پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
دبیر علمی نخستین جشنواره علمی پژوهشی علامه طباطبایی گفت: 27 نویسنده و پژوهشگر برتر در مراسم اعطای جوایز این جشنواره که در قم برگزار خواهد شد، مورد تجلیل قرار می گیرند.


شعارسال : محمود حکمت نیا روز دوشنبه در نشست خبری نخستین دوره جشنواره علامه طباطبایی گفت: این جشنواره در حوزه علوم انسانی اسلامی بر اساس طرحی از سوی متخصصان و مدیران پژوهشی برخی مراکز پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن حکایت از ضرورت برگزاری یک جشنواره داشت تا به صورت انحصاری در حوزه علوم انسانی اسلامی باشد.

وی افزود: جشنواره علامه طباطبایی به عنوان یک راهبرد تولید علم در کشور و جهان اسلام است و اهمیت این موضوع از آن جهت است که اگر راهبردی برای پیشبرد علم طراحی شود باید به تمام ابعاد آن توجه کرد.
حکمت نیا از نیروی انسانی توانمند، برنامه های مشخص، پرسش های علمی دقیق و مدیریت توانمند علمی پژوهشی به عنوان راهبردهای پیشبرد علمی یاد کرد و گفت: یکی دیگر از این راهبردها عبارت است از ارزیابی برونداد در یک محیط رقابتی که این راهبرد فقط از طریق برگزاری جشنواره ممکن است.
وی از این جشنواره به عنوان اولین تجربه در جمهوری اسلامی ایران یاد کرد که مراکز دست اندرکار به صورت مشارکتی در آن حضور دارند و سرمایه گذاری در آن با سهم گذاری دستگاه ها صورت می گیرد، در حالی که بیشتر جشنواره ها به صورت دولتی و یا مستقل برگزار می شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزاری این جشنواره را در راستای ارزیابی برونداد دستگاه هایی دانست که در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت می کنند و افزود: دستگاه های شناسایی شده در این حوزه بالغ بر 36 دستگاه و مرکز است که 26 دستگاه کار پژوهشی انجام می دهند.
وی افزود: بر اساس مصوبه شورای جشنواره علامه طباطبایی از تمامی مراکز موردنظر خواسته شد تا سه درصد از آثار برجسته خود را که در فاصله سال های 82 تا 92 منتشر شده، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
حکمت نیا اضافه کرد: شورای سیاستگزاری کار خود را با بررسی این آثار آغاز کرد و دبیرخانه این جشنواره نیز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی استقرار یافته و بر اساس مصوبه شورای سیاستگزاری آن آثاری به عنوان آثار برتر انتخاب می شود که دارای نوآوری و نظریه پردازی با رویکرد به علوم انسانی اسلامی داشته باشد.
دیبر علمی جشنواره علامه طباطبایی همچنین از طبقه بندی آثار دریافتی در 12 گروه سخن گفت و افزود: آثار ارسالی در گروه های «علوم قرآنی و حدیث»، «فقه و اصول»، «اخلاق، ادیان و عرفان»، فلسفه و کلام»، «حقوق و علوم سیاسی»، «مطالعات انقلاب اسلامی»، «علوم اقتصادی و مدیریت»، «تربیت و روانشناسی»، «علوم اجتماعی»، «تاریخ»، «مطالعات هنر و زیباشناسی» و «دانشنامه» بررسی شده است.
وی افزود: مجموعه آثار رسیده بالغ بر 389 عنوان است که بسیاری از این آثار در چند جلد است و در مرحله اول شورای علمی برای این 12 گروه شکل گرفت و هر شورا شامل یک مدیر علمی و پنج تا شش عضو به بازنگری آثار پرداخت که در مرحله دوم 103 اثر وارد ارزیابی تفصیلی شد.
حکمت نیا همچنین گفت: درمجموع 220 ارزیاب، کتاب های پژوهشگران را ارزیابی کردند و در مرحله پایانی نتیجه ارزیابی به شورای سیاستگزاری جشپنواره اعلام شد و در نهایت 27 اثر به عنوان آثار برتر در روز پنجشنبه نهم مهرماه در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) معرفی خواهد شد.
وی از سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در این مراسم خبر داد و گفت: از استاد مرحوم علی ابوالحسنی (منذر) که در حوزه تاریخ و تاریخ انقلاب اسلامی فعالیت های بسیاری داشته به صورت ویژه تجلیل خواهد شد.

عضو کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این جشنواره در دوره اول به صورت 10 ساله برگزار شده است. یعنی آثار 10 سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته اند و قرار است در دوره های بعدی با موافقت شورای سیاستگزاری به صورت دوسالانه برگزار شود.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از ویژگی های دوره های بعد این است که علاوه بر تجلیل از کتاب، آثاری که در قالب مقالات، طرح های پژوهشی، پایان نامه ها و کرسی های نظریه پردازی ارائه می شود، مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

وی احتمال بین المللی شدن این جشنواره را در دوره های بعد ممکن دانست و گفت: هدف از برپایی این جشنواره ایجاد یک محیط رقابتی در میان مراکز پژوهشی و محاسبه سطح تولید است تا خلاءهای موجود نیز در این زمینه ها با توجه به مشخص بودن حجم آثار در هر حوزه ای، برآورد شود.
حکمت نیا همچنین گفت: یکی دیگر از آثار برگزاری این جشنواره عرضه چهره های تولید علم به جامعه است که به دنبال آن یک هویت و مرجع سازی صورت می گیرد.

وی یکی از نقایص این جشنواره را دقیق نبودن رقابت در حوزه های مختلف علمی دانست که در دوره های بعد با ایجاد رقابت میان آثار این نقص نیز برطرف خواهد شد.

حکمت نیا با گرامی داشت یاد و خاطره زائران حرم امن الهی که در فاجعه منا به شهادت رسیدند از ناصر باقرنیا رتبه اول جشنواره فارابی به عنوان یکی از مفقودان این فاجعه یاد کرد که آثاری را برای شرکت در این جشنواره ارسال کرده بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار دوشنبه 06 مهر 1394 ، کد مطلب : 81776606 (4895837) : www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین