پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۴۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
به گفته رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، بانک‌ها در طول 2هفته 240هزار میلیارد تومان گواهی سپرده ریالی فروخته‌اند که معادل 50میلیارد دلار است. این مقدار دست‌کم 17درصد از نقدینگی کل کشور است.

شعار سال: به گفته رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، بانک‌ها در طول 2هفته 240هزار میلیارد تومان گواهی سپرده ریالی فروخته‌اند که معادل 50میلیارد دلار است. این مقدار دست‌کم 17درصد از نقدینگی کل کشور است.

 با فروش گواهی سپرده بانکی با نرخ 20درصد، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران منابع خود را صرف خرید اوراق گواهی سپرده بانکی کردند که دولت این کار را با هدف کاهش قیمت دلار انجام داد. همزمان طرح پیش‌فروش نقدی سکه و فروش اوراق مشارکت ارزی هم اجرا شد. از بین این 3 اقدام همزمان، فقط فروش گواهی سپرده بانکی توانست نقدینگی مورد انتظار را جذب کند. براساس گفته‌های مسئولان بانک مرکزی حجم فروش سکه جمعا 800میلیارد تومان بوده است و ظاهرا از اوراق مشارکت ارزی هم استقبال نشده است. البته هنوز کاملا از کیفیت مبلغ جذب شده در بانک‌ها اطلاعی در دست نیست و معلوم نیست چه مقدار از این نقدینگی سپرده‌های 15درصدی بوده که تبدیل به 20درصدی شده و چه میزان از سایر بازار‌ها مانند بازار سرمایه جمع‌آوری شده است، اما آنطور که شواهد میدانی و اعداد و ارقام نشان می‌دهد احتمالا بخش زیادی از این منابع همان منابع قبلی بانک‌ها بوده که در حساب‌های بانکی با نرخ 15درصدی وجود داشته است.

چقدر از بازار‌های دیگر آمده است

در مورد اینکه چه میزان از 240هزار میلیارد تومانی که بانک‌ها در 2هفته گذشته جذب کرده‌اند، از بازار‌های دیگر به شبکه بانکی هدایت شده است، اطلاع دقیقی در دست نیست اما می‌توان گفت نسبت این منابع جذب شده با مقدار کل نقدینگی 1400هزار میلیارد تومانی 17درصد است و اگر 70درصد این منابع سپرده‌های 15درصدی باشد، جمعا رقمی معادل 168هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود؛ یعنی رقمی معادل 72هزار میلیارد تومان از سایر بازار‌ها به شبکه بانکی جذب شده است.

مهاجرت از بورس؟

در چنین شرایطی اطلاعات آماری در مورد منابع مالی مهاجرت کرده از بورس به سمت شبکه بانکی نشان می‌دهد این رقم احتمالا بین 15 تا 20هزار میلیارد تومان بوده است اما باز هم با توجه به اینکه هیچ اطلاعات منسجمی در مورد بازار‌های طلا و ارز که در کنار بورس به‌عنوان بازار‌های موازی شبکه بانکی حساب می‌شوند در دست نیست نمی‌توان به‌طور دقیق درمورد ارقام جذب شده از سایر بازار‌ها سخن گفت.

اطلاعات آماری نشان می‌دهد در این مدت دست‌کم 15هزار میلیارد تومان منابع مالی از حساب بازار سرمایه به‌حساب بانک‌ها واریز شده است؛ براساس این داده‌ها در همین مدت ارزش کل دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با 15هزار میلیارد تومان کاهش از 158هزار میلیاردتومان به 143هزار میلیارد تومان رسیده است و شواهد نشان می‌دهد این رقم را عمدتا صندوق‌هایی با درآمد ثابت، صرف خرید گواهی سپرده بانکی کرده‌اند؛ البته این فقط بخشی از نقدینگی است که از بازار سرمایه به سمت شبکه بانکی حرکت کرده است. روزانه بین 300تا 600میلیارد تومان مبادله در بورس و فرابورس انجام می‌شود که این مقدار در طول روزهای گذشته کاهش داشته و به سمت بازار‌های دیگر حرکت کرده است. با این حال برآورد اینکه چه مقدار از این محل از بازار سرمایه به سمت شبکه بانکی حرکت کرده است، میسر نیست.

فروش 240هزار میلیارد تومان گواهی سپرده

رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی اعلام کرد: در 2هفته فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰درصد ۲۴۰هزار میلیارد تومان از نقدینگی جذب شده است. کورش پرویزیان درباره موفقیت طرح ۲هفته‌ای بانک مرکزی در فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰درصد در جذب نقدینگی به ایبنا توضیح داد: براساس آمار ارائه شده در طول ۲هفته‌ای که بانک‌ها مجوز جذب سپرده با سود ۲۰درصدی را داشتند، ۲۴۰هزار میلیارد از نقدینگی جذب شده است. او تأکید کرد: بیشتر این رقم تبدیل سپرده‌های بلندمدت ۱۵درصدی و همچنین سپرده‌های دیداری به اوراق گواهی سپرده ریالی با سود جذاب‌تر بوده است. مدیرعامل بانک پارسیان در عین حال خواستار اتخاذ تدابیری برای ایجاد تعادل در بازار شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 16اسفند 96، کدمطلب:8837، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین