پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
زمستان ۹۶ تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد ولی باران و برف همانند سال‌های گذشته به‌روی این نگین آذربایجان نباریده و نفس آن را بیشتر از قبل در تنگنا قرار داده است.

شعار سال: سال 96 در حالی رو به پایان است که امسال نیز همانند سال‌های گذشته میزان بارندگی در حد کمی بود که با افت 400 میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه همراه بود.





دریاچه‌ای که اگر خشک شود سبب جابه‌جایی 20 میلیون نفر خواهد شد و اگر این جابه‌جایی رخ دهد بدون شک هزینه‌ای سنگین را بر کشور و اقتصاد شکست‌خورده آن تحمیل خواهد کرد.

سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل 30 درصد کاهش یافته که در صورت مقایسه با سه سال قبل با افزایش 14 تا 15درصدی روبه‌رو بوده است که این مورد نیز نتوانسته از خشک شدن آن جلوگیری کند.

بیست و پنجمین دریاچه از نظر وسعت

دریاچه ارومیه از نظر وسعت بیست و پنجمین دریاچه در جهان است که البته در چند سال آینده به یکی از بزرگ‌ترین دشت‌های نمکی دنیا تبدیل خواهد شد.



از نیمه‌های دهه 80 متأسفانه دریاچه ارومیه شروع به خشک شدن کرد و تا به امروز به بحرانی‌ترین روزهای عمر خود رسیده است.

کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در ارتباط با کاهش تراز این دریاچه اظهار داشت: با توجه به این‌که تراز دریاچه ارومیه طی ماه‌های اخیر افزایش یافته اما نسبت به مشابه سال قبل با 21 سانتی‌متر کاهش روبه‌رو بوده است.

وی افزود: میزان بارندگی‌های سال 96 نسبت به زمان مشابه سال گذشته با کاهش 28درصدی مواجه شده است که این عامل نیز در خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر به‌سزایی داشته است.


کشاورزی نادرست جان دریاچه ارومیه را گرفته است

استاندار آذربایجان غربی گفت: اصول نادرست کشاورزی در آذربایجان غربی سبب شده است تا آب‌های زیرزمینی روز به روز کاهش یابد و در این ارتباط کشاورزان فقط سود خود را دنبال می‌کنند.

محمدمهدی شهریاری گفت: در سال جاری بیش از دو میلیون و 500 هزار تن چغندرقند در آذربایجان غربی کشت شد و با توجه به این‌که کشت چغندر قند نیاز به آب زیاد دارد نباید در استان کشت شود اما متأسفانه کسی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد و با آن مخالفت می‌کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 18 اسفند 96، کد مطلب: 1675420: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین