پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
امسال نشست خبری هفته منابع طبیعی در زنجان با پرداختن به چالش‌های پیش‌آمده در بحث آب رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. بی‌تفاوت بودن و اهمیت ندادن به منابع آبی و روی‌آوردن به استفاده نادرست از ذخایر زیرزمینی طی سال‌های گذشته موضوعی بود که رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع‌طبیعی به آن پرداخت.

شعار سال: امسال نشست خبری هفته منابع طبیعی در زنجان با پرداختن به چالش‌های پیش‌آمده در بحث آب رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. بی‌تفاوت بودن و اهمیت ندادن به منابع آبی و روی‌آوردن به استفاده نادرست از ذخایر زیرزمینی طی سال‌های گذشته موضوعی بود که رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع‌طبیعی به آن پرداخت.

مهدی طاهری در این نشست به موقعیت زنجان و ظرفیت‌های آن در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: هر اقدامی که منجر به ایجاد درآمد شود، در پایین‌دست وابسته به منابع طبیعی است و بی‌تفاوتی به این منابع پایه در گذر زمان خسارت‌های جبران‌ناپذیر به‌بار خواهد آورد.

وی با تاکید بر اینکه منکر توسعه اقتصادی استان در بخش‌های مختلف نیستیم، افزود: مسوولان و عموم بهره‌برداران باید قبول کنند که در شرایط کنونی دیگر استان ظرفیت بارگذاری در عرصه‌ها را ندارد و کوتاهی در این مورد غیرقابل جبران است.رئیس مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان وضعیت آب استان را به‌دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بحرانی اعلام کرد و ادامه داد: آب‌های جاری در استان هزینه شده است و رودخانه دائمی نداریم و این در شرایطی است که ۵۰ درصد آب قزل‌اوزن کاهش یافته است.طاهری با تاکید بر اینکه با شرایط کنونی ایجاد اشتغال و تولید ذخایر از بین رفته است، اظهار کرد: به‌دلیل تغییر اقلیم چاره‌ای جز حفاظت از قابلیت‌ها و ارزش افزوده منابع پایه نداریم و مدیریت مصرف آب باید در اولویت باشد.

وی تخریب بی‌رویه منابع طبیعی را یکی دیگر از معضلات اعلام کرد و گفت: تخریب منابع طبیعی از دیگر چالش‌هایی است که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود.رئیس مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان ادامه داد: نباید فشار به مراتع استان وارد شود، عرصه جدید برای توسعه باغ‌ها و اراضی وجود ندارد. تقویت مراتع و پوشش‌های گیاهی را جدی بگیریم و در این راه باید مسوولان و مردم تلاش کنند.طاهری بر لزوم ورود خیران به حفظ و صیانت از منابع طبیعی تاکید کرد و ادامه داد: این قشر همچنان‌که در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کرده‌اند، باید برای حفظ منابع پایه، حفاظت از عرصه‌ها و ایجاد سامانه‌های جدید آبخیزداری اقدام کنند. در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به برگزاری هفته منابع طبیعی گفت: این هفته فرصت مناسبی برای مطرح کردن موضوعات مربوط به منابع طبیعی و اهمیت دادن به آن است.

خلیل آقاجانلو با تاکید بر اینکه باید منابع طبیعی به یک باور عمومی تبدیل شود، افزود: این در حالی است که پیشرفت و توسعه در تمام بخش‌ها با حفظ منابع طبیعی به سرمنزل مقصود خواهد رسید.وی نام‌گذاری این هفته به نام «منابع طبیعی با مردم برای مردم» را یادآور شد و ادامه داد: این شعار تنها زمانی محقق می‌شود که تاثیر آن بر زندگی تک‌تک افراد نهادینه شود و باید برنامه‌ریزان این بخش در سایر حوزه‌ها نیز ورود پیدا کنند.آقاجانلو افزایش بودجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال آینده را نشان از توجه جدی مسوولان کشور به اهمیت منابع پایه اعلام کرد و افزود: به هر حال زندگی عموم افراد با منابع طبیعی گره خورده است و مسوولان با درک این موضوع در بودجه سال آینده به آن توجه کرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به تخریب‌های روی‌داده در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال‌های گذشته اضافه کرد: بیشتر این چالش‌های روی‌داده در منابع طبیعی ناشی از عدم آگاهی بوده و در این راه تداوم روند مطالعات آمایش سرزمین می‌تواند راه و توجه به منابع طبیعی را هموار سازد. آقاجانلو با اشاره به اینکه کاهش آب‌های زیرزمینی، تخریب خاک، ریزگرد، سیل و بیابان‌زایی ریشه در بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی کشور دارد، گفت: نتایج این چالش‌ها و تخریب‌ها فراتر از مرزهای استان و ملی است و مشکلات اجتماعی و اقتصادی غیرقابل جبرانی را در پی دارد.وی بهره‌‌برداری از آبگرمکن‌های خورشیدی در روستاهای طارم و سلطانیه را در سال جاری یادآور شد و افزود: در هفته منابع طبیعی امسال ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان بین عموم توزیع خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 16اسفند 96، کدمطلب:۳۳۶۲۷۸۶، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین