هوای مطبوع، طبیعت سبز و شاداب، کوه‏های بلند، منابع سرشار آب، پوشش گیاهی متنوع به ویژه در بهار و تابستان، ویژگی منحصر به فردی به این روستا بخشیده‏اند. رودخانة نوره نیز، که در غرب روستا جریان دارد، سبب تلطیف هوای روستای نوره می‏شود. حواشی رودخانه به ویژه در بهار و تابستان، از جمله مکان‏های مناسب برای گذران اوقات فراغت گردشگران است.

مرکز گیاهان دارویی

یکی از بزرگترین هدیه های الهی که توسط کوه آبیدر به مردم روستا اعطا شده، وجود گلها و گیاهان دارویی و شفا بخش است که به واسطه آن تولید و فروش عرقیات گیاهی در روستا معمول بوده و بخشی از درآمد مردم را تامین می کند.

حتی بخشی از محصولات روستا مانند بیدمشک به شهر گلاب گیری ایران یعنی کاشان صادر می شود و در سال چندین تن محصولات دارویی از این روستا به شهرهای مختلف ایران صادر می شود که این محصولات خود به عنوان بخشی از سوغات روستای نوره محسوب می شود که در آینده در راستای توسعه گردشگری و حضور تورهای گردشگری روش گلاب گیری به صورت سنتی که در چهار فصل سال به علت برداشت و ذخیره کردن در روستا معمول است می تواند به عنوان بخشی از جاذبه ها و رویدادهای گردشگری این روستا محسوب شود.

قابل ذکر است که در کنار عرقیات گیاهی که به عنوان سوغات به گردشگران عرضه می شود می توان محصولات لبنی که مهمترین آن نوعی ماست به نام ماست هالو (هالو نوعی ظرف سفالی) می باشد نام برد که به علت چکیده شدن آب ماست از ظرف سفالی، دارای طعم و مزه بسیار مطلوبی می باشد.

مهمترین صنایع دستی روستا، عبارتند از البسه محلی، رودوزی های سنتی، قلاب بافی، کلاش بافی (کفش بومی کردستان)، ارغوان بافی (سبد بافی)، سفالگری سنتی، گلیم بافی و قالی بافی.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شوان ، تاریخ انتشار 14اسفند 96، کدمطلب: 3694، www.showan.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
0
ای کاش شعار سال میومد و الان که نزدیک تعطیلات نوروزی هستیم روستا ها و جاهای زیبای گمنام رو مرتب و مداوم به مردم معرفی میکرد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین