پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
خوزستان سرزمین نجابت‌ها، با آفتابی داغ و سوزان که گرمابخش حیات، منشأ صفا، صمیمیت و خونگرمی جنوب و جنوبی هاست این روزها خود را آماده پذیرایی از 5 میلیون مسافر نوروزی می‌کند. با وجود اینکه در چند ماه گذشته گرد و غبار بارها و بارها آسمان این استان را در بر گرفته و مشکلاتی را برای مردم آن به‌ وجود آورده، اما امسال نیز بسیاری از مردم استان‌های دور و نزدیک خوزستان میهمان نواز را به‌عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب کرده‌اند تا از آب و هوای بسیار مطبوع آن در ایام نوروز لذت ببرند.

شعار سالخوزستان سرزمین نجابت‌ها، با آفتابی داغ و سوزان که گرمابخش حیات، منشأ صفا، صمیمیت و خونگرمی جنوب و جنوبی هاست این روزها خود را آماده پذیرایی از 5 میلیون مسافر نوروزی می‌کند. با وجود اینکه در چند ماه گذشته گرد و غبار بارها و بارها آسمان این استان را در بر گرفته و مشکلاتی را برای مردم آن به‌ وجود آورده، اما امسال نیز بسیاری از مردم استان‌های دور و نزدیک خوزستان میهمان نواز را به‌عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب کرده‌اند تا از آب و هوای بسیار مطبوع آن در ایام نوروز لذت ببرند.

«فرامند هاشمی زاده» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» پیش‌بینی کرد که در نوروز 97 بیش از 5 میلیون نفر از هموطنان از آثار تاریخی، اماکن مذهبی و مناطق عملیاتی در قالب گردشگر و راهیان نور از این استان بازدید کنند.

وی در خصوص تمهیدات استانداری خوزستان برای رفاه بیشتر مسافران نوروزی، تأکید کرد: همه دستگاه‌های ذیربط در تدارک هستند تا بهترین خدمات را به مسافران ارائه دهند. در این راستا نظارت بر زیر ساخت‌ها و مؤسسات گردشگری خوزستان به‌منظور ارائه خدمات مناسب‌تر به مردم در ایام نوروز بیشترشده است. همچنین نظارت بر بازار کالاها و مراکز خدمات دهنده به مسافران از جمله رستوران‌ها و مجتمع‌های خدماتی رفاهی آغاز شده و با جدیت ادامه دارد. از سوی دیگر، در ایام نوروز برگزاری جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی، برپایی نمایشگاه و بازارچه‌های فروش صنایع دستی و سوغات استان و برگزاری تورهای استان‌گردی با هدف معرفی شهرستان‌های کمتر معرفی شده خوزستان را داریم که امیدواریم بتوانیم سفری به یاد ماندنی را برای میهمانان نوروزی فراهم کنیم. همچنین همه موزه‌ها و سایر اماکن گردشگری با افزایش ساعت کار راهنمایان، آماده پذیرش مسافران شده‌اند.

هاشمی‌زاده تأکید کرد: نظارت جدی بر نحوه اسکان مسافران در مراکز اقامتی تحت پوشش از اولویت‌های کاری ماست. همچنین بنا داریم با به کارگیری سازمان‌های غیر دولتی‌ دراطلاع رسانی، راهنمایی و سایر فعالیت‌های مرتبط با خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران زمینه تسهیل سفر مسافران را فراهم کنیم.

تأثیر منفی ریزگردها بر گردشگری خوزستان

وی در خصوص تأثیر ریزگردها در کاهش آمار مسافران، گفت: پدیده‌ ریزگردها به‌عنوان یکی از موانع زیست محیطی توسعه‌ گردشگری، چندسالی است که دامنگیر تعدادی از استان‌ها بخصوص خوزستان شده است. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که موانع اقلیمی و زیست محیطی در تعداد زیادی از مقاصد گردشگری داخل کشوراز قبیل سرمای شدید، سیل، زلزله، آلودگی‌های صنعتی و غیره و همچنین مقاصد گردشگری بین‌المللی در خارج از کشور مانند سونامی، طوفان و سیل وجود دارد، لیکن چگونگی واکنش جامعه‌ میزبان و نحوه‌ برخورد و مقابله با آن و از همه مهم‌تر شیوه‌ انعکاس این موانع زیست محیطی است که بیشترین تأثیر را بر فرآیند گردشگری و تعداد گردشگران داخلی و خارجی این مقاصد دارد. بنابراین هرچه این رخدادهای طبیعی و پیامدهای منفی بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن بارزتر و برجسته‌تر تفسیر و انعکاس یابد به‌همان میزان تأثیر آن بر کاهش تعداد گردشگران و مسافران نوروزی بیشتر خواهد بود. به‌عنوان مثال وقوع پیاپی پدیده‌ ریزگردها در ماه‌های پایانی سال 95 که متأسفانه با قطع برق نیز همراه بود، تأثیر زیادی بر کاهش 10 درصدی تعداد بازدیدکنندگان از جاذبه‌های استان در نوروز 96 نسبت به نوروز 95 داشته است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص برنامه‌های کاهش این مشکلات، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم ریزگردها بر روند گردشگری خوزستان تأثیر منفی خواهد گذاشت لیکن با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت و کنترل پیامدهای ناشی از آن می‌توان تا حدود زیادی تأثیر منفی ریزگردها بر صنعت گردشگری استان را کاهش داد که این مهم مستلزم تعامل و همکاری تمامی عوامل تأثیر‌گذار جامعه میزبان اعم از بخش‌های دولتی، خصوصی و مردمی با هدف ارائه‌ تصویر و چهره‌ای زیبا و مطلوب از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری استان در فصول رونق گردشگری (آبان‌ماه هرسال تا فروردین ماه سال بعد) است.

وی توضیح داد: برای ارائه‌ چهره‌ای مطلوب از استان دستگاه‌های دولتی بخصوص صدا و سیمای استان در کوچک نمایی پدیده‌ ریزگردها و ارائه‌ تصاویر و اخباری مطلوب از سایر مناطق استان که درگیر پدیده‌ ریزگردها هستند بسیار تأثیرگذار خواهد بود. همچنین سایر دستگاه‌های دولتی، فرهنگی و حتی صنعتی هم می‌توانند بر اساس یک تقویم زمانی رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، صنعتی و غیره که عمدتاً در نیم سال دوم در استان برگزار می‌شود را طوری برنامه‌ریزی کنند که هر دوهفته یک‌بار اخبار مثبت این رویدادها در داخل کشور به صورت مطلوبی توسط صدا و سیمای استان انعکاس یابد.

خوزستان، میهماندار راهیان نور

خوزستان یکی از استان‌هایی است که به‌دلیل آب و هوای مطبوع بهاری و داشتن مناطقی که یادگاری از دفاع مقدس است، همه ساله پذیرای راهیان نور و مسافران زیادی از دیگر نقاط کشور است.

به‌همین جهت شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای موظف شده‌اند تا بهترین وسایل نقلیه‌ خود را برای راهیان نور در نظر بگیرند که دارای عمر 5 سال و کمتر باشند تا این دسته از هموطنان‌مان با ایمنی بیشتری سفر کنند.

«غلامعباس بهرام نژاد»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز به «ایران» گفت: ورود راهیان نور به خوزستان از اوایل اسفندماه آغاز شده، اما در نوروز به اوج خود می‌رسد.

به‌گفته وی خط‌ کشی 14 هزار کیلومتر راه، پاکسازی 15 هزار کیلومتر حریم راه و شست‌و‌شوی همه علائم راهنمایی و رانندگی به‌دلیل تداوم پدیده گرد و غبار، از جمله کارهایی است که در خوزستان برای ایمنی و خوشامدگویی به مسافران انجام شده است.

نیم نگاه

همه دستگاه‌های ذیربط در تدارک هستند تا بهترین خدمات را به مسافران نوروزی خوزستان ارائه دهند.

نظارت بر بازار کالاها و مراکز خدمت دهنده به مسافران از جمله رستوران‌ها و مجتمع‌های خدماتی رفاهی آغاز شده و با جدیت ادامه دارد.

با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل پیامدهای ناشی از آن می‌توان تا حدود زیادی تأثیرات منفی ریزگردها بر صنعت گردشگری استان را کاهش داد.

شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای موظف شده‌اند تا بهترین وسایل نقلیه‌ خود را برای راهیان نور در نظر بگیرند که دارای عمر 5 سال و کمتر باشند تا این دسته از هموطنان‌مان با ایمنی بیشتری سفر کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 460848 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین